Companii

Cel mai bine păstrat secret de la Dacia: cum se alege numele următorului model

Dacia păstrează misterul în jurul numelui noului Logan, dar a înregistrat la OSIM branduri precum Popster, Kanjara sau Yuzu

Pentru primele modele Dacia, numele reflecta capacitatea cilindrică a maşinii (1.108 cmc), însă ulterior au fost alese branduri precum Logan, nume scurt care surprinde, şochează (cules din rezerva de nume a Renault) sau Lodgy, ce înseamnă cabană de munte şi face referire la faptul că este o maşină de familie

Autor: Bogdan Alecu

23.08.2012, 00:08 8265

Denumirea viitorului Logan 2 este în acest moment cel mai bine păstrat secret al francezilor de la Renault, în condiţiile în care deja se cunosc, chiar şi neoficial, detalii tehnice despre proiectul cu nume de cod X52. Cu toate că sunt înregistrate cu ani buni înainte de lansarea propriu-zisă a modelelor, acestea sunt "ascunse" printre zeci de posibile denumiri.

"Numele viitorului X52 este de mult cunoscut şi ales, însă nu a fost publicat. Momentan nu putem spune ce nume va avea viitorul model", a spus Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia.

O strategie similară a fost aplicată de francezi şi în cazul primei generaţii a Logan, lansată în 2004 cu numele de cod X90. Dacă până atunci Dacia avea modele precum Berlină, SupeRNova sau Solenza, Renault avea să vină cu propria strategie odată cu relansarea mărcii.

"În cazul Logan, grupul Renault a realizat o treabă foarte inteligentă. Francezii au colective profesionale unde vin cu mai multe nume. Cele selectate sunt ulterior înregistrate, fiecare reprezentând un patent, o idee. În general se caută nume scurte, cu rezonanţă internaţională. Spre exemplu, Logan este un nume scurt care surprinde pe cel care îl aude pentru prima dată", a spus Stroe.

Dacia păstrează misterul în jurul numelui noului Logan, dar a înregistrat la OSIM branduri precum Popster, Kanjara sau Yuzu

De la banalele denumiri 1100 şi 1310 de dinainte de 1989, modelele Dacia au primit în ultimii 20 de ani nume tot mai "occidentale" - de la Nova, primul automobil proiectat integral de români pentru uzina de la Mioveni, la Logan, Duster şi Lodgy.

Numele unui automobil este alături de design şi caracteristici tehnice unul dintre cele mai importante caracteristici. În timp ce mărcile germane precum Audi, BMW sau Mercedes-Benz se axează mai mult pe indicative, clase sau serii, precum A3/A4 sau Seria 3 sau Clasa C, mărcile "latine" de obicei au încercat să surprindă o caracteristică a maşinii în nume, precum Renault deZir sau Latitude. Lamborghini continuă şi acum tradiţia în a-şi denumi maşinile după tauri celebri, în timp ce Ferrari omagiază trecutul companiei prin fiecare model nou lansat.

În prezent, Renault s.a.s. are zece nume înregistrate la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM) care fie sunt păstrate pentru viitoare modele ale constructorului francez, fie pentru Dacia. La fel a fost şi cazul monovolumului Lodgy, care iniţial se credea că va fi numit Popster, nume de asemenea rămas nefolosit în portofoliul francezilor, dar şi al Dokker.



Un secret bine păstrat
Numele viitorului Logan care urmează a intra în producţie la finele acestui an este unul dintre cele mai bine păstrate secrete. Până acum s-au publicat poze spion cu viitorul model, s-au realizat imagini generate pe calculator, s-a aflat ce motorizări va avea şi chiar ce dotări vor fi disponibile având în vedere noutăţile de pe Lodgy şi Dokker care vin acum şi cu sistem de navigaţie.

"Numele viitorului X52 este de mult cunoscut şi ales, însă nu a fost publicat. Momentan nu putem spune ce nume va avea viitorul model", a spus Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia.

Declaraţia oficialului Dacia întăreşte şi mai mult misterul cu privire la viitorul model, în contextul în care oficiali ai Renault precum Carlos Tavares, directorul operaţional al grupului francez, declara la Salonul Auto de la Geneva din acest an că viitorul Logan ar putea păstra numele, fiind simbolul automobilului accesibil, iar imaginea sa a fost utilizată pentru întreaga gamă a constructorului de la Mioveni.



Dar de unde a pornit totul? Dacia, fiind o marcă lansată în era comunistă, la sfârşitul anilor '60, a ales ca numele modelului să reflecte o caracteristică a maşinii.
În cazul Daciei 1100 ce avea la bază Renault 8, lansată în 1968, numele modelului reflecta direct capacitatea cilindrică a maşinii - 1.108 cmc. La fel s-a procedat şi în 1969 când s-a lansat modelul 1300, bazat pe un Renault 12. Primul model care a primit oarecum un nume "occidental" a fost Dacia 1320, primul hatchback din istoria mărcii, lansat în 1985. Cu toate că numele de Liberta dat de inginerii care au lucrat la proiect nu a fost recunoscut oficial, toată lumea îl folosea.

Primul automobil modern produs la Dacia a fost Nova, lansat în 1995. Automobilul proiectat exclusiv de ingineri români a fost lansat la mai bine de zece ani de la demararea proiectului.

"În cazul Daciei Nova, acela a fost primul exerciţiu pe piaţa locală de acest fel. Am colectat la acea vreme peste 30.000 de variante, iar în comitetul director am supus la vot. Ideea de Nova a venit de la cineva din afara uzinei la acea vreme. Eu am avut altă opinie la acea vreme, dar comitetul director a decis. Sondajul pentru numele de Nova atunci a fost publicat inclusiv în revista AutoPro editată de MediaPro, dar şi pe plan local", îşi aminteşte Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia şi directorul constructorului de atunci.



Noua eră
Cu toate că primul model nou lansat sub acţionariat francez a fost Solenza, care practic era o SupeRNova îmbunătăţită, Logan a făcut trecerea la noua eră a Dacia, eră în care constructorul local a devenit cunoscut la nivel mondial, iar modelul Logan este şi acum vândut şi produs din India până în Africa de Sud, Maroc, Columbia, Brazilia sau Mexic, sub logo Dacia, Renault, Nissan sau Mahindra.

"Francezii au colective profesionale unde vin cu mai multe nume. Cele selectate sunt ulterior înregistrate, fiecare reprezentând un patent, o idee. În general se caută nume scurte, cu rezonanţă internaţională. Spre exemplu, Logan este un nume scurt care îl surprinde pe cel care îl aude, îl şochează, iar acesta a fost "cules" din rezerva de nume a Renault", a spus Stroe.

Sandero, cel de-al doilea model complet nou lansat de Dacia în 2008, a primit numele de la "fratele" său latin, Renault Sandero, fiind lansat încă din 2007, dar în Brazilia. Chiar şi în acest context, francezii au ţinut ascuns numele modelului Dacia, acesta fiind comunicat oficial doar în momentul lansării din cadrul Salonului Auto de la Geneva din acel an.
Ultimele două modele nou-lansate de către Dacia au primit nume "prin asociere". Şi pentru a continua tradiţia începută în 2004, numele în continuare provin din limba engleză. Spre exemplu, în cazul mono­volumului Lodgy numele vine de la Lodge, ce înseamnă cabană de munte, fiind o trimitere la trăsătura sa esenţială - capa­citatea de a găzdui o familie cu tot cu bagajele sale pentru o vacanţă.

În cazul lui Dokker, din nou numele vine din limba engleză - de la "dock worker", muncitorii care se ocupă de încărcarea şi descărcarea navelor în port. El subliniază astfel capacitatea de încărcare a modelelor Dokker şi Dokker Van, dar şi modularitatea şi robusteţea lor.

Una dintre surprizele francezilor pentru Dacia a fost alegerea numelui de Duster pentru primul SUV al companiei. Cu toate că Dacia Duster abia acum a devenit cunoscută la nivel mondial, denumirea a fost lansată iniţial la mijlocul anilor '80.

Marca Dacia s-a aventurat pe mai multe pieţe externe, fie cu gama proprie, fie "împrumutând" modele de la Aro - cum ar fi Aro 10.



Primul Duster
Puţină lume cunoaşte că automobilul Dacia Duster a existat cu aproape 20 de ani înainte de a fi (re)lansat de către Renault în 2010, la Paris, maşina s-a comercializat între anii 1985 şi 1993 în Marea Britanie, cu volan pe dreapta.

"Aro 10 a fost redenumit în anii '80 în Dacia Duster 4x4 datorită importatorilor occidentali de la acea vreme, în special de către Aro France. Importatorii vest-europeni de atunci aveau un departament de marketing adaptat pieţei capitaliste. În România la acea vreme marketingul era un cuvânt occidental, imperialist, şi nu aveam voie să-l folosim", a spus Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia.

În 1985 Dacia Duster, adică un Aro 10 cu rebranding, era promovat cu sloganul "The biggest value on earth comes to town", având în preţ fără TVA de 4.150 de lire sterline, fiind de departe cel mai accesibil automobil 4x4 disponibil pe piaţa Marii Britanii. Anul acesta Renault a relansat marca şi modelul pe piaţa britanică, utilizând un slogan similar - "Shockingly affordable", comunicând aceeaşi idee de automobile 4x4 extrem de accesibil. Pe de altă parte, în timp ce maşina vândută în anii 80 era produsă în România, la Câmpulung, cea de acum va fi asamblată în India. în plus, preţul Dusterului 2010 a crescut la 8.995 de lire sterline, cu TVA inclus.

Marca Dacia a fost lansată iniţial în Marea Britanie în 1982 când a început comercializarea modelului 1310, iar după trei ani a urmat şi Duster-ul. Maşina de teren era apreciată datorită preţului dar şi faptului că era considerată o maşină solidă, maşinile exportate din România fiind spuse unor omologări diferite decât cele vândute local.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO