Companii

Cele mai "nesuferite" clişee din lumea business-ului românesc. De la "clientul nostru, stăpânul nostru", la "think outside the box" până la "omul, cea mai importantă resursă"

Cele mai "nesuferite" clişee din lumea business-ului...

Autor: Dorin Oancea

09.10.2015, 20:03 2600

Revista Business Magazin a încercat să afle de la câţiva executivi de pe piaţa noastră care sunt sunt cele mai "nesuferite" clişee din lumea afacerilor, de ce sunt folosite atât de des şi ce ascund de fapt ele. 

Corporatist sau antreprenor, şef sau subaltern, angajat sau angajator, consumator de prelegeri de dezvoltare personală sau profesională, nu veţi putea să nu remarcaţi o standardizare a replicilor, a discursurilor sau a termenilor folosiţi în numai în afaceri, dar şi în cotidian. De câte ori nu v-a informat un CV că veţi avea de-a face cu o persoană proactivă? De câte ori aţi auzit că oamenii sunt cea mai importantă resursă a unei companii, de câte ori aţi citit îndemnul „think outside the box“, de câte ori aţi fost înştiinţat că "schimbarea începe cu tine“ şi de câte ori un vorbitor motivaţional v-a îndemnat "să treceţi la următorul nivel“?

1. Mâna de lucru ieftină. Reprezentanţii comunităţii de afaceri au decis că "mâna de lucru ieftină" este cel mai dăunător clişeu din mediul local. Consultanţii intervievaţi îl motivează ca fiind: 

a. "deosebit de distractiv"

b. "Multă lume face nişte investigaţii greşite de business din cauza acestei sintagme"

c. "Nouă ne trebuie calitate, nu preţ mic. Un vânzător care zâmbeşte şi este plătit cu 10% mai mult decât unul care se uită strâmb poate aduce lejer cu 20% mai multe vânzări"

2. Omul, cea mai importantă resursă

a. "A fost atât de des folosit, încât acum nu mai crede nimeni în el. Poate de aceea nu avem o cultură a profesionalismului în România"

b. "Multe companii susţin că oamenii sunt cei mai importanţi, dar nu îi tratează ca atare"

c. "Supărător"

d. "Era şi pe vremea lui Ceauşescu- totul pentru om"

3. Clientul nostru, stăpânul nostru, cu variante: centraţi pe client 

a. "Toţi spunem că o facem. Doar spunem. Şi repetăm atât de des acest lucru, încât aproape că îi uităm importanţa"

b. "Clienţii nu trebuie să fie stăpâni, pentru că asta ar însemna că furnizorul îşi asumă rolul de executant de ordine"

4. Think outside the box 

Interesant, oamenii de afaceri gândesc cam la fel, oriunde ar fi în lume. Spun asta pentru că "think outside the box" a fost ales drept cel mai utilizat clişeu din lumea corporatistă irlandeză de către cititorii ziarului Belfast Telegraph. "Sursa anglo-saxonă a expresiei i-a adus multă autoritate. Însă, din păcate, noi suntem exact pe dos: şi sistemul educaţional, şi valorile, şi tipul de cultură a muncii pe care le avem sunt total <<inside the box>>". 

5. Ieşi din zona de confort 

Este un clişeu dacă doar spui şi nu o faci, spune Iuliana Stan. "Dar ieşitul din zona de confort este unul dintre cele mai mari beneficii. Abia după ce ai ieşit din zona de confort îţi dai seama câtă putere şi câtă forţă ai şi de ce capital şi de ce potenţial dispui. A ieşi din zona de confort este pentru curajoşi. 

6. Treci la nivelul următor

"Este un clişeu teribil. Şi este un clieşeu care manipulează. Care te face să te gândeşti că eşti la un nivel "inferior" şi că cel care îţi oferă acest îndemn e deja <<superior>> pentru că a ajuns deja la un nivel mai sus decât tine.  Există doar experienţe care ne pot creşte ca oameni şi profesionişti sau nu"

7. Schimbarea începe cu tine

"Întreaga înţelepciune, vestică sau orientală, pleacă de la acest principiu. Dacă "cunoaşte-te pe tine însuţi" a devenit un clieşeu, atunci ar fi extrem de grav. Sper totuşi că încă nu este un clieşeu"

Clişeele sunt la îndemână, ne vin uşor, sunt primele pe limbă, iar uneori dau impresia de profesionalism sau de credibilitate, pentru că sunt cuvinte pe care le auzi des şi sunt acceptate, spune Sandra Jitianu, manager în cadrul firmei de consultanţă în management Ensight Management Consulting. „Pot fi folosite din prudenţă. În anumite împrejurări te acoperi cu un clişeu, nu sari în ochi ca vorbitor sau emiţător de păreri, sau poate vrei să fii convenţional, să te menţii într-o zonă neutră, în care nu poţi fi atacat. 

Vezi articolul integral pe Business Magazin 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO