Companii

Cele mai puternice businessuri antreprenoriale din comerţul alimentar. Reţelele de magazine româneşti Annabella, Zanfir, Elan Trio şi Succes încearcă să reziste în lupta cu marile reţele străine

Cele mai puternice businessuri antreprenoriale din...

Autor: Cristina Roşca

28.08.2018, 00:08 3018

♦ Retailerul Annabella, controlat de familia Mutu, este cel mai puternic business antreprenorial din comerţul alimentar, cu afaceri de 255 mil. lei pe an ♦ Prin comparaţie, liderul pieţei, gigantul Kaufland, are un business de 40 de ori mai mare.

Între cele mai mari 20 de afaceri din co­merţul alimentar local îşi fac loc nouă afaceri care au în spate antreprenori locali, businessuri de peste 100 de mi­lioane de lei fiecare anul trecut. La vârf, clasamentul este dominat clar de afacerile gi­ganţilor străini în frunte cu Kaufland, Car­refour şi Auchan, businessuri de miliarde de lei.

Lanţul de magazine Annabella, controlat de familia Mutu, este cel mai puternic business antreprenorial din comerţul alimentar, cu afaceri de 255 mil. lei anul trecut şi peste 800 de salariaţi. Reţeaua de circa 70 de magazine este de altfel singurul retailer cu acţionariat local a cărui cifră de afaceri sare de pragul de 200 mil. lei într-un clasament dominat clar la vârf de lanţurile străine. Pe poziţiile următoare se află Zanfir din Vrancea şi Elan Trio din Harghita.

Spre deosebire de reţelele străine care în­cear­că să acopere în mod echilibrat toată ţara, unii dintre marii antreprenori români din do­meniu au ales să se dezvolte regional, de regulă în apropiere de oraşul mamă. Acesta este cazul ce­lor trei reţele de mai sus.

Mai mult, cele mai multe afaceri antrepre­noriale din clasament fac parte din grupuri integrate, oamenii de afaceri din spatele aces­tor businessuri având şi producţie - de regulă de carne sau lactate.

Reţele de magazine controlate de antre­pre­nori au fost - fără excepţie - curtate de marile lanţuri în frunte cu Profi, Mega Image şi Carrefour, care vor să câştige astfel cotă de pia­ţă în anumite pieţe strategice.

Clasamentul celor mai mari 20 de busines­suri din retailul alimentar este împărţit - numeric - în mod aproape egal între străini şi români. Valoric însă (cifră de afaceri) dife­renţele sunt majore, însă acest lucru poate fi explicat prin faptul că un retailer străin are în spate puterea unui grup care-i finanţează an de an expansiunea cu zeci şi chiar peste 100 mil. euro. Mai mult, lanţurile străine au forţă mare de negociere în discuţiile cu furnizorii, astfel ajung să aibă preţuri mai mici la raft.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO