Companii

Cine a cumparat de fapt Rompetrolul lui Patriciu si care sunt planurile de viitor ale noilor actionari

Cine a cumparat de fapt Rompetrolul lui Patriciu si care sunt planurile de viitor ale noilor actionari

Sediul KazMunaiGaz: castele din petrol

14.10.2008, 16:37 60

Patriciu spune ca a fost un real noroc faptul ca a decis vanzarea Rompetrol catre un grup petrolier, KazMunaiGaz din Kazahstan, si nu catre o institutie financiara, mai ales tinand cont de actualele conditii de criza.

"Nu sunt cei mai duri negociatori pe care i-am intalnit pana acum. Chinezii au aceasta calitate", a declarat Dinu Patriciu, directorul general executiv al grupului Rompetrol.
Daca duritatea kazahilor nu s-a vazut neaparat pe masa negocierilor, planurile pe care le au in vedere pentru Rompetrol sunt drastice: vanzarea tuturor activitatilor care nu sunt legate de activitatea de baza a grupului petrolier si odata cu acest lucru diminuarea numarului de angajati ai Rompetrol cu circa 2.000 de persoane in urmatorii trei ani. Dar planurile lor nu se regasesc numai la nivelul Rompetrol, ci mai ales la nivelul KazMunaiGaz.
Ceea ce ar fi putut fi o binecuvantare din punctul de vedere al dimensiunii rezervelor, se dovedeste a fi o realitate destul de greu de gestionat in absenta unor infrastructuri majore care sa permita exportul acestor bogatii naturale uriase, iar acest lucru nu se aplica doar la nivelul grupului KazMunaiGaz, cel care a achizitionat anul trecut 75% din Rompetrol, ci si la nivelul intregii tari.
In ciuda rezervelor uriase, Kazahstanul nu are imaginea unui tari binecuvantate din acest punct de vedere. Dimensiunile uriase lucreaza impotriva sa. Infrastructura este destul de slab dezvoltata, singurul oras facut sa-ti ia ochii fiind Astana, noua capitala, unde totul este otel si sticla, dar unde sunt prea putine persoane deocamdata pentru a putea admira minunile arhitecturale ridicate de oamenii presedintelui Nursultan Nazarbaiev, omul al carui chip se regaseste de la desktop-urile calculatoarelor aflate in birourile functionarilor pana la panourile stradale, inconjurat fiind de copii cu zambetul pe buze. Nazarbaiev conduce Kazahstanul inca din 1991, an in care tara isi castiga independenta fata de Rusia.
Practic de numele sau sunt legate toate proiectele masive de infrastructura pe care Kazahstanul le are acum in dezvoltare, gasirea unui inlocuitor fiind o alta problema pentru un popor situat la mijloc intre doua superputeri: Rusia si China.
Tot Nazarbaiev este cel care a orientat Kazahstanul spre Europa ca model de dezvoltare economica si sociala. Noua capitala a Kazahstanului, Astana, este o asezare creata de numai zece ani, care potrivit spuselor propriilor locuitori nu are deocamdata o viata sociala proprie. Fosta capitala, Almata, este un oras destul de comun, care nu ar putea crea gelozii foarte mari nici macar unui bucurestean. Kazahii recunosc frumusetea Bucurestiului, dar spun despre oras ca "este ca un prieten vechi, uitat de toata lumea".
Aceasta este o subtilitate pentru a vorbi despre starea de curatenie precara in care se gaseste Bucurestiul. In afara de aceste lucruri, un lucru este perfect vizibil in marile orase. Totul este ca un santier urias de constructii, de la cladiri de birouri, mall-uri, plaje artificiale, porturi la Marea Caspica, totul se face de la zero. In ciuda acestui lucru, oamenii din Kazahstan sunt o gazda tare buna care se bucura la venirea oricarui oaspete si are grija sa-i puna pe masa toate bunatatile locale. Decizia de a crea o noua capitala a fost luata pornind de la limitarile teritoriale pe care le avea Almata. Noua capitala nu are nicio problema in a se extinde pe teritorii vaste, urmand ca lucrarile sa fie finalizate in 2030.
Kazahstanul este o tara mai mare decat intreaga Europa de Vest, care masoara circa 2,7 milioane de kilometri patrati si are doar aproximativ 16 milioane de locuitori, o mare parte din produsul intern brut fiind obtinut prin exporturile energetice. Din cauza dimen-siunilor foarte mari, transportul resurselor in interiorul tarii este o provocare in sine, depasirea granitelor fiind o problema majora.
"Anul trecut am extras la nivelul tarii 67,5 milioane de tone de titei si 30 de miliarde de metri cubi de gaze naturale. Anul acesta vom ajunge la 72 de milioane de tone de petrol, iar pana in 2015 nivelul estimat este de 150 de milioane de tone de barili. In Kazahstan se consuma anual circa 12,5 milioane de tone de petrol si 10 miliarde de metri cubi de gaze naturale (de aproape doua ori mai putin decat se consuma in Romania - n.r.). In acest context problema majora este cea a transportului de titei, in conditiile in care acum nu ne legam cu nicio ruta majora de transport", au declarat oficialii Ministerului Energiei si Resurselor Minerale din Kazahstan.
La aceste statistici uriase nu se ia in calcul insa si efectul pe care il va exercita asupra productiei locale inceputul lucrarilor in cadrul proiectului Kasagan, cel mai mare zacamant petrolier descoperit in ultmii 40 de ani, care contine rezerve de peste 9 miliarde de barili de petrol si este situat in Marea Caspica, proiect in cadrul caruia statul kazah este reprezentat de catre compania KazMunaiGaz.
"Acum vrem sa dezvoltam portul din Constanta si vom folosi petroliere pentru transportul titeiului de aici spre Europa. Este ca si portul georgian Batumi, pe care il detinem prin intermediul KazMunaiGaz. Este greu de spus acum cat vom investi acolo", a mai precizat reprezentantul ministerului.
Chiar daca pretul barilului de petrol a ajuns si la niveluri record de 147 de dolari pe baril, bugetele in Kazahstan sunt facute prudent, adica la o valoare de 60 de dolari pe baril.
"Numai Dumnezeu stie unde se va situa barilul in perioada urmatoare. Noi ne facem bugetele pornind de la o valoare de 60 de dolari. Este o limita minima de la care pornesc calculele noastre si tot ce depaseste aceasta limita este o veste buna", a mai spus reprezentantul Ministerului Energiei si Resurselor Minerale.
KazMunaiGaz, grupul petrolier de stat prin care statul kazah isi va duce planurile de expansiune pe pietele europene in ceea ce priveste segmentul petrolier, care a cumparat anul trecut 75% din actiunile grupului Rompetrol, era o necunoscuta totala pentru piata locala.
A fost necesara trecerea unui an intreg si o vizita in Kazahstan pentru ca unele lucruri sa se afle. Valoarea tranzactiei a aparut in raportul anual al kazahilor aferent anului trecut, planurile de restructurare au fost dezvaluite partial, la fel si cele de dezvoltare.
Cifrele au fost uluitoare, respectiv 1,6 miliarde de dolari platiti pentru controlul asupra Rompetrol, 2.000 de oameni care urmeaza sa fie eliminati din structura grupului odata cu vanzarea unor active, investitii de 600 de milioane de dolari pana acum in Rompetrol si planuri de alte sute de milioane de dolari pentru dezvoltarea grupului.
KazMunaiGaz se confrunta cu aceeasi problema cu care se confrunta tara pe care o reprezinta. Rezerve uriase, capacitati de rafinare insuficiente, retea de retail aproape inexistenta.
Potrivit raportului anual al companiei, KazMunaiGaz sta pe rezerve de titei de 611,3 milioane de tone si pe rezerve de gaze naturale in valoare de 62,4 miliarde de metri cubi. Anul trecut, productia de titei a companiei a ajuns la un nivel de 16,6 milioane de tone, de patru ori mai mare decat cea a Romaniei de exemplu, iar cea de gaze naturale a ajuns la un nivel de 3,3 miliarde de metri cubi.
Capacitatile de rafinare prin cele trei unitati detinute la nivel local sunt insuficiente, achizitia grupului Rompetrol si intrarea in portofoliu a rafinariei Petromidia fiind o adevarata gura de aer proaspat.
Cea mai mare rafinarie a grupului dateaza din 1945 si se afla in prezent intr-un proces de retehnologizare masiv care-i va costa pe kazahi circa 2 miliarde de dolari.
Capacitatea ei este de 5 milioane de tone anual, dar anul trecut nu a procesat decat 3,7 milioane de tone.
"Ne-am uitat la mai multe rafinarii pentru o eventuala achizitie care s-ar putea realiza chiar prin intermediul Rompetrol. In prezent, exista 46 de astfel de posibile tinte de preluare", au declarat reprezentantii KazMunaiGaz.
Daca in Romania, rafinariile se pregatesc sa lanseze pe piata tipuri de carburanti Euro 5, in Kazahstan consumul d-abia se afla la inceputul standardelor Euro.
Pe partea de rafinare, cel mai important proiect la care se gandeste KazMunaiGaz este o rafinarie cu o capacitate de 15 milioane de tone pe an in care se vor investi circa 5 miliarde de dolari localizata in regiunea Ceyhan pe coasta mediteraneeana a Turciei. Studiile pentru acest proiect au fost demarate inca din 2006.
Pe partea de retail, prezenta KazMunaiGaz pe piata este una infima, adica de aproximativ 4%, majoritatea vanzarilor fiind realizate pe segmentul de wholesale, unde compania detine o cota de circa 20%.
Activitatea de retail este destul de greoaie, mai ales in contextul in care autoritatile au cuvantul lor de spus in stabilirea preteurilor, care sunt cam de doua ori mai mici decat cele practicate in Romania.
La sfarsitul anului trecut, KazMunaiGaz opera o retea de benzinarii de 227 de statii de alimentare, cresterea fiind una spectaculoasa tinand cont de faptul ca pana in 2005 compania era prezenta pe piata prin intermediul unei retele de doar 48 de statii. Pana in 2010, planurile companiei sunt de a ajunge la 332 de statii de vanzare. Serviciile non-oil sunt slab dezvoltate comparativ cu piata locala.
Spre exemplu, Rompetrol detine o retea de circa 600 de benzinarii pe plan international, iar cele mai recente planuri vizau triplarea retelei pana in 2010.
In afara de activitatile obisnuite ale unei companii petroliere, KazMunaiGaz desfasoara alaturi de operatiunile de explorare si productie si de activitati de retail, activitati de transport, accentul fiind pus pe dezvoltarea transportului maritim.
KazMunaiGaz are in prezent peste 36.000 de angajati, numar care urmeaza sa fie redus tinand cont ca planurile de restructurare anuntate de companie in ceea ce priveste grupul Rompetrol nu vor lasa fara impact structurile actionarului majoritar.
Astfel, printre primele divizii care urmeaza sa fie vandute vor fi cele privind operatiunile media pe care le dezvolta grupului. Tranzactia de achizitie a 75% din actiunile grupului Rompetrol a fost derulata prin intermediul companiei de trading a grupului KazMunaiGaz, fiind primul succes pe piata europeana dupa o serie de tentative esuate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO