Companii

Cine a pierdut cota de piata in bere: Pretul si investitiile in promovare au schimbat topul marcilor de bere

Cine a pierdut cota de piata in bere: Pretul si investitiile in promovare au schimbat topul marcilor de bere
08.02.2010, 00:00 2149

Daca producatorii berilor Timisoreana (Ursus Breweries) siTuborg (URBB) au castigat anul trecut cateva procente din piataberii, in conditiile in care aceasta a scazut cu aproximativ 16%,cine sunt berarii care au pierdut cota de piata in 2009?

"Segmentul mainstream (mediu) a crescut, iar segmentul economica scazut. Aceasta relocare dintre segmentul mainstream si economica avut doua motive principale. Pe de o parte anumiti jucatori dinpiata au derulat intense activitati promotionale la nivelulmarcilor din segmentul mainstream, cu impact asupra pretului dinretail, care a devenit mai atragator pentru consumatorii dinsegmentul economic. In acelasi timp, pe fondul unei atitudini deconsum mai precaute, manifestata de consumatorii din segmentuleconomic, am asistat la o scadere a acestui segment", a declaratAndrei Haret, vicepresedinte vanzari si distributie al UrsusBreweries, producatorul brandurilor Timisoreana si Ursus care arulat in 2008 afaceri de peste 320 mil. euro.

Astfel, o sticla de bere Timisoreana (brand situat pe segmentulmainstream - mediu) in ambalaj PET de doi litri costa 5,3-5,5 leila raft, in timp ce brandul Servus (brand situat pe segmentuleconomic si detinut de compania fratilor Micula, European Food), deasemenea in ambalaj de doi litri, costa 5,1 lei.

Astfel,in 2009 pretul berii si investitiile in publicitate au facutdiferenta in topul celor mai vandute branduri de bere. UrsusBreweries, companie care s-a numarat anul trecut printre cei maimari investitori in publicitate dupa ce a devenit sponsor principalal echipei nationale de fotbal cu brandul Ursus, a finalizat anultrecut cu o cota de piata de 31%, comparativ cu 26,3% cat detineain decembrie 2008, potrivit datelor companiei care citeaza unstudiu de piata al firmei MEMRB.

United Romanian Breweries Bereprod (URBB) a anuntat, deasemenea, la inceputul acestui an o crestere de 15% a cotei depiata in cursul anului trecut, la 9,5%, dupa ce a investit zecemilioane de euro in promovare.

Desi scaderea vanzarilor a fost resimtita in egala masura deproducatorii locali de bere, evolutia cotelor de piata a fostinfluentata de schimbarea preferintelor de consum si de bugetele depublicitate ale companiilor. Reducerea vanzarilor la nivel de piatachiar si cu 20% pe perioada verii, respectiv aproape trei milioanede hectolitri la nivelul intregului an, a determinat anul trecut sischimbari la nivelul segmentelor de pret, cele mai importanteinregistrandu-se in segmentele mainstream (mediu) si economic.

"Dupa mai multi ani de cresteri spectaculoase ale pietei beriidin Romania, era de asteptat ca si acest domeniu sa se maturizeze,iar in conditii normale piata ar fi trebuit sa adopte un ritm decrestere moderat similar cu evolutia pietelor dezvoltate din vestulEuropei. Totusi, dezvoltarea normala a pietei a fost distorsionatade efectele crizei economice, ale carei prime semne au inceput safie resimtite din octombrie 2008 si asupra pietei berii dinRomania", explica Haret.

Albacher scoate Burger din top cinci "beri" consumateacasa

In 2009, marcile din portofoliul companiei URBB care si-aumajorat cota de piata au fost Tuborg si Skol. "Mai exact,cresterile au fost inregistrate pe segmentele premium simainstream, in urma orientarii consumului catre segmente accesibileca pret. Cresterile au fost determinate de investitiile incampaniile de promovare derulate in 2009", a declarat ShacharShaine, presedintele United Romanian Breweries Bereprod, companiecu afaceri de peste 90 mil. euro.

Un alt brand care a castigat anul trecut teren in piata berii afost brandul Albacher, care potrivit unui studiu GFK asupraevolutiei consumului de bere din gospodarii realizat in perioada2008-2009, a scos brandul Burger (produs de European Food -companie detinuta de fratii Ioan si Viorel Micula) din topul celormai vandute cinci branduri de bere.

"La sfarsitul lunii noiembrie 2009, ultimele date pe care le-amprimit de la firma de cercetare, cota de piata detinuta de Albacherera de 5,3% fata de 4,2% cat era in anul 2008. De pe pozitia azecea, Albacher a ajuns in 2009 pe pozitia a saptea", a spus AdrianTeslovan, directorul de marketing al Romaqua Group, producatorulberii Albacher, dar si al brandului de ape minerale Borsec. Astfel,cele trei companii au castigat cumulat aproximativ 7% din piataberii in ultimul an potrivit propriilor informatii, adicaaproximativ 1,2 milioane de hectolitri.

Pe de alta parte, despre scaderi ale cotei de piata a vorbit laun moment dat Jan Derck van Karnebeek, directorul general alcompaniei Heineken, care detine si cele mai multe marci pesegmentul economic (Bucegi, Hategana, Harghita, Gambrinus),potrivit datelor ZF, segment care a avut cel mai mult de suferitanul trecut.

Seful Heineken declara in septembrie anul trecut ca "vanzarilein volum au scazut cu putin peste ritmul pietei (estimat de el laminus 11%), ceea ce inseamna ca am pierdut si un pic de cota depiata". El nu a dezvaluit insa atunci nici procentul cu care s-audiminuat vanzarile, nici pe cel cu care a scazut cota de piata acompaniei.

Din acel moment, reprezentantii Heineken Romania, producatorulberii Golden Brau, cu afaceri de 225 mil. euro in 2008, nu au doritsa faca niciun comentariu pe baza evolutiei cotei de piata,declarand ca aceasta va fi dezvaluita anul acesta dupa anuntarearezultatelor financiare aferente anului 2009.

Ultima cota de piata anuntata de producatorul local al grupuluiolandez a fost de 29%, pentru intreg anul 2008, cifra care includearezultatele Bere Mures, afacere pe care Heineken a platit 150 mil.euro.

Fabricile mici, scadere de doua ori maimare

"IMM-urile din industria berii au vandut anul trecut 750.000 dehectolitri, in scadere cu 30% fata de aceeasi perioada a anului2008", a declarat Vifor Versescu, presedintele PatronatuluiSocietatilor Independente Producatoare de Bere din Romania(PSIPBR). In urma acestor vanzari, producatorii mici detin inprezent doar 4,4% din piata berii, fata de peste 5% cat controlaula finalul lui 2008.

Versescu sustine ca scaderea vanzarilor a fost determinata dediminuarea consumului, de cheltuielile constante fixe mari aleproducatorilor de bere si de cheltuielile ridicate cu forta demunca. "O societate cu o capacitate mare de productie realizeazaanual 1,5 milioane de hectolitri de bere cu 200 de oameni, in timpce o fabrica cu o capacitate mica de productie realizeaza cuaceeasi forta de munca doar 150.000 de hectolitri pe parcursul unuian", a explicat el.

Si Bergenbier a castigat cota de piata

InBev Romania, producatorul berii Bergenbier, a anuntat ultimacota de piata de asemenea in primul trimestru al anului 2009.Aceasta acoperea intregul an 2008 si era in scadere fata derezultatele inregistrate in anul precedent.

Producatorul de bere cu o cifra de afaceri de peste 170 mil.euro in 2008, detinut de fondul de private equity CVC CapitalPartners, a inregistrat atunci o scadere de 1,2% a cotei de piata,la 19,2%, si o crestere de doar 2% a vanzarilor in volum comparativcu rezultatele obtinute in 2007, potrivit datelor aparute inraportul anual al InBev.

Din primul trimestru al anului trecut, reprezentantii InBevRomania au mai facut o singura referire la evolutia cotei de piata,in decembrie 2009, cand sustineau ca Bergenbier, brandul careacopera peste jumatate din vanzarile companiei, a ajuns sa detinapeste 13% din piata locala a berii. Aceasta insemna, potrivitcalculelor ZF, ca brandul castigase intr-o perioada de sase luniaproximativ 3% cota de piata.

Atat reprezentantii Heineken Romania, cat si cei ai InBevRomania (detinuta de fondul de private equity CVC Capital Partners)nu au dorit sa ofere informatii legate de cota de piata detinutamotivand ca se afla in perioada de dinaintea anuntarii rezultatelorfinanciare anuale din 2009.

Nici in 2010 nu va fi usor

Dupa ce au depasit unul dintre cei mai grei ani prin care atrecut industria locala a berii, reprezentantii celor mai mariberari sunt in continuare precauti cand vorbesc despre viitor siasteapta un 2010 la fel de greu ca anul care tocmai s-aincheiat.

Reprezentantii United Romanian Breweries Bereprod estimeazapentru acest an o crestere a vanzarilor de bere in volum cu 8% fatade cele realizate in 2009, avans sustinut si de investitiilebugetate pentru 2010. In ceea ce priveste afacerile companiei,producatorul berii Tuborg spera in 2010 la o crestere cu 20%, dupao stagnare in 2009.

"In acest an, ne asteptam ca piata sa ramana in continuarefoarte competitiva, iar mediul de afaceri va fi si mai provocator.Foarte probabil consumul va fi in continuare afectat de conditiileeconomice actuale, respectiv cresterea ratei somajului si scadereaputerii de cumparare", sustine Andrei Haret, vicepresedinte vanzarisi distributie al Ursus Breweries.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO