INTERVIU

Cine este în spatele celebrului vin Davino, unul dintre cele mai bune realizate în România în ultimele 3 decenii şi unde un Flamboyant depăşeşte 300 de lei. Ce planuri are pentru viitor?

10 sep 2017 Autor: Cristina Rosca

Pe lista de planuri se numără şi dezvoltarea unei noi secţii pentru învechirea vinurilor albe, dar şi renovarea unui conac vechi. „Noua cramă va avea o capacitate de 55.000 de litri şi va fi destinată exclusiv vinurilor roşii de top, respectiv cele sub brandul Davino. Aceasta măsoară 800 mp împărţiti pe două niveluri. Era necesară o detensionare a spaţiului actual”, explică Balaban.

El a lansat acest business în 1997 şi a pornit la drum cu un singur brand, pentru ca apoi să îşi extindă portofoliul. Era încă în facultate când a intrat în businessul cu vinuri. A făcut-o din pasiune şi iniţial a pornit la drum cu un business în distribuţie de vinuri. Ajunsese cel mai mare distribuitor de profil când a decis să intre în producţie, a povestit el anterior. Compania lui Dan Balaban ajunsese atunci să fie responsabilă pentru 10% din totalul vânzărilor de vin românesc îmbuteliat, potrivit lui. Avea circa 500 de etichete, toate de vin românesc.

În 1997 a intrat în producţie, însă cu struguri cumpăraţi, iar doi ani mai târziu a făcut prima investiţie în vie. În acelaşi an a cules şi prima recoltă. Vinul a venit ulterior. Acum compania care deţine brandurile Davino, Făurar şi Iacob, are în zona Dealu Mare 70 de hectare de viţă-de-vie în proprietate. Lucrează alte 17 hectare luate în arendă.

„Ne uităm să mai cumpărăm viţă-de-vie pentru că vrem treptat să renunţăm la arendă. Încercăm să cumpărăm în apropierea terenurilor deja existente. Nu vrem să creştem la mai mult de 90 de hectare, cam cât avem şi astăzi”, adaugă el.

Tot la capitolul investiţii se numără o secţie nouă de învechire a albului, însă este un plan pentru 2018. Mai mult, lângă crama cea nouă de vinuri roşii se află un conac vechi, cumpărat anterior de acţionarii Davino.

„Avem în plan renovarea, dar cam în doi ani. Vrem să fie un conac cu circuit închis şi ne gândim să nu îl asociem cu Davino, ci să îi realizăm un vin dedicat, poziţionat tot pe segmentul de sus. O să aibă cam 5-6 camere şi un restaurant.” Pentru operarea restauran­tului antre­prenorul vrea să încheie un parte­neriat cu un operator specializat. însă afirmă că este prea devreme să înainteze nume.

„Avem în plan să investim şi într-o fermă de legume şi fructe de unde să se aprovizioneze restaurantul. Teren agricol avem deja în apropiere.”

În ceea ce priveşte businessul, Balaban afirmă că merge bine şi dacă în 2015 termina vinul alb şi roze în octombrie, anul trecut a fost epuizat stocul încă din iulie, iar în 2017 deja din mai. El spune însă că nu vrea să crească producţia pentru că nu are cum. „Circa 30% din producţie este reprezentată de vinul alb, 10-15% roze şi restul roşu. Nu vrem să schimbăm proporţiile.” Producţia este constantă la 350.000 de litri.

În plus, spune că nu a acceptat niciun client în plus în ultima perioadă, ba din contră a renunţat la unii vechi pentru a accepta nume noi.

În prezent compania vinde exclusiv în HoReCa şi în magazinele specializate în România, iar exportul contribuie şi el cu peste 15% la business. Afacerile Davino sunt operate prin intermediul a două companii diferite, una de producţie şi una de distribuţie şi vânzare. Businessul cumulat este de 3,5 mil. euro, însă o parte din afaceri se dublează.

Potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, în România existau la finalul lui 2015 circa 220 de companii care aveau declarat drept CAEN „Fabricarea vinurilor din struguri“, cu afaceri cumulate de 650 mil. lei (150 mil. euro), relativ constante comparativ cu 2014. Dintre acestea însă, doar 166 erau active, respectiv aveau cifra de afaceri mai mare decât zero. Piaţa este dominată de câţiva producători mari, cu mii de hectare fiecare. În ultimii ani însă, tot mai multe crame butic se lansează pe piaţă, targetând în special segmentul premium.

În colecţia cramei Davino se numără vinuri precum: Flamboyant, Rezerva, Domaine Ceptura Blanc, Revelatie, Domaine Ceptura Rouge, Domaine Ceptura Rose, Iacob, Făurar, Monogram.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.09.2017

 
Cuvinte cheie:
vinuri
, rosii
, investitii
, business
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide