Aproape 30 dintre cei mai bogaţi oameni ai lumii, cu averi cumulate de peste 400 de miliarde de dolari, au ajuns să facă afaceri în România, direct sau indirect, în retailul alimentar, în agricultură, industria auto, în domeniul modei sau cel de imobiliare, potrivit datelor centralizate de ZF.
Astfel, nume grele care fac agenda de business a economiilor din întreaga lume, precum Gates (SUA), Schaeffler (Germania), Ortega (Spania), Mulliez (Franţa), Kamprad (Suedia) sau Leviev (Israel) au pariat în ultimele două decenii pe potenţialul României. Afacerile de familie create sau preluate de miliardarii lumii au ajuns, în cea mai mare parte, să devină lideri şi pe piaţa locală, fie din perspectivă de business, fie din punctul de vedere al numărului de angajaţi sau al gradului de expansiune. Familia Schaeffler este cel mai mare angajator privat în România cu 20.000 de oameni prin Continental şi fabrica de rulmenţi de la Braşov. Familia franceză Mulliez a investit în criză peste un miliard de euro în Auchan, Leroy Merlin şi Decathlon.
„Vorbim despre businessuri create pentru a ajunge lideri globali. Asta este viziunea din spatele acestor giganţi şi viziunea pe care au avut-o fondatorii lor la început de drum. Ei poate că acum nu mai sunt în postura de a lua decizii legate de extindere, însă cei care au preluat frâiele afacerilor au în vedere viziunea iniţială când vine vorba despre dezvoltare. Viziunea Microsoft, spre exemplu, a fost de a pune câte un computer pe fiecare birou din fiecare casă, adică şi în Africa şi în Asia, dar şi în România“, explică Aliz Kosza, fost executiv şi acum business strategist.