Companii

Clicul pentru plata online a biletului low-cost creşte preţul călătoriei cu 20% până la 57% în funcţie de cardul cu care se face rezervarea

Clicul pentru plata online a biletului creşte preţul călătoriei cu 20% până la 57% în funcţie de cardul cu care se face rezervarea

Autor: Mirabela Tiron

25.01.2012, 00:06 12685

Clicul pentru plata online a biletului de avion aduce un cost suplimentar care poate ridica preţul total al călătoriei cu marje cuprinse între 20% şi 57%, arată o si­mu­lare de rezervare a unui bilet de avion pe site-ul low-costu­lui Wizz Air.

Deşi companiile aeriene low-cost promo­vează tarife foarte mici pentru biletele de avion, când se ajunge la rezervarea efectivă a unui astfel de bilet promovat, preţul este cu totul altul, dat fiind că se adaugă diferite taxe suplimentare, de care nu se spune nimic în cadrul campaniilor pro­mo­ţionale.

ZF a simulat ieri rezervarea unui bilet de avion pentru o călătorie dus-întors în perioada 26-29 martie 2012 pe ruta Bucureşti-Roma pe site-ul Wizz Air.

Preţul iniţial afişat şi pro­movat era de 118 lei, însă la următorul clic dat pentru efec­tuarea plăţii biletului dus-întors, site-ul a mai adăugat o taxă de 68 de lei, aferentă plăţii cu un card de tip Master Card. Altfel spus preţul final a ajuns la 186 de lei, mai mare cu 57% faţă de cel afişat iniţial. Taxa de rezervare reprezintă 36% din preţul final.

Cu acelaşi card însă, la achiziţia unei cărţi de pe site-ul unei edituri locale, de exemplu, nu se plăteşte nicio taxă suplimentară, ci doar preţul produsului afişat şi promovat ca atare, chiar dacă editura plăteşte o taxă către furnizorul serviciului de plată online cu care lucrează.

Şi în cazul rezervării online a biletelor de avion Blue Air se plăteşte o astfel de taxă.

"Am dat clic, clic pentru a finaliza rezervarea biletelor de avion, iar când să fac plata cu un card Visa a mai apărut o taxă adiţională de 142 de lei, care s-a adăugat la tariful de 333 de lei pentru o călătorie dus-întors pentru două pesoane la Roma în martie. Nu ştiu ce reprezintă exact acea taxă", a declarat Cristina D., care şi-a rezervat două bilete de avion pe site-ul Blue Air. Altfel spus, costul biletului a crescut cu 29%, potrivit calculelor ZF.

Companiile aeriene low-cost promo­vează pe propriile site-uri şi prin campanii publicitare preţuri mici la biletele de avion, însă nu spun nimic de taxele adiţionale care trebuie plătite pentru rezervarea biletelor, bagajele de cală, apelurile telefonice sau pentru mâncare, ce cresc semnificativ costul călătoriei.

Spre exemplu, în cazul operatorului aerian ungar Wizz Air, un sfert din veniturile totale provin din taxele pe servicii adiţionale (bagaje de cală, mâncare, alte taxe), potrivit declaraţiilor anterioare ale reprezentanţilor companiei.

"Consumatorul trebuie să ştie de la bun început care este preţul final al produsului/serviciului pe care îl cumpără, şi nu să afle pe parcurs. Important este să nu afli la final când vrei să faci achiziţia că preţul unui produs pe care vrei să îl cumperi este mai mare", a explicat Bogdan Manolea, directorul executiv al Asociaţiei pentru Tehnologie şi Internet şi autorul site-ului legiinternet.ro.

El susţine că firmele care fac comerţ online ar putea fi obligate printr-o directivă europeană să taxeze clientul cu o sumă egală cu cea a comi­sionului perceput de proce­satorul de plăţi şi nu mai mare, cum se întâmplă acum în unele cazuri.

Ce reprezintă de fapt această taxă la plata cu cardul?

Pe site-ul companiei aeriene Wizz Air este numită taxă de rezervare, care variază în funcţie de modul în care se realizează plata online.

Astfel că dacă plata se face prin transfer bancar, pe site-ul Wizz Air, se adaugă la costul călătoriei 17 lei, dacă se face plata cu card de tip Visa sau Master Card se adaugă 34 de lei, iar pentru plata cu Maestro se adaugă 25 de lei de pasager, pe fiecare călătorie.

Pentru un zbor dus-întors se plăteşte dublul taxei menţionate mai sus. Dacă se plăteşte însă cu cardul lansat de Wizz Air, în parteneriat cu BCR nu se plăteşte taxa de rezervare.

"Wizz Air oferă diverse metode de plată, taxate în mod diferit. Prin acestea, se reflectă parţial costurile reale şi com­plexitatea tranzacţiilor financiare. De ase­me­nea ne încurajăm pasagerii să aleagă cea mai eficientă metodă de plată. O metodă avantajoasă poate fi reprezentată de cardul Wizz BCR, ce oferă pasagerilor diferite faci­lităţi la achiziţionarea unui bilet Wizz Air", a declarat Balazs Varro, Cor­porate Com­muni­cations Manager al Wizz Air.

Oficialii com­pa­niei nu au tran­smis în conturile cui ajung comi­sioa­nele din această taxă, respectiv cât revine com­paniei şi cât procesatorului de plăţi.

La aproape 68,3 milioane de lei (15,8 mi­lioane de euro) s-ar putea ridica suma plătită pentru această taxă de cei 2,7 milioane de pasageri care au cumpărat online bilete de avion la Wizz Air, potrivit calculelor ZF ce iau în considerare o medie de 25,3 lei a taxei de rezervare.

Anul trecut Wizz Air a transportat 2,7 milioane de pasageri, cu 29% mai mult ca în anul anterior, potrivit oficialilor com­paniei. Toate biletele de avion au fost vân­dute online, ungurii de la Wizz Air neavând birouri locale.

O altă taxă pe care oficialii companiilor low-cost nu au explicat-o este cea a apelurilor telefonice. Pasagerii companiilor aeriene low-cost Wizz Air şi Blue Air care vor să solicite informaţii sau să îşi rezerve biletele de avion prin intermediul call-centerului trebuie să plătească 2,68 lei (0,62 euro) pe minut pentru un apel telefonic realizat din ţară, de trei ori mai mult decât dacă ar efectua un apel într-o altă reţea de telefonie mobilă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO