Companii

Clienţii de maşini premium cumpără tot mai mult la mâna a doua, preţul fiind cu cel puţin 30% mai mic

Clienţii de maşini premium cumpără tot mai mult la mâna a doua, preţul fiind cu cel puţin 30% mai mic
16.08.2010, 23:55 225

Procentul clienţilor care au achiziţionat un model nou Audi sauMercedes-Benz în primele şapte luni ale acestui an este în scăderefaţă de perioada similară a anului trecut potrivit statisticilorDirecţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor, aceştiapreferând tot mai mult să importe din Europa de Vest unul la mâna adoua.

"În special la mărcile premium există diferenţe foarte mariîntre înmatriculările de maşini noi şi cele second-hand. În generalcele importate la mâna a doua sunt automobile aproape noi, cu ovechime de până în cinci ani şi care respectă normele de poluareEuro 4, pentru a se plăti o taxă mai mică la înmatriculare", a spusNicolae Sorescu, directorul diviziei auto a grupului Rădăcini, caredeţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Mazda şi Suzuki.

Singura excepţie din segmentul premium o reprezintă BMW, care dela 7% înmatriculări maşini noi în intervalul ianuarie-iulie din2009 a urcat la 15% în aceeaşi perioadă din acest an.

În general, maşina premium pierde în jur de 30% din valoare înprimul an, un nivel de depreciere mai mare decât în cazul unormărci de volum. Astfel, preţul de listă al unui Audi Q7 3,0 TDIeste de aproape 58.000 de euro cu TVA inclusă, în timp ce unulsecond-hand din 2007 poate fi achiziţionat cu 25.000 de euro.

Pe de altă parte, în segmentul de lux, al maşinilor de peste100.000-200.000 de euro, situaţia rămâne aproape neschimbată înacest an. Clienţii mărcilor Ferrari sau Maserati rămân încontinuare fideli achiziţiei unui model nou.

"În 2010 pe piaţa locală s-au derulat mai multe oferte în ceeace priveşte mărcile premium şi de lux şi astfel pentru clienţi afost mai atractivă opţiunea unui automobil nou decât a unuia lamâna a doua", explică Adrian Pascu, brand manager al mărcilorPorsche, Bentley şi Lamborghini din cadrul Porsche România, cel maimare jucător de pe piaţa de profil.

În cazul mărcii Porsche procentul înmatriculărilor de maşini noidin total a avansat anul acesta la 48% faţă de 38% în urmă cu unan, majorare pusă pe seama lansării celei de-a doua generaţii aSUV-ului Cayenne şi a limuzinei Panamera, potrivit declaraţiilorlui Adrian Pascu.

Înmatriculările de maşini noi şi second-hand din segmentulpremium şi de lux au înregistrat în primele şapte luni ale acestuian un declin de peste 40%, la 16.600 de automobile, ritm de scăderede aproape două ori mai mare decât volumul total alînmatriculărilor de autoturisme atât noi, cât şi second-hand,potrivit statisticilor Poliţiei.

Declinul cel mai puternic a fost înregistrat de importurile demaşini premium second-hand, de aproape 50%, la 14.200 deautoturisme, în timp ce înmatriculările de automobile noi dinsegmentul superior de preţ au scăzut cu puţin peste 30%.

În contextul în care vânzările mărcilor premium înregistrează înprezent în medie un declin peste cel al pieţei, diferenţa laînmatriculări între cele noi şi second-hand este de unu lazece.

În condiţiile în care reducerea vânzărilor de maşini noi vaafecta implicit şi activitatea de service, pe măsură ce maşinilevor ieşi din garanţie nu vor mai veni în centrele oficiale, ci voralege ateliere mai ieftine, de cartier. Pe acest fond, PhilippHagenburger, şeful diviziei de servicii postvânzare din cadrulMercedes-Benz, estima încă din toamna anului trecut faptul că înindustria auto după "criza" vânzărilor de maşini va urma o a douacriză - cea a service-ului, în care atelierele vor deveni din ce înce mai goale, situaţie determinată de vânzările slabe din ultimiidoi ani.

În aceste condiţii dealerii mai multor mărci, inclusiv celeimportate de Porsche România, Opel şi Mercedes-Benz au declanşatcampanii de atragere în centrele oficiale ale maşinilor mai vechide cinci ani.

Pe de altă parte, cele second-hand importate din Europa de Vestnu întotdeauna ajung într-un service oficial, chiar şi încondiţiile în care vechimea acestora este mai mică de doi ani.

"În general chiar şi maşinile mai noi importate ocolescservice-urile oficiale, sau şi atunci când vin, încearcă săpăcălească. Este un client care în general este bine să-l eviţipentru că din start maşina respectivă a plecat cu un furt", spuneSorescu, care face referire la cei care importă din Germania maşiniachiziţionate de la dealeri, pentru care nu se plăteşte TVA nici înţara de origine şi nici în România.

În cazul mărcilor premium, cel mai mare declin în cazulînmatriculărilor de maşini noi a fost înregistrat de Maserati, deaproape 80% la două automobile şi Bentley la trei în primele şapteluni ale acestui an comparativ cu perioada similară a anuluitrecut. În ceea ce priveşte piaţa maşinilor de lux din acest an,potrivit declaraţiilor anterioare, Adrian Pascu, şeful mărcilorBentley, Porsche şi Lamborghini din cadrul Porsche România, nu seaşteaptă la volume ridicate, mai ales în condiţiile în care unautomobil de peste 200.000 de euro nu se vinde pe loc, ci în câtevaluni, termen în care clientul negociază cu dealerul, inclusiv unposibil discount.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO