Companii

Conferinţă ZF în parteneriat cu ASLO: „Leasingul operaţional, o soluţie modernă de optimizare a costurilor flotelor auto“

„Sunt în jur de 400.000 de companii înregistrate la Registrul Comerţului, iar dintre astea doar câteva mii apelează la leasing operaţional.“

Autor: Andrei Cîrchelan

26.11.2014, 00:06 641

Piaţa de leasing operaţional va creşte până la un volum de 50.000 de autovehicule admi­nistrate anul acesta, ceea ce reprezintă un avans de 15% faţă de anul anterior, însă potenţialul de piaţă este de două ori mai mare, potrivit reprezentanţilor celor mai mari jucători în domeniu.

„După rezultatele din septembrie am fost optimişti şi am estimat că putem atinge 50.000 de autovehicule administrate în piaţa de leasing operaţional. Piaţa auto a fost puternic afectată în ultimii ani, şi acest lucru a afectat întreg domeniul auto, dar din ce în ce mai multe companii din România au înţeles beneficiile acestui produs şi îl accesează. Noi credem că potenţialul în România e de peste 100.000 de autovehicule“, a declarat Daniel Ivan, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO), care mai ocupă şi funcţia de director general al companiei de leasing operaţional Fleet Management Services (FMS), în cadrul conferinţei „Leasingul operaţional, o soluţie modernă de optimizare a costurilor flotelor auto“, organizată de ZF în parteneriat cu Asociaţia Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO).

Printre cele mai profitabile 50 de companii din România, potrivit participanţilor la evenimente, mai mult de jumătate accesează servicii de leasing operaţional, fiind vorba în general de companii multinaţionale care vin în piaţa locală cu obişnuinţa exter­nalizării managementului flotei auto.

În acest context, principala ţintă pentru companiile de leasing operaţional sunt companiile mici şi mijlocii (IMM-urile) şi companiile cu capital autohton.

„Sunt în jur de 400.000 de companii înregistrate la Registrul Comerţului, iar dintre astea doar câteva mii apelează la leasing operaţional. Pentru noi e important ca aceia care au parcuri auto mari să apeleze la leasing operaţional, pentru că deţinătorii de flote auto se pretează la astfel de servicii“, a spus Bogdan Apahidean, director general al LeasePlan România.

Potrivit acestuia, prin externalizarea manage­mentului de flotă auto o companie poate economisi în jur de 1.500-2.000 de euro pe fiecare maşină pe durata de viaţă a respectivului autovehicul, astfel că la nivel de companie mare economiile prin leasing operaţional pot ajunge la „zeci de mii sau sute de mii de euro“ în cazul unui contract derulat pe patru ani.

„Dacă plecăm de la o maşină cu valoare de investiţie de 10.000 euro şi presupunem că după patru ani valoarea e 4.000 euro, în cazul leasingului operaţional se plătesc 6.000 euro plus beneficiul de leasing. În cazul achiziţiei cash, firma trebuie fie să pună toţi banii pe masă şi să îi ţină imobilizaţi până vinde, fie să achite un avans“, a mai spus Apahidean.

O altă direcţie în care jucătorii din leasing operaţional văd potenţial de creştere a pieţei este managementul flotelor auto ale statului, cum ar fi poliţia, însă atacarea acestui obiectiv ar presupune modificări legislative. „În România, comparativ cu pieţele mature din Vest, posibilitatea de a oferi leasing operaţional către instituţiile de stat nu e încurajată. Cel mai bun exemplu e felul în care sunt achiziţionate maşinile de poliţie în alte ţări, prin leasing operaţional, în timp ce la noi se preferă varianta cash. Au existat tentative în trecut ca statul să meargă pe leasing operaţional, dar legislaţia nu permite această variantă. În pieţele din Vest, unul dintre cei mai mari clienţi pentru companiile de leasop este statul“, a declarat Radu Manea, director of fleet management division, Porsche Finance Group România. În ceea ce priveşte mediul privat, anul acesta creşterea pieţei a venit de la intrarea noilor clienţi în piaţa de leasing operaţional.

„Caracteristica acestui an e tocmai această situaţie în care clienţii sunt noi, nu clienţi care reînnoiesc sau majorează flotele“, a declarat Cristian Gâlă, director general, BT Operational Leasing.

„(...) La autovehicule utilitare, clienţii care au sporit flota sau care au intrat în leasing operaţional sunt în zona logistică şi fac distribuţie de alimente. Extinderea unor retaileri, de exemplu, a creat o efervescenţă în sectorul de logistică“, a mai spus Cristian Gâlă.

Cât despre tipul de maşini alese în reînnoirea flotei auto, conducerile companiilor preferă maşini care se devalorizează mai greu, astfel încât compania de leasing operaţional să poată să o revândă la un preţ mai mare, iar rata clientului care externalizează managementul flotei auto să fie mai mică.

„Cei care au reînnoit flotele anul acesta s-au îndreptat către maşini la peste 30.000 euro, performante, care să aibă valoare destul de mare la revânzare, astfel încât clienţii să aibă o rată cât mai mică. Folosim maşini cu calitate intrinsecă foarte bună, care să genereze rată mică pentru client“, a declarat Mugur Curcă, Sales Manager, UniCredit Leasing Fleet Management, adăugând că pentru anul viitor aşteptările pentru evoluţia pieţei arată o creştere de două cifre.

„Există rezerve foarte mai de creştere în această piaţă. Aş sublinia că sunt foarte multe companii multinaţionale care au ca politică de grup să apeleze la leasing operaţional, dar rămân rezistente local. Rezistenţa asta, însă, e limitată în timp. Ar mai fi o rezervă de creştere în zona publică sau semi-publică, un exemplu în acest sens fiind Banca Naţională, care lucrează în leasing operaţional. Vor fi în continuare flote publice sau semi-publice care vor migra spre leasing operaţional“, a spus la rândul său Dan Boiangiu, CEO, Arval România BNP Paribas Group.

 

Daniel Ivan, director general al FMS

- Eu nu am întâlnit nicio companie până acum care să facă un calcul în ceea ce priveşte ciclul de înlocuire a maşinilor din flotă. De obicei, decizia din acest punct de vedere e amânată, dar se pierde momentul de oportunitate şi are costuri mai mari decât crede că are. Leasingul operaţional propune înlocuirea maşinilor cu o anumită cadenţă, 3-4 ani, eliberează clienţii de bătaia de cap de a-şi face singuri calculele.

- Sperăm într-o creştere cu două cifre anul viitor, dar sunt şi factori externi care pot ajuta sau pot pune piedici, motiv pentru care am avut şi stagnare în 2013. Noi vom depune eforturi în a convinge managerii de beneficiile leasingului operaţional, însă trebuie să crească şi piaţa auto cu totul, ceea ce înseamnă mai multe businessuri care să meargă, mai multe autovehicule.

 

 

Cristian Gâlă, director general al BT Operational Leasing

- Leasingul operaţional nu e cel mai ieftin, dar e una dintre soluţiile contextuale pe care le analizează un client. Avem suficiente arme pentru a arăta că leasingul operaţional, faţă de leasingul financiar, poate fi o soluţie mai bună, pentru că îmbunătăţeşte cashflow-ul clientului.

- Leasingul operaţional a crescut, într-adevăr, în perioada de criză, dar a crescut de la un nivel foarte mic.

 

 

Bogdan Apahidean, director general al LeasePlan România

- Multinaţionalele sunt în continuare cel mai important segment de clienţi. Firmele româneşti sunt în vizorul nostru, dar aici intrăm în direcţia IMM printr-o atenţie deosebită acordată în momentul finanţării. De multe ori se întâmplă ca firma să fie în situaţie financiară delicată. Un alt segment important e cel al firmelor de stat, care în alte ţări finanţează mii de maşini.

 
 
 

 

Bogdan Ciocâlteu, general manager al Alexandros Long Term Rental

- Autoturismul, maşina în general, e un bun care se uzează moral foarte repede. Ajungem să considerăm maşinile ca fiind computere. La fiecare trei ani apar modele noi şi  e nevoie să fie schimbate.

- Nu este necesar pentru client să aibă maşina la final de contract. Maşina e un bun care ajută la desfăşurarea activităţii curente, nu e un bun pe care să îl ai.

 
 

 

Mugur Curcă, sales manager la UniCredit Leasing Fleet Management

- Ţinta noastră e creşterea pe segmentul de IMM, indiferent de sectorul economic, dar mergem şi pe achiziţia de clienţi pentru portofoliu, atât multinaţionale cu flote mari, cât şi clienţi români. Cel mai important lucru e ca piaţa de leasing operaţional să mediatizeze foarte tare acest produs, pentru că astfel fiecare poate alege: cumpără, închiriază sau face leasing operaţional.

 
 
 

 

Radu Manea, director of fleet management division al Porsche Finance Group România

- Este un nou trend pe piaţa din România. E o zonă cu foarte mare potenţial, pentru că economia şi transporturile merg, şi sperăm să meargă şi construcţiile.

- Piaţa e la peste 3.000 de camioane noi pe an, dar e o piaţă care încă suferă. Lipsesc vehicule specializate, anul acesta s-au comandat doar cap tractor pentru transport internaţional.

 
 

 
 

Dan Boiangiu, CEO al Arval România BNP Paribas Group

- Există tendinţa companiilor, când e vorba de leasing operaţional, de a se concentra pe factorii externi, care determină creşterea costului de operare (TCO) cu 4-5%. Rolul nostru ca industrie e să readucem focalizarea şi asupra elementelor de tip intern. Principala zonă rămâne comportamentul utilizatorului la volan, care e esenţial pentru determinarea costurilor finale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO