Constructii

Cele mai importante întrebări cu privire la concesiunea autostrăzii Comarnic-Braşov. PLUS: Topul celor mai scumpe autostrăzi din România

Cele mai importante întrebări cu privire la concesiunea...

Autor: Andreea Neferu

19.01.2014, 12:48 1677
  • Care va fi traseul autostrăzii?

Premierul Victor Ponta şi ministrul marilor proiecte Dan Şova au arătat că traseul iniţial al autostrăzii Comarnic-Braşov a fost modificat pentru a se obţine o reducere a costurilor de construcţie. Cea mai mare parte a traseului va trece prin munţi, pe teren extravilan, potrivit lui Şova. „Ca să schimbăm preţul a trebuit să schimbăm traseul, prin locuri mai uşor accesibile”, a explicat Şova. Cei doi reprezentanţi ai statului nu au prezentat ieri în cadrul conferinţei de la guvern o hartă cu noul traseu al autostrăzii Comarnic-Braşov, însă au precizat că vor exista de-a lungul şoselei trei noduri de intrare/ieşire: la Sinaia-Buşteni, la Predeal şi la Râşnov.

  • Ce valori de trafic va avea autostrada?

Construcţia unei autostrăzi se justifică atunci când valorile de trafic depăşesc o medie zilnică de 16.000 de vehicule, potrivit informaţiilor din piaţă. Potrivit unei prognoze realizate de CESTRIN (Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică), în 2015 traficul mediu zilnic între Comarnic şi Predeal va depăşi 16.000 de vehicule, fiind mai scăzut, între 8.000 şi 16.000 de vehicule pe zi, între Predeal şi Braşov. Ministrul Şova nu a precizat care sunt valorile de trafic estimate pentru noua autostradă Comarnic-Braşov, afirmând doar că acestea vor fi de ordinul „zecilor de mii de maşini pe zi”. 

  • Ce bănci vor finanţa construcţia autostrăzii?

Întrebaţi de ZF care vor fi băncile finanţatoare ale proiectului Comarnic-Braşov, nici premierul Victor Ponta, nici ministrul Dan Şova nu au dorit să comenteze. „Sunt informaţii confidenţiale pe care le veţi afla când semnăm contractul”, a spus Ponta. Pe de altă parte, austriecii de la Erste Group, proprietarul BCR, cea mai mare bancă din România după active, confirmă faptul că sunt interesaţi de finanţarea autostrăzii Comarnic-Braşov. „Putem confirma că Erste Group este interesat de finanţarea construcţiei autostrăzii Comarnic-Braşov, aşa cum am spus-o în repetate rânduri. Considerăm că de această dată guvernul şi consilierii săi au structurat proiectul de o manieră bancabilă şi profesională, cu documentare de piaţă şi cu un orizont de timp realist. Dorinţa lor de a realiza acest proiect ne încurajează să considerăm că de această dată se va ajunge la un acord financiar şi că lucrările de construcţie la autostrada Comarnic-Braşov vor începe în viitorul apropiat”, a declarat pentru ZF Werner Weihs-Raabl, şeful diviziei de finanţări pentru infrastructură şi sectorul public din cadrul Erste.

  • Cât va plăti statul până la finalul perioadei de concesiune?

Contractul de construcţie, proiectare, project management şi consultanţi se va ridica la aproape 1,8 miliarde de euro. De asemenea, statul va trebui să plătească lunar cel mult 52.000 de euro pe kilometru pentru întreţinerea autostrăzii pe o perioadă de 26 de ani, adică un total de 973 de milioane de euro. Nu este însă clar dacă aceste sume conţin şi cheltuieli cu împrumutul, taxe, impozite şi alte costuri financiare, inflaţie etc., astfel că nu se ştie cât va plăti statul până la finalul perioadei de concesiune.

  • Care este valoarea dobânzilor ce vor fi plătite pentru împrumutul necesar construcţiei autostrăzii?

Detaliile privind cheltuielile cu un împrumut de o astfel de anvergură nu au fost anunţate de autorităţile române. Costul cu dobânda pentru un credit de 1,8 miliarde de euro pe o perioadă de 29 de ani ar putea varia între 600 şi 900 de milioane de euro dacă se ia în calcul o rată a dobânzii de 2-3% pe an, potrivit estimărilor ZF.

  • Unde va fi amplasată staţia de taxare şi cum vor fi plătite taxele de utilizare a şoselei?

„Nu se pune bariera la intrarea pe autostradă, ci probabil la ieşire. Vor fi (modalităţi de plată - n.red.) mixte, cu camere, cu plată prin SMS, cu abonament pus în parbriz. Nu s-a decis încă care va fi soluţia tehnică. Dacă va fi să se apeleze la bariere, trebuie să se facă în aşa fel încât să nu se formeze aglomeraţie”, a spus ministrul Dan Şova.

  • Ce se va întâmpla cu autostrăzile lipsă Ploieşti-Comarnic, respectiv Braşov-Sibiu?

Ministrul Dan Şova a arătat că până în 2017 va fi gata nu doar autostrada Comarnic-Braşov, ci şi autostrada Sibiu-Braşov. De asemenea, el a mai spus că pentru a finaliza şi tronsonul lipsă Ploieşti-Comarnic, statul ia în considerare o nouă concesiune pentru întreaga autostradă Braşov-Bucureşti. „Noi trebuie să dăm o concesiune unui constructor de la Braşov la Bucureşti (pentru întreţinere şi operare – n.red.). Ne concentrăm să terminăm Bucureşti-Ploieşti anul acesta sau în februarie-martie anul viitor şi vrem să facem şi extinderea la 4 benzi a centurii de nord a Capitalei, între Militari şi Autostrada Soarelui. Vrem să concesionăm de la Braşov până în centura Bucureştiului, cu sarcina de a construi autostradă şi între Comarnic şi Ploieşti”, a explicat Şova.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO