Constructii

Infrastructura la început de primăvară: Autostrăzi construite în proporţie de doar 50-60%, deşi ar trebui să fie gata peste o lună

Galerie foto

Autor: Andreea Neferu

04.03.2013, 00:08 13751

ZF reia seria de articole prin care prezintă stadiul fizic al celor mai importante şantiere de autostrăzi din România, în încercarea de a reda pas cu pas, calendarul de realizare a lucrărilor pe cele mai importante şosele din România.

Cele mai importante zece şantiere de autostrăzi din ţară au înaintat, în medie, cu circa 7,4% în perioada 1 noiembrie-1 fe­brua­rie, arată o analiză a ZF pe baza datelor transmise de Compania Naţională de Auto­străzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Avansul lucrărilor în cele trei luni este comparabil cu cel pe care şantie­rele îl înregistrau în general în doar o lună din anul 2012, însă reducerea ritmului de construcţie se explică prin faptul că în perioada de iarnă lucrările se suspendă sau sunt destul de reduse, din cauza vremii nefa­vorabile.

Multe dintre şantierele de autostrăzi, precum Orăştie - Sibiu (toate cele patru lo­turi) sau Lugoj - Deva (lot 1), ar trebui să fie gata în aprilie 2013, sau cel puţin acesta este termenul de finalizare prevăzut în contract. Şansele însă ca acestea să fie gata peste o lună sunt relativ reduse, având în vedere că multe dintre ele erau construite în pro­porţie de doar 50-60% la începutul lunii februarie. Constructorii au primit până în prezent circa 1 mld. euro pentru cele mai impor­tante 10 şantiere de autostrăzi, adică aproxi­mativ 60% din valoarea cu­mulată a contractelor, arată calculele ZF pe baza informaţiilor transmise de CNADNR. Tot la 60% se ridică, în medie, şi gradul de fi­na­lizare al celor zece tronsoane de auto­străzi.

Tronsonul al treilea al autostrăzii Orăştie - Sibiu, construit de italienii de la Impregilor, a consemnat cel mai puternic avans în perioada 1 noiembrie-1 februarie, de aproape 14%, arată datele transmise de CNADNR, astfel că la începutul ultimei luni de iarnă şantierul era finalizat în pro­porţie de circa 60%. Pe acest tronson se re­gă­seşte şi cel mai mare viaduct din Ro­mânia, cu o lungime de circa un kilometru.

La polul opus, şoseaua Suplacu de Bar­cău - Borş, ultimul tronson din Autostrada Tran­silvania pe care americanii de la Bech­tel îl mai construiesc, a stagnat în perioada de iarnă, chiar dacă firma constructoare a con­tinuat să primească bani pentru această lu­crare. De altfel, în 2012 Bechtel a primit în total de la CNADNR circa 76 mil. euro, ma­jo­ritatea banilor fiind însă restanţe ale sta­tu­lui român faţă de americani. La nivelul anu­lui trecut, autostrada Suplacu de Bar­cău - Borş, situată în nord-vestul României, a avansat cu echivalentul a doar 600 de metri.

Şi primii 6,5 kilometri ai autostrăzii Bu­cureşti - Moara Vlăsiei au bătut pasul pe loc în perioada noiembrie-februarie, în con­di­ţiile în care „lucrările de construcţii au fost suspendate din cauza insuficienţei alo­caţiei bugetare“, potrivit CNADNR. Tron­sonul care se întinde între Capitală şi cen­tura Bu­cu­reştiului este vital pentru legarea ora­­şului de restul autostrăzii Bucureşti - Plo­ieşti, care în prezent este finalizată. Deo­camdată bugetul CNADNR nu a fost apro­bat, astfel că nu se ştie cu exactitate câţi bani va primi anul acesta această porţiune de autostradă.
 

Şova este mai optimist decât Ponta: vrea să termine autostrada Comarnic - Braşov în 2015

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine îşi doreşte ca autostrada Comarnic - Braşov, ce va fi realizată în concesiune, să fie gata cel târziu în octombrie 2015, scrie Gândul. „Dorinţa noastră este ca (autostrada - n. red.) Comarnic - Braşov să se facă în maximum doi ani de la momentul la care se dă ordin de începere a lucrărilor. Unii spun că este greu. Eu insist. Sunt încăpăţânat”, a explicat Şova în cadrul unei emisiuni televizate. Declaraţiile lui Şova vin în contextul în care recent premierul Victor Ponta a spus că nu va mai candida la următoarele alegeri parlamentare din 2016 dacă autostrada Comarnic - Braşov nu va fi executată până la acel moment. Autostrada Comarnic - Braşov, ce va fi realizată în concesiune, a primit săptămâna trecută patru oferte din partea unor firme româneşti şi străine, printre companiile interesate să finanţeze, dar şi să construiască această şosea numărându-se francezii de la Vinci şi austriecii de la Strabag, regele asfaltului Dorinel Umbrărescu (prin firmele Spedition UMB şi Tehnostrade), dar şi o firmă chineză.

 

Autostrada Suplacu de Barcău - Borş

Autostrada Suplacu de Barcău - Borş, construită de americanii de la Bechtel, nu a înaintat nici măcar cu un centimetru în perioada de trei luni dintre 1 noiembrie 2012 şi 1 februarie 2013.

Mai mult, în întreg anul 2012 acest tronson de autostradă a avansat cu echivalentul a circa 600 de metri, în timp ce americanii au continuat să încaseze sume importante.

 Numai în 2012, Bechtel a primit de la CNADNR circa 76 de milioane de euro, majoritatea banilor fiind însă restanţe ale statului român faţă de americani.

 

Autostrada Deva - Orăştie

Autostrada Deva - Orăştie, cu o lungime de 32,5 kilometri, a înaintat cu aproape 11% în perioada

1 noiembrie 2012-1 februarie 2013.

De altfel, în luna decembrie a anului trecut a fost deschisă o porţiune de circa 15 kilometri din această autostradă, pe ruta Deva-Simeria.

CNADNR susţine că autostrada va fi gata în totalitate în mai, în ciuda faptului că în urmă cu câteva luni anunţa luna februarie drept termen de finalizare a lucrărilor.

Constructorii autostrăzii sunt austriecii de la Strabag şi firma românească Straco Grup, controlată de Alexandru şi Traian Horpos, care au încasat până acum 142 de milioane de euro pentru această şosea.

 

Autostrada Orăştie - Sibiu, lot 1

Primul lot al autostrăzii Orăştie - Sibiu, cu o lungime de circa 24 de kilometri, era construit aproape pe jumătate la începutul ultimei luni de iarnă.

Autostrada ce ar trebui să fie gata, potrivit termenului contractual, în aprilie este construită de austriecii de la Strabag.

În prezent pe acest sector de autostradă se execută lucrări în diferite faze la poduri, pasaje şi podeţe, se montează canalele colectoare şi se realizează drenurile longitudinale.

 

Autostrada Orăştie - Sibiu, lot 2

Cel de-al doilea lot al autostrăzii Orăştie - Sibiu are aproape 20 de kilometri şi este realizat de firma românească Straco Grup alături de italienii de la Studio Corona.

Constructorii au finalizat peste jumătate din această autostradă, încasând circa 38 de milioane de euro din contractul de aproape 90 de milioane de euro, arată datele de la CNADNR.

Termenul contractual de finalizare a acestui tronson este aprilie 2013, iar în prezent se realizează lucrări în diferite faze la poduri, pasaje şi podeţe. De asemenea, se efectuează cercetări arheologice pe ultimul sit identificat în urma diagnozei arheologice.

 

Autostrada Bucureşti - Moara Vlăsiei (primii 6,5 km)

Nici în cazul primilor 6,5 km din autostrada Bucureşti - Ploieşti situaţia nu este roz, având în vedere că lucrările au stagnat în perioada noiembrie 2012-februarie 2013. Lucrările se află la un stadiu de 11%, în contextul în care CNADNR spune că „lucrările de construire au fost suspendate din cauza insuficienţei alocaţiei bugetare”. Tronsonul care se întinde între Capitală şi centura Bucureştiului (în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos) este vital pentru legarea oraşului de resul autostrăzii Bucureşti - Ploieşti, care în prezent este finalizată. Pentru a intra pe autostrada Bucureşti - Ploieşti şoferii sunt nevoiţi în prezent să ajungă mai întâi pe centură.

 

Autostrada Orăştie - Sibiu, lot 3

A treia secţiune a autostrăzii Orăştie - Sibiu are o lungime de circa 22 de kilometri şi este realizată de italienii de la Impregilo.

Aproape 60% din acest tronson era gata la 1 februarie, termenul contractual de finalizare fiind aprilie 2013. Pe această porţiune, la Aciliu, se regăseşte şi cel mai mare viaduct din România, cu o lungime de circa un kilometru şi o înălţime de 74 de metri.

În prezent, s-a finalizat execuţia pilonilor foraţi şi a infrastructurii pentru viaduct, lucrându-se în continuare la elevaţii şi suprastructură.

 

Autostrada Orăştie - Sibiu, lot 4

Ultimul tronson din autostrada Orăştie - Sibiu are o lungime de circa 16 kilometri şi este realizat de italienii de la Astaldi şi de firma românească Euro Construct Trading ‘98, controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu.

La începutul lunii februarie era finalizat în proporţie de 56%, un avans de circa 10% faţă de începutul ultimei luni de toamnă, arată datele de la CNADNR.

Constructorii au încasat până acum aproape 47 de milioane de euro din contractul de peste 115 milioane de euro.

 

Autostrada Nădlac - Arad, lot 2

Cel de-al doilea lot al autostrăzii Nădlac-Arad, realizat de austriecii de la Alpine, este cel mai înaintat şantier din cele aflate în prezent în construcţie pe Coridorul IV paneuropean, fiind finalizat în proporţie de circa 78% la începutul lunii februarie.

Are o lungime de 16,6 kilometri şi termen de finalizare luna aprilie a acestui an.

În prezent se realizează umpluturi de pământ, fundaţii de balast, lucrări hidrotehnice, îmbrăcăminţi din beton rutier pentru spaţiile de servicii şi plăci de racordare la poduri şi terasamente.

 

Autostrada Lugoj - Deva, lot 1

Cu o lungime de 27,5 kilometri, primul sector al autostrăzii Lugoj - Deva este construit de italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte D’Acqua şi Cossi Costruzioni.

Tronsonul este gata pe jumătate şi are ca termen contractual de finalizare luna aprilie a acestui an. Italienii au încasat până acum aproape jumătate din suma stipulată în contract, de circa 162 de milioane de euro, arată calculele ZF pe baza datelor de la CNADNR. În prezent pe această secţiune de şosea se realizează aprovizionarea cu materiale în baza de producţie, montarea de grinzi, mutarea sau protejarea reţelelor de utilităţi.

 

Varianta de ocolire a Constanţei

Varianta de ocolire a municipiului Constanţa la standard de autostradă avea la 1 februarie aproximativ acelaşi grad de finalizare ca la 1 noiembrie anul trecut, avansul fiind de doar 1%.

CNADNR estimează că la finalul lunii iulie lucrările vor fi finalizate complet. Centura este deschisă traficului pe anumite porţiuni, respectiv pe porţiunea dintre DN 39 - nodul rutier cu Autostrada Soarelui – intersecţia cu DN 3- nodul rutier de la Ovidiu. Varianta de ocolire este realizată de spaniolii de la FCC Construccion, în asociere cu italienii de la Astaldi, iar valoarea contractului este de aproape 124 de milioane de euro.

 

*Plăţi furnizate anterior de CNADNR valabile la finalul lunii august 2012; **sume valabile pentru întreg tronsonul Bucureşti - Moara Vlăsiei la data de 1 august 2012. Notă: sumele au fost transformate din lei în euro la un curs mediu de schimb de 4,3 lei/euro. Avansul se referă la progresul în procente al stadiului fizic de execuţie al autostrăzii respective în perioada 1 noiembrie 2012 - 1 februarie 2013. Plăţile realizate sunt valabile pentru 1 februarie 2013.

Surse: CNADNR, ZF

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO