Companii

Contraceptivele orale, o piaţă de 17 mil. euro pe care se pregătesc să intre giganţii

Contraceptivele orale, o piaţă de 17 mil. euro pe care se pregătesc să intre giganţii

Autor: Ioana David

13.09.2010, 23:46 149

Piaţa locală de contraceptive orale, care s-a ridicat la aproape17 milioane de euro anul trecut, a înregistrat o scădere avânzărilor în ultima perioadă, însă companiile mari, precumSanofi-Aventis, o găsesc extrem de atractivă astfel că îşipregătesc intrarea.

Calculat ca procent din vânzările europene, care sunt deaproximativ 1,7 miliarde de euro, rezultă că România generează înjur de 1% din piaţa europeană.

În prezent, trei jucători, Bayer, Gedeon Richter şi Merck îşidispută această nişă, toţi trei având o cotă de piaţă cumulată deaproape 99%, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor companieide analiză şi studii de piaţă Cegedim România. În aceste condiţiise poate spune că piaţa de contraceptive orale este puţincompetitivă, dar pe fondul unui consum mult mai mic decât în altestate vestice.

"Acest segment de piaţă în acest an este în curs de stabilizare,după ce în anii precedenţi a prezentat o scădere, care se poateatribui condiţiilor socio-economice, crizei financiare mondiale", aspus Zayzon A. Zsuzsanna, PR manager al Gedeon Richter România.

În prima jumătate a acestui an, compania ungară a avut afaceride 4,1 milioane de euro din vânzările de contraceptive, adică 23%din vânzările totale aferente primului semestru, potrivitcalculelor ZF pe baza datelor Cegedim. Compania are în portofoliuproduse precum Postinor, Rigevidon, Novynette, Karissa şi TriRegol.

Liderul acestei pieţe este compania Bayer care în intervalul2007-2008 a reuşit să-şi conserve vânzările, pe fondul unei pieţeîn declin. Cel mai vândut contraceptiv oral din România esteYasmin, aflat în portofoliul Bayer, care anul trecut a generatvânzări de 4,3 milioane de euro.

Toamna se numără lansările de produse

Luna aceasta, Zentiva, companie deţinută de gigantulSanofi-Aventis, cel mai mare jucător pe piaţa românească demedicamente, se pregăteşte să atace piaţa de contraceptive orale.Aceasta ar fi prima lansare importantă de produse, după ce timp demai mulţi ani doar Bayer, Gedeon Richter şi Merck s-au băut pentrubanii pe care româncele îi cheltuiesc pentru contracepţie.

"Considerăm că piaţa contraceptivelor orale din România are unmare potenţial de dezvoltare. Consumul este încă foarte modest înRomânia, în comparaţie cu alte ţări europene. Doar 10%, adică500.000 dintre femeile la vârste fertile folosesc contraceptiveorale. (...) Mizăm în special pe actuala generaţie tânără, multdiferită faţă de cea de acum 10-15 ani", a spus Sorin Iancu,marketing manager Zentiva SA, parte a grupului Sanofi-Aventis.

Contraceptivul de la Zentiva va fi lansat simultan pe mai multepieţe din Europa Centrală şi de Est, în Cehia, Slovacia şiPolonia.

"Va fi cu siguranţă un segment important pentru dezvoltareanoastră în următorii cinci ani. Vom construi un portofoliu solid decontraceptive cu lansări anuale în următorii trei ani. În acestscop, suntem în curs de formare a unei echipe specializatededicate", a mai spus Iancu.

Departamentul de marketing al diviziei Gx (medicamente genericeeliberate pe bază de prescripţie medicală) din cadrul Zentiva esteresponsabil de portofoliul de contraceptive orale.

Targetul Zentiva este ca până la sfârşitul anului 2011, peste100.000 de femei să folosească acest produs.

Alţii stau mai prost ca noi la consumul de contraceptiveorale

Un manager din domeniu care a dorit să-şi păstreze anonimatulspune că România este o piaţă tânără în domeniul contraceptivelororale în Europa, cu o rată de utilizare de 14%, sub media deutilizare a ţărilor din vestul Europei însă peste media deutilizare a ţărilor din est şi Balcani.

"În ţări din vestul Europei se înregistrează rate de utilizarede până la 40-50% aşa cum se întâmplă în Belgia, Olanda, Luxemburg,în timp ce în Franţa rata este de 39%, iar în Germania de 33%.Europa de Est înregistrează rate de utilizare semnificativ mai micicum ar fi Bulgaria 3,4%, Rusia aproximativ 4%, Serbia 3%", aexplicat managerul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO