Companii

Costul minim al reabilitării celor 11.000 de kilometri de cale ferată din România: 20 de miliarde de euro

Costul minim al reabilitării celor 11.000 de kilometri de cale ferată din România: 20 de miliarde de euro

Autor: Andreea Neferu

12.11.2011, 13:28 961

În condiţiile în care Ministerul Transporturilor are în plan investiţii de mi liarde de euro în şosele şi estimează că autostrăzile de pe Coridorul IV pan european vor fi construite până în 2016, în cazul căii ferate, "copilul nedorit" de la Transporturi, aşa cum l-a numit ministrul Anca Boagiu, nu există un termen clar privind finalizarea lucrărilor de reabilitare. Pe de altă parte, tendinţa în Uniunea Europeană este de încurajare a transportului pe cale ferată, mult mai nepoluant şi mai sigur, în defavoarea transportului rutier "În România există doar două coridoare de cale ferată pe care se justifică reconstrucţia sau reabilitarea pentru a se merge pe ele cu 160 kilometri la oră, Coridorul IV (circa 800 kilometri pe teritoriul României - n. red.) şi Coridorul IX (600 km - n. red.). Pentru aceste linii costul mediu de reabilitare se ridică la circa 6-7 milioane de euro, însă pentru celelalte linii nu cred că preţul ar fi mai mare de 1 milion de euro, pentru că vorbim, spre exemplu, şi de linii secundare, pe care se justifică o viteză de 120 de kilometri la oră sau chiar mai mică", a spus Ştefan Roşeanu, secretar general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România.

Analiza privind costul reabilitării celor aproape 11.000 de kilometri de cale ferată pleacă şi de la costul mediu pe kilometru de 7,2 milioane de euro al tronsonului de cale ferată Vinţu de Jos-Simeria (44 kilometri), în cazul căruia CFR SA a anunţat ieri câştigătorii. Astfel, reabilitarea celor 44 de kilometri de cale ferată pe ruta Vinţu de Jos-Simeria, care face parte din tronsonul Simeria-Coşlariu, se va face cu 317,3 milioane. Consorţiul câştigător al acestui tronson este format din trei constructori străini şi trei români: Swietelsky (Austria), Strabag (Austria), Alstom (Franţa), Arcada Company (Spiru Mantu şi Mihai Humă), Euroconstruct Trading 98 (Dan Beşciu, Sorin Vulpescu) şi Transferoviar Grup (Călin Mitică). Unii dintre constructori au o experienţă îndelungată în ceea ce priveşte lucrările de infrastructură feroviară, aşa cum sunt austriecii de la Swietelsky, însă alţii sunt la primul proiect în acest domeniu, aşa cum este firma Euroconstruct Trading. Reabilitarea tronsonului Vinţu de Jos-Simeria este primul proiect de infrastructură feroviară din ultimii ani finanţat din bani europeni, precum şi primul proiect feroviar finanţat prin programul POS-T pentru exerciţiul 2007-2013.

Ministerul Transporturilor şi-a stabilit ca prioritate pentru următorii ani reabilitarea Coridoului IV paneuropean de căi ferate, din cadrul căruia doar 211 kilometri sunt modernizaţi în prezent şi au linie dublă electrificată (Bucureşti-Câmpina, Bucureşti Nord-Bucureşti Băneasa-Fundulea şi Feteşti-Constanţa). Se mai află în execuţie încă 152 de kilometri de cale ferată, pe rutele Predeal-Câmpina şi Fundulea-Feteşti, cu o valoare contractuală cumulată de peste 542 de milioane de euro şi care au ca termen de finalizare sfârşitul acestui an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO