Companii

Cristian Burci: de la ganduri de pensionare dupa vanzarea Prima TV a devenit lider pe vagoane de marfa in Europa

Cristian Burci: de la ganduri de pensionare dupa vanzarea Prima TV a devenit lider pe vagoane de marfa in Europa
19.10.2009, 00:00 2547

Burci si-a inceput afacerile in Romania imediat dupa revolutieintr-o piata a publicitatii inexistenta la acea data, pentru ca maiapoi sa se implice in productia de vagoane si transportul de marfa,punand bazele grupului International Railway Systems (IRS), liderla nivel european. Grupul pe care-l controleaza a avut anul trecuto cifra de afaceri de circa 500 milioane de euro si aproximativ7.000 de angajati.

"Pe mine revolutia m-a prins in Statele Unite. Dar am venitrepede dupa asta in mai 1990 si chiar am facut primul lucru in '90,impreuna cu o companie americana, Santeck din Huston, am adus inRomania serialele Dallas si Cartea Recordurilor. Nu ma gandeam case va intampla revolutia. M-am intors in '90 sa vad ce se poateface", isi aminteste Cristian Burci.

Strategia de inceput a omului de afaceri era una foarte simpladupa cum spune si el: sa umple golul de pe piata romaneasca depublicitate, care era un loc fara niciun fel de competitie.

"Exista o singura televiziune, nu exista presa scrisa. A fostexplozia de presa scrisa dupa revolutie. Existau foarte putinefirme multinationale si foarte putine produse ale firmelormultinationale. Romania nu era pe harta la momentul 1990 ca o piatade consum pentru aceste firme. Ceea ce vedem astazi in supermarketsi ceea ce este pe strada si ni se pare obisnuit acum in viata dezi cu zi nu exista de niciun fel la momentul respectiv", spuneBurci.

A adus Dallasul si Cartea Recordurilor inRomania

Serialele Dallas si Cartea Recordurilor le-a dat in schimbul aminute de publicitate, reclamele la tigarile Kent care au aparut inacestea fiind primele spoturi publicitare comerciale care au aparutpe televiziunea romana.

Prin anul 1992 a pornit prima agentie de publicitate, Graffiti,care a fost prima agentie full-service din Romania, in urma uneiinvestitii initiale de 60-70.000 de dolari, bani pe care-istransese anterior.

"Au fost niste ani extraordinar de frumosi la inceputurilepublicitatii si cred ca Graffiti din anii respectivi a fost poatecel mai productiv loc pentru piata de publicitate. Acolo au lucratcei care conduc majoritatea agentiilor de astazi: Paul Radu de laInitiative, Zoltan Szigeti de la The Group, Mihaela Nicola, DragosGrigoriu, Marijan Popescu. Era o perioada melancolica", isiaminteste Cristian Burci.

Mai apoi a continuat sa creasca grupul. A format mai multeagentii, a rupt din grupul Graffiti partea de media si a trecut pepartea de outdoor.

Ulterior s-a asociat cu gigantul american in publicitate BBDO,care a preluat 20% din actiunile agentiei pentru 500.000 de dolari,devenind astfel pentru prima data milionar.

"Ne-am asociat cu BBDO pentru ca ei deservesc mari clienti dintoate pietele din lume. Prima data cand intri pe piata depublicitate ai dorinta sa te asociezi, sa devii partener, sa fiiafiliat la o agentie multinationala care odata iti ofera trainingpentru oameni si ridicarea profesionala a oamenilor, respectiv isiofera clienti.

BBDO a cumparat la momentul respectiv un pachet de 20% dinagentia Graffiti pentru un pret extraordinar de atragator in'93-'94, in jur de 500.000 de dolari care dadea companiei oevaluare de 2,5 milioane de dolari", a precizat Burci.

Omul de afaceri spune ca la momentul respectiv s-a dezvoltat inton cu piata, care a cunoscut o explozie, de la zero, cat era in90' la revolutie, a ajuns la peste jumatate de miliard de euro anultrecut.

"Undeva prin '94 - '95 am creat primul ziar in culori dinRomania, Ultimul cuvant, care a dat faliment pentru ca a mersfoarte prost. A fost difuzat vreo sase luni. Noi l-am creat pentrua vinde publicitate color si cred ca a fost usor inaintea timpului.Daca ziarul acela ar fi aparut 3-4 ani dupa, cred ca ar fifunctionat foarte bine", este de parere Burci.

A vandut la pachet Prima TV si douaradiouri

Mai apoi grupul s-a mutat pe televiziune si prin anul 1997 acumparat o mica licenta de Bucuresti, denumita Amerom Television dela un grup de romani americani, armeni pe care a reimpachetat-o sirearanjat-o si a lansat-o in urmatorul an sub ceea ce este siastazi, Prima TV.

"Ne-am zbatut cu Prima ani de-a randul, cand mai bine, cand mairau pana in 2005, an in care am reusit s-o vindem impreuna cu celedoua radiouri pe care le cumparasem intre timp. In 2002 cred ca amcumparat reteaua UniPlus pe care am transformat-o in Star FM sicare este actualul Magic FM si Radio Contact, pe care cred ca l-amluat in 2003 si l-am transformat in Kiss FM. Pachetul de lamomentul respectiv a fost cumparat de SBS in 2005", spune CristianBurci.

Pachetul Prima si cele doua radiouri au fost vandute in schimbula circa 32-33 de milioane de euro.

Lansarea in businessul cu vagoane: o gresealanorocoasa

"Din greseala am ajuns in businessul de vagoane, dar o gresealacare s-a dovedit foarte buna. In 2002 doua companii americane aufuzionat in Statele Unite: Trinity si Thrall La momentul respectivTrinity opera doua fabrici in Europa una la Arad si una la TurnuSeverin, iar Thrall opera alte doua in Europa: una la Studenka inCehia si alta la York in Anglia. Cand au fuzionat cele doua au zisca sunt prea multe fabrici pentru noi si trebuie sa inchida douafabrici: fabrica de la Turnu Severin si cea de la York", spuneBurci.

Fiind nascut in Turnu Severin, a fost rugat sa se implice insalvarea fabricii de vagoane din oras care era pe punctul de a fiinchisa, iar in urma discutiilor cu americanii de la Trinity areusit sa faca cu ei un deal pe care-l considera ca "extraordinarde atractiv".

"Am luat fabrica, care era o fabrica extraordinar de buna, poateera fabrica pe care ei ar fi trebuit s-o tina nu s-o inchida, darasa este in viata, mai tine si de noroc. Tranzactia avea o sumafoarte mica. Trinity bagase 10 milioane de dolari in ea. Cum noi nuputeam sa dam 10 milioane la momentul respectiv, cum ei voiau s-oinchida, am ajuns la concluzia sa le dam o suma de un milion dedolari la inceput, urmand ca din profiturile viitoare, daca fabricaface profit, sa le impartim jumate-jumate pana la recuperareasumei, care mie la inceput mi

s-a parut foarte dificil de realizat. Timpul a facut ca noi safim operatori buni si Trinity sa-si recupereze investitia infabrica", spune Cristian Burci.

In 2004, tot in orasul natal, a reusit sa preia controlulsantierului naval din localitate, Severnav, dupa o tranzactie princare SIF Oltenia a cedat un pachet de 16,6%, iar mai apoi, in urmaunei operatiuni de majorare de capital a ajuns sa detina 51% din actiunile Severnav.

A cumparat Romvag de la lichiditator pentru 250.000 deeuro

"In 2004 cred ca am facut cea mai buna afacere in domeniulacesta. O firma germana care a privatizat Romvag de la Caracal adat faliment in Germania si am reusit atunci sa cumparam intotalitate Romvag de la lichidator pentru «enorma» suma de 250.000de euro", spune Burci.

Afacerile cumparate de Burci in domeniul vagoanelor au cunoscuto crestere exploziva. Astfel, in momentul in care a preluat in 2005fabrica de vagoane Meva din Drobeta-Turnu Severin, compania rulaanual circa 25 mil. euro, iar anul trecut a ajuns la afaceri deaproape 90 mil. euro.

De asemenea, cam in aceeasi perioada, cand a preluat Romvag,producatorul de vagoane din Caracal avea afaceri de circa 10milioane de euro, iar in 2008 a ajuns la afaceri de 82,3 mil.euro.

Secretul?

"Cred ca noi am fost mai abili in a vinde. Am reusit saconvingem clientii europeni ca putem sa facem vagoane in Romaniamai bine decat in Cehia sau Polonia. Am reusit sa mutam mare partedin clientii europeni si sa producem pentru ei in Romania. Sunt ogramada de avantaje in a produce in Romania. Mana de lucru este maiieftina si nu trebuie sa ascundem chestiunea asta, avem oameniextrem de capabili in domeniu. Exista o traditie si o experienta inproductia de vagoane in Romania, poate la fel de puternica cum auavut cehii si polonezii. De ce sa n-o valorifici si cred ca incontinuare noi putem sa ramanem extrem de competitivi in Romaniapentru urmatorii 15-20 de ani in productia de vagoane", consideraBurci.

In trecut a fost acuzat ca a dat mita fostului ministru PSD-istal transportului, Miron Mitrea beneficiind in schimb de contractecu societatile si companiile nationale, acuzatii care fac obiectulunui dosar deschis de procurori.

Una dintre firmele lui Cristian Burci, Servtrans Invest, alaturide firma Carpat Cargo, sunt acuzate ca ar fi capusat CFR-ul,aducand daune echivaland cu 170 mil. lei noi.

De la ganduri de pensionare a devenit lider pe vagoanein Europa

In 2005 a vrut sa se pensioneze. A si facut un pas in acest sensprin vanzarea Prima TV si radiourilor, pentru ca mai apoi sa seindrepte tot catre americanii de la Trinity pentru a le vindegrupul de vagoane. Soarta a facut insa ca din vanzator omul deafaceri sa devina cumparator, el preluand de la Trinity restul defabrici din Europa.

"Dupa ce am vandut grupul media am incercat sa vand grupul devagoane inapoi la Trinity pentru ca ei detineau in continuareStudenka Cehia si Aradul si am zis ca am doua solutii: ori il vand,ori fuzionam, ei se ocupa de management si intr-o zi va fi un exit.Trinity insa vroia atunci sa se concentreze pe piata americana siam preluat partea lui Trinity din Europa, care insemna Astra ,Apromat, ICPV, Studenka si in felul acesta am devenit cei mai mariproducatori de vagoane marfa din Europa, probabil singurul domeniuin care Romania este inca lider european. Eu nu stiu ca Romania samai fie lider in Europa decat la productia vagoanelor de marfa",spune Burci.

Tranzactia de achizitie a activelor Trinity s-a ridicat la 25 demilioane de dolari, la care s-a adaugat capitalul de lucru bagat deamericani in companii, circa 10 milioane de dolari. "Cu o baza declienti extraordinara, de la Deutsche Bahn la OBB, caile ferateaustrice, franceze, la cele elvetiene si cele mai mari companii deleasing din Europa, anul trecut am reprezentat cam 1,25% dinexporturile Romaniei", spune Cristian Burci.

Servtrans a crescut cu transportul de la ArcelorMittalGalati

In 2002, odata cu preluarea primei fabrici de vagoane, Meva dinTurnu Severin, omul de afaceri a creat firma de transport Servtranssi a achizitionat o licenta de operare.

"Servtrans a luat foarte mult avant in 2005 pentru ca noi nu amavut foarte multe vagoane pana atunci, dar am decis sa construim unparc de vagoane. In 2005 a fost o cadere a pietei de constructie devagoane extrem de puternica pentru ca a sarit pretul la tabla, s-adublat aproape si toti jucatorii din industrie au zis sa asteptamsa nu construim pana nu vedem ce se intampla cu pretul. Si atunciam inceput sa construim pentru Servtrans o flota de 1.300 devagoane noi care se transopereaza si astazi. Servtrans cred ca indomeniul marfurilor generale si produselor petroliere estetransportatorul privat numarul 1 din Romania", a precizatBurci.

In acea perioada a inceput sa preia activitatea de transport acelui mai mare combinat din tara, ArcelorMittal Galati (fostulSidex). In acest fel a ajuns ca in prezent sa detina in total oflota de 2.000 de vagoane, o parte din acestea apartinandclientilor, dar care sunt operate de catre companie. De exemplu,combinatul de la Galati are 600-700 de vagoane care le apartin, darpe care le opereaza Servtrans.

Cum arata businessul astazi?

Grupul IRS, pe care-l detine in productia de vagoane, a ajunsanul trecut la afaceri de 500 mil. euro, dupa ce cu numai doi aniin urma avea afaceri de 76 mil. euro. Productia de vagoane seindreapta aproape integral catre tari din Europa. IRS produce 3%din vagoanele la nivel mondial si cuprinde cei mai mariconstructori de material rulant autohtoni, respectiv Astra VagoaneArad, Meva Dr. Turnu Severin, Romvag Caracal, SMR Bals, la acestadin urma detinand un pachet de 16,5%. Compania este in continuarelider european pe productia de vagoane de marfa si detine circa 70%din desenele vagoanelor care circula pe teritoriul european.

Pe partea de media, anul trecut grupul Graffiti BBDO a avutafaceri de 80 mil. euro si este unul dintre primele trei grupuri depublicitate din Romania.

Grupul Global BBDO Worldwide detine cate un pachet de actiuni de20% la Graffiti BBDO si la Media Direction. Din BBDO Worldwide facparte: Graffiti BBDO (full service), cu divizia de PR PleonGraffiti, agentia de media Media Direction si Proximity, agentie demarketing direct, online, promotional si consultanta inmanagementul relatiei cu clientii (CRM).

Anul trecut Cristian Burci a cumparat firma de constructii ICIMArad pentru o suma de circa 10 mil. euro, firma avand o cifra deafaceri de circa 25 mil. euro.

Omul de afaceri estimeaza ca cifra de afaceri a grupului IRS vascadea cu 20% anul acesta pe fondul crizei, iar sectorul depublicitate din tara se va contracta cu 40% in 2009, fapt ceafecteaza si grupul Graffiti si spune ca anul viitor va fi si mairau.

Mai exista oportunitati de afaceri cum existau duparevolutie

Intotdeauna intr-o piata se pot crea si dezvolta nise, altfelAmerica sau Germania s-ar fi oprit din crestere de mult daca nus-ar mai putea construi. Apar nise si apar idei si inovatii. Lumeaprogreseaza, ideile incep sa se schimbe.

Dupa parerea mea presa scrisa se apropie de un moment derascruce pentru ca internetul vrem nu vrem va lua locul preseiscrise. Eu cred ca inca vor ramane si vor exista reviste ca lumeasa rasfoiasca in weekend, dar presa cotidiana va fi distribuitaelectronic. Se termina era masinilor pe benzina, apar celealimentate cu energie. Trebuie creata infrastructura pentruincarcarea acestora. Din orice avans al societatii sau altehnologiei se creeaza oportunitati de afaceri.

In '90 gaseai cu greu un telefon fix si faxul de-abia aparuse invest. In Romania inca era o surpriza.

Ce spunedespre:

Cum isi organizeaza afacerile: Are o divizie deproductie de vagoane care include cele trei fabrici de vagoane,Astra, Meva si Romvag. Studenka, cele doua institute de proiectareICPV - Arad si Rail Project. O divizie de transport - Servtrans. Oalta divizie de constructii si infrastructura dupa ce aachizitionat la inceputul acestui an firma ICIM din Arad. "Creamacum o companie de iniginerie, consultanta si project-managementpentru domeniul acesta pe care o vom folosi foarte mult interitoriile noi pentru ca de exemplu Europa a scazut foarte tare sinoi am inceput sa fim extrem de activi in zonele Egipt, Iordania,Arabia Saudita, Irak, Siria", spune Burci.

Cu cine se consulta: Daca ne uitam la parteafinanciara avem consultanti pe Ernst & Young. Avem consultantiin industrii din partea de banking.

Criza: Eu cred ca vom simti criza in Romaniamult mai puternic in 2010 decat am simtit-o anul acesta. Lajumatatea lui 2010 cred ca atingem punctul cel mai de jos alcrizei, iar cel mai greu moment va fi trimestrul I si II de anulviitor pentru ca vine Craciunul si omul va cheltui pentru ca faceparte din cultura noastra de popor si va veni ianuarie 2010 candlumea va avea foarte putini bani in buzunar, in februarie si maiputini si tot asa.

Cum se fac averile: Sunt de principiu caafacerile se construiesc pentru ca apoi sa fie vandute. Sunt deprincipiu ca banii foarte multi nu-i faci in momentul cat operezibusinessul. Se fac bani, de crestere, de dezvoltare, darprofiturile reale vin in momentul vanzarii businessului respectiv.Pana cand businessul ajunge la un grad de maturizare nu trebuie sascoti bani din business, ci trebuie sa pui bani din tot ceea cecreezi pentru a-l putea creste si a-l aduce la un stadiu dematurizare ca sa fie un business viabil.

Companiile la caredetine actiuni

In Romania:

  • Astra Vagoane Arad
  • Romvag Caracal
  • Meva Turnu Severin
  • Servtrans Invest Bucuresti
  • Severnav Turnu Severin
  • ICIM Arad
  • Apromat Arad
  • ICPV Arad
  • City Gate
  • Sirv Marasesti
  • Impregnat Traverse de Lemn
  • GRAFFITI/B B D O Bucuresti
  • IRS Management Bucuresti

In strainatate:

  • MSV Metal Studenka - Slovacia
  • IRS Industries - Elvetia
  • IRS Germany - Germania
  • Wagon Market - Slovacia
  • Rail Project - Slovacia
  • MIN Vagonka si MIN Lokomotiva - Serbia
  • Specijalna Vozila - Serbia

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO