Companii

Criza a impartit pentru prima data piata petroliera in companii care scad si companii care reusesc sa se mentina

Criza a impartit pentru prima data piata petroliera in companii care scad si companii care reusesc sa se mentina
16.03.2009, 00:00 97

Contextul economic actual a triat de la inceputul anului companiile petroliere, doar cateva reusind sa-si pastreze volumele vandute la acelasi nivel ca anul trecut.

"Consumatorii au devenit foarte atenti la pret, dar sunt interesati si de un cumul de servicii. Decizia de cumparare nu depinde doar de cel mai mic pret la pompa, ci de cel mai mic pret pentru un nivel ridicat al serviciilor", spun reprezentantii MOL Romania, companie care a fost confruntata totusi cu o reducere a volumelor vandute in primele luni ale anului.
In aceeasi situatie se afla si Lukoil, care in prima luna a anului spunea ca reducerea volumelor vandute este de 18%.
Petrom, cea mai mare companie locala, a putut sa reziste socului din piata, compania conservandu-si volumele vandute prin practicarea celui mai mic pret de pe piata. O alta companie care spune ca a reusit sa-si mentina vanzarile este OMV Romania, companie care si-a dezvoltat foarte mult partea de servicii.
"In ultima perioada, consumul de carburant la OMV Romania s-a pastrat la acelasi nivel ca anul trecut, atat in ceea ce priveste benzina, cat si motorina", spun reprezentantii companiei.
Criza a impartit astfel pentru prima data piata petroliera in companii care scad si companii care reusesc sa se mentina, dupa ce foarte multi ani cresterile de vanzari erau ceva comun pentru toti jucatorii.
Pusi in fata acestui context, petrolistii se indreapta catre acele segmente de piata care inca mai au potential de crestere sau care asigura vanzari de volume mari pe o perioada indelungata de timp.
"Vom incerca sa consolidam vanzarile en-gros, dealul recent incheiat cu Lafarge fiind un exemplu pozitiv in acest sens", mai spun reprezentantii MOL Romania. Compania a incheiat la inceputul lui februarie un acord pentru urmatorii trei ani cu producatorul de materiale de constructii francez Lafarge pentru livrarea unei cantitati totale de 18 milioane de litri de motorina. Piata locala de carburanti este de peste 5 milioane de tone anual, 65% din consum fiind reprezentat de volumele de motorina, restul fiind benzina.
Nivelul accizelor colectate la bugetul de stat din vanzarile de carburanti sunt in crestere in primele doua luni ale anului comparativ cu perioada similara a anului trecut, desi vanzarile de produse petroliere s-au redus cu circa 10% de la inceputul lui 2009. In ianuarie si februarie statul a incasat 988,78 mil. lei de la companiile petroliere, in crestere cu circa 5% fata de nivelul de 943,53 mil. lei raportat in primele doua luni din 2008.
Jucatorii spun insa ca acest efect este cauzat exlcusiv de majorarea accizelor si apreciaza ca in lunile urmatoare se va inregistra o reducere a incasarilor la bugetul de stat pe fondul continuarii scaderii cererii. De la 1 ianuarie acciza la motorina a crescut de la 325 de euro pe tona la 336 de euro pe tona, in timp ce acciza la benzina a crescut de la 425 de euro pe tona la 436 de euro pe tona.
Totodata, cursul la care este calculata acciza este de 3,73 de lei/euro, in timp ce pentru anul trecut acciza era calculata la un curs de 3,35 de lei/euro. Insa aceasta crestere de acciza abia a putut sa compenseze in luna februarie scaderea cererii de carburanti. In medie, din pretul unui litru de carburant circa 50% reprezinta taxe, cea mai mare parte fiind accize.
In februarie, valoarea accizelor incasate din vanzarea de carburanti se ridica la circa 507 mil. lei, in timp ce in aceeasi luna din 2008 suma era de 499 mil. lei. In ianuarie 2009, incasarile din accize au fost de 482 mil. lei, in timp ce in aceeasi luna a anului trecut incasarile erau de 444,46 mil. lei, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finantelor.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO