Companii

Cum a ajuns Internaţional Leasing din ţintă de achiziţii pentru fonduri de investiţii în ghearele insolvenţei

Cum a ajuns Internaţional Leasing din ţintă de achiziţii pentru fonduri de investiţii în ghearele insolvenţei

Autor: Cristi Moga

06.10.2010, 23:58 1097

Prăbuşirea finanţărilor şi scăderea veniturilor populaţiei, faptce provoacă întârzieri semnificative la plata ratelor cătreinstituţiile finan­ciare, au dus la primul dosar de insolvenţăsemnificativ de pe piaţa locală de leasing, firma InternaţionalLeasing solicitând deschiderea procedurii în vederea reorganizăriisub supravegherea unui administrator judiciar.
"Piaţa de leasing a înregistrat un declin foarte puternic, iar noin-am avut o bancă acţionar care să ne ajute în acoperireapierderilor. Pe măsură ce a scăzut numărul de contracte, ca urmarea reducerii pieţei finanţărilor, a căzut şi piaţa auto, precum şinivelul de trai, astfel că am început să înregistrăm întârzieri laplăţi din partea clienţilor. Toţi aceşti factori au dus ladeteriorarea portofoliului prin creşterea numărului derău-platnici, fapt ce ne-a adus în incapacitatea de a susţinecash-flow-ul companiei", a explicat pentru ZF Ioana Necula, 37 deani, cea care a fondat în urmă cu 15 ani afacerea InternaţionalLeasing.

Firma avea la jumătatea acestui an active de circa 31 de milioanede euro, în timp ce valoarea datoriilor este de circa 25 demilioane de euro, potrivit unui raport preliminar.
"Principalii creditori ai firmei sunt şapte bănci şi am acumulatdatorii şi către stat, în contul cărora am constituit garanţiisupli­mentare deoarece vrem într-adevăr să ne restructurăm", a maispus Necula, care nu a precizat numele băncilor care i-au finanţatactivitatea şi nici valoarea datoriilor firmei.
Internaţional Leasing face parte din numeroasele afaceri care aufost aproape de vânzare în perioada de vârf a pieţei. Momentul afost însă ratat, iar intensitatea cu care criza a lovit înmajoritatea instituţiilor financiare şi lipsa unui sprijin dinpartea unui grup financiar puternic au adus firma în situaţia de acere intrarea în insolvenţă.
"A lipsit «chimia» dintre investitor şi proprietar şi acum doi anişi în urmă cu trei ani, deoarece am avut în mai multe rânduridiscuţii pentru vânzare. Am ratat însă momentul potrivit de a lansaprocesul de licitaţie, care a ajuns prea târziu la scadenţă, întoamna anului 2008, la vârful crizei mondiale. Atunci s-au retrasmai multe fonduri de investiţii din Europa care erau interesate deachiziţie", îşi aminteşte Necula.

Câteva luni mai târziu, în primăvara anului 2009, a fost atins şipunctul de vârf al firmei, valoarea activelor crescând până la 42de milioane de euro. Tot atunci însă au început şi băncile săînchidă liniile de finanţare, "nu tocmai conform contrac­telor",astfel că reprezentanţii firmei au început discuţii cu băncilepentru restruc­turare.
"În urmă cu aproape doi ani de zile, la începutul lui 2009, amînceput discuţiile cu creditorii pentru a gestiona un plan derestructurare, dar nu ne-au băgat în seamă până nu au apărutprimele restanţe. La anumite bănci am primit susţinere, dar dinpartea altora am avut şi contestaţii", spune Necula, care a apelatla consultanţii de la Price­water­houseCoopers pentru a face unplan de reorganizare.
"Planul de restructurare presupune separarea activelor toxice decele bune, scopul fiind de a ajunge să avem o companie de leasingsănătoasă, precum şi o firmă de distressed assets management(administra­rea activelor toxice - n. red.) care să poată preluaapoi şi alte portofolii de active cu probleme. Dacă vom avea încontinuare susţinere din partea băncilor, vom putea restructuraafacerea", consideră Necula.
Intrarea în procedură de insolvenţă a fost pronunţată de TribunalulIaşi marţi, cinci octombrie. În ultimele luni, compania a continuatsă semneze contracte, în special pentru maşinile şi bunurile lamâna a doua care au fost revândute.

Firma şi-a redus numărul de angajaţi de la 50 la 25 de oameni, pemăsură ce valoarea activelor a început să scadă. "Leasing-ul autoreprezintă circa 70% din portofoliu, restul fiind împărţit relativegal între echipamente şi imobiliar. Partea bună este faptul că nuam finanţat proiecte de real estate de mare valoare. În ceea cepriveşte stocurile de maşini, am încercat să le lichidizăm cât mairepede, astfel că nu am avut în parc mai mult de 80-100 de maşinipe care le-am vândut la preţuri normale, fără reducerisemnificative de preţ", spune Necula.
Tot de piaţa auto se leagă şi "debutul" firmei în piaţa de leasing,în 1995, când acest gen de contracte erau considerate "exotice"."Nu aveai nevoie de bani pentru a începe o afacere în leasing, citrebuia să ai acces la credite. Primul contract de credit l-am avutde la Bancorex, bani cu care am dat trei Fiat Ducato. Am rambursatbanii către Bancorex şi aşa am intrat în relaţie cu BCR-ul", îşiaminteşte Necula.
Acum însă, Necula se gândeşte la următorii paşi în cadrulprocedurii de insolvenţă, respectiv notificarea creditorilor şiînregistrarea creanţelor, iar în paralel şefa Internaţional Leasingspune că este interesată în continuare de atragerea unuiinvestitor.
"Ne dorim în continuare să atragem un investitor, dar acest lucruse va întâmpla cel mai probabil după aprobarea planului dereor­ganizare, respectiv după separarea afacerilor", explicăNecula, care deţine direct şi indirect 96% din firma deleasing.
Piaţa de leasing a fost una dintre cele mai lovite în 2009,scăderea de 72%, de la 4,8 miliarde de euro la 1,3 miliarde deeuro, dând peste cap toate calculele firmelor din piaţa deprofil.

Cei mai mari jucători de pe această piaţă sunt UniCredit LeasingCorporation şi BCR Leasing, firme care au finanţat anul trecutbunuri cu o valoare cumulată de peste 400 de milioane de euro, faţăde un miliard de euro în 2008.
Pentru firmele din retail sau imobiliare insolvenţa a devenit ovariantă de luat în calcul în ultimii doi ani, deşi statistic circa98% din firmele care intră în insolvenţă nu pot evita falimentul.Peste 14.000 de firme au intrat în insolvenţă doar în acest an, darîncepând cu lunile de vară tendinţa pare a fi de uşor regres înceea ce priveşte numărul de cazuri noi. "Eu cred că are şanse marisă fie salvată această companie şi inclusiv firma de administrare aactivelor cu probleme ar trebui să funcţioneze, deoarece trebuie săaibă loc într-un final procesul de curăţare a activelorfinanciare", a conchis Necula.

În ce constă afacerea Internaţional Leasing


n firma a fost fondată în 1995 de către Ioana Necula, la vârsta de23 de ani;
n prima finanţare obţinută a fost de la Bancorex, bani cu care aînceput operaţiuni de leasing cu maşini;
n în perioada 2007-2008 Necula a purtat mai multe negocieri pentruvânzarea firmei;
n în primăvara anului 2009 firma a ajuns la un nivel record îndreptul activelor, 42 de milioane de euro;
n la 5 octombrie Tribunalul Iaşi a decis deschiderea procedurii deinsolvenţă, firma având active de 31 mil. euro şi datorii de circa25 mil. euro;
n firma este asistată de consultanţii PricewaterhouseCoopers învederea reorganizării afacerilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO