Companii

Cum a castigat Ursus Breweries 4% din piata in anul in care a vandut cu 80 mil. litri mai putin

Andrei Haret, presedinte interimar al Ursus Breweries: Din punctul de vedere al intensitatii in marketing, anul financiar 2010 - 2011 va fi cel putin la fel ca anul care s-a incheiat pentru ca investitia in brand este prioritara si nu vrem sa slabim pedala de acceleratie.

Andrei Haret, presedinte interimar al Ursus Breweries: Din punctul de vedere al intensitatii in marketing, anul financiar 2010 - 2011 va fi cel putin la fel ca anul care s-a incheiat pentru ca investitia in brand este prioritara si nu vrem sa slabim pedala de acceleratie.

02.06.2010, 23:38 255

Investitiile in promovare se vad insa intr-o reducere aprofitului, fara ca oficialii Ursus sa avanseze cifre exacteprivind acest declin. "Noi nu credem in eficienta taierii bugetelorde marketing. Vedem investitia de marketing ca o investitie inviitor, de aceea intr-un an de criza nu trebuie sa tai, ci saeficientizezi ceea ce ai", declara Andrei Haret, managerul de 39 deani al subsidiarei locale a SABMiller care va prelua conducereacompaniei din Ungaria a grupului, Dreher Breweries, la inceputullunii iulie a acestui an.

Haretnu a dezvaluit procentul cu care profitul Ursus Breweries s-adiminuat in anul financiar aprilie 2009 - martie 2010 si nicivaloarea bugetului de marketing pentru aceeasi perioada. El amentionat insa ca investitiile in marketing si promovare au fostrelativ la acelasi nivel cu cele din 2008.

In urma cu doi ani, Ursus Breweries a avut un buget de promovarede peste 70 mil. euro (suma rate-card), fiind cel mai mareinvestitor in publicitate din industria berii, in timp ce mediainvestitiilor in promovare in ultimii ani era de circa 50 mil. euro(rate-card), potrivit datelor agentiei de monitorizare AlfaCont.

"Ceea ce s-a schimbat anul trecut a fost mixul de canalefolosite pentru promovare. Am cautat sa migram in zona decomunicare directa cu consumatorul, atat in ceea ce priveste zonade digital media (campanii de publicitate online - n. red.), cat sipunctul de vanzare, deoarece cred ca noua tendinta in marketingeste promovarea personalizata si comunicarea unu la unu", aexplicat presedintele interimar al Ursus Breweries.

Investitia in branduri, prioritara

Haret a completat insa ca promovarea TV a ramas in continuareimportanta, in conditiile in care un procent semnificativ dinpopulatia Romaniei locuieste in zona rurala.

"Din punctul de vedere al intensitatii in marketing, anulfinanciar 2010 - 2011 va fi cel putin la fel ca anul care s-aincheiat pentru ca investitia in brand este prioritara si nu vremsa slabim pedala de acceleratie. Din punctul de vedere albugetului, nu vor exista variatii majore fata de anul precedent", aspus reprezentantul Ursus Breweries.

In urma acestei decizii, de a nu taia din bugetul de marketing,cota de piata a Ursus Breweries a crescut in 2009 cu patruprocente, la peste 32%, potrivit reprezentantilor producatoruluicare citeaza datele companiei de cercetare MEMRB. Haret sustine cacea mai mare contributie la obtinerea acestei cresteri a venit dinpartea brandului Timisoreana, cea mai vanduta bere de pe planlocal.

Potrivit estimarilor ZF, Timisoreana ruleaza anual in jur de 150de milioane de euro, in timp ce cifra de afaceri a Ursus Breweriespoate fi estimata la nivelul anului trecut in jurul a 300 mil.euro.

"Timisoreana a avut o evolutie pozitiva din punctul de vedere alcotei de piata in anul financiar recent incheiat si asteptamcresteri pe viitor pe acest brand", a afirmat presedinteleinterimar al Ursus Breweries.

Mediu economic imprevizibil

El nu a dorit sa dezvaluie pentru moment evolutia cotelor depiata sau a vanzarilor pentru brandurile din portofoliu insasustine ca toate brandurile companiei au castigat sau si-aumentinut cota de piata in ultimul an, chiar daca au inregistratscaderi ale vanzarilor in volum.

"Cel mai dificil aspect al anului 2009 a fostimpredictibilitatea mediului economic in care operam si faptul cas-a schimbat configuratia segmentelor de piata. In timp cesegmentele economic si premium s-au diminuat, mainstream-ul acrescut. De asemenea, vanzarile prin intermediul retailului aucrescut, iar cele din HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele etc.- n. red.) au scazut. Aceasta a determinat o dificultate in a neurma estimarile initiale de vanzari", a explicat managerulproducatorului de bere, care detine patru fabrici cu 1.700 deangajati.

Angajati in somaj tehnic

Impredictibilitatea pietei corelata cu scaderea cu 13% avanzarilor de bere in anul financiar 2009-2010 a determinatconducerea Ursus Breweries sa apeleze la somaj tehnic pentru areduce costurile companiei. Astfel, aproximativ 20% din angajatiifabricii din Cluj au fost trimisi in somaj tehnic in luna februariea acestui an. In conditiile in care piata berii s-a diminuat in2009 cu aproximativ 2,6 milioane de hectolitri de bere si peste 200mil. euro, mai multi producatori de bere care au investit inultimii ani in cresterea capacitatilor de productie au apelat inultimele luni la somaj tehnic si inchideri temporare sau definitivede fabrici.

"Piata berii nu va mai scadea anul aceata la nivelul anului 2009dar ramane inca impredictibila pentru urmatoarele sase-optluni."

Patru fabrici si 1.700 de angajati

Ursus Breweries, companie cu patru unitati de productie pe planlocal si aproximativ 1.700 de angajati, are ca principalicompetitori companiile Bergenbier SA, Heineken Romania si UnitedRomanian Breweries Bereprod. Impreuna, cele patru companiicontroleaza peste 85% din vanzarile locale de bere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO