Companii

Cum a restructurat antreprenorul sibian Ioan Ciolan afacerea Ambient după pierderi de 20 mil. euro

Cum a restructurat antreprenorul sibian Ioan Ciolan afacerea Ambient după pierderi de 20 mil. euro

Autor: Cristi Moga

17.11.2010, 23:57 798

"Am traversat un moment greu, când am văzut că experienţaechipei ma­nageriale a fost depă­şită de evenimentele dinrealitate. În ultimul an şi jumătate am trecut de la o structură demanagement antre­prenorial şi am adus alături de noi oameni cuexperienţă şi am atras noi parteneri, precum consultanţii de laRoland Berger şi ABS, astfel că am putut lua decizii bazându-ne şipe experienţe colaterale", a declarat Ciolan.

Antreprenorul din Sibiu a fondat afacerea Ambient în 1993, iar înanii de boom economic era unul dintre cei mai atractivi jucătoridin retail, când afacerile companiei au atins maximul de 230 demilioane de euro, în 2008.

Ulterior a urmat o perioadă de declin, vânzările reţelei scăzând cuaproape 60% în 2009, până la 104 milioane de euro, fapt ce anecesitat o restructurare masivă a afacerii pentru menţinerea pelinia de plutire.

De unde vine echipa de executivi
Peste 1.000 de oameni au plecat din companie, afacerea din retailîn cele 12 magazine a fost separată de cea de distribuţie cătreantreprenorii specializaţi, iar în 2010 în echipa de management aufost cooptaţi directori din companii mai mari decât Ambient(directorul financiar, Liviu Voicu, vine de la A&D Pharma,Călin Şomcutean, director de retail, vine de la Altex, iar GabrielBoada, directorul naţional de vânzări, vine de la producătorul deţigarete JTI).

"Anul 2010 a fost bine pregătit şi gândit din timp, astfel că nu amavut momente critice", a mai spus Ciolan.
"Dacă la începutul anului performanţele erau doar un vis sau opromisiune, acum putem spune că s-au adeverit, deoarece parteneriifinanciari au fost totuşi alături de noi şi ne-au sprijinit şi spersă o facă în continuare", a declarat şi Liviu Voicu, directorulfinanciar, referitor la faptul că firma estimează pentru acest an ouşoară creştere a veniturilor, cu un milion de euro, în timp cepentru 2011 estimările companiei sunt de majorare a cifrei deafaceri cu 15%, până la circa 120 de milioane de euro.
În ultimii ani antreprenorii locali au dus cea mai grea luptătocmai pentru a obţine acest "sprijin financiar" din parteabăncilor, în condiţiile în care au dezvoltat afaceri prin creditecare trebuie rambursate chiar şi în perioade în care vânzările scadşi cu 50%.

În acest context, administratorii unor afaceri precum Flanco, Spar,Leonardo sau Pic au fost nevoiţi să ceară intrarea în insolvenţă înultimii ani, o parte dintre ei alegând să se reorganizeze subprotecţia unui admi­nistrator judiciar.
Ambient colaborează în prezent cu un consorţiu de nouă bănci, de lacare a obţinut recent un nou împrumut, de 4,6 milioane de euro,"pentru consolidarea businessului".
Centrele Ambient sunt concentrate în zona Transilvaniei, în oraşeprecum Alba Iulia, Târgu-Mureş, Cluj-Napoca, Baia Mare sauBistriţa-Năsăud, unde şi oamenii de afaceri Dragoş şi Adrian Pavălvor să îşi ducă afacerea Dedeman în următoarea perioadă. Încondiţiile unei concurenţe mai mari, de unde ar putea venicreşterea Ambient pentru anul viitor?

"Creşterea veniturilor este estimată din zona de distribuţie", aprecizat Gabriel Boada, directorul naţional de vânzări, carecoordonează o echipă de 80 de agenţi cu 150 de utilitare caredeservesc clienţii "corpo­ratişti" ai companiei.
De altfel, în prezent activitatea de distribuţie a materialelor deconstrucţii aduce peste 50% din veniturile firmei.

Nu se aşteaptă la profit net nici în acestan
În ceea ce priveşte profitabilitatea, reprezentanţii Ambient spuncă profitul operaţional va creşte în acest an de la 2 la 5 milioanede euro, dar în ceea ce priveşte profitabilitatea netă este posibilca nici în 2011 aceasta să nu fie realizată.
"Profit net? Nu este de aşteptat anul acesta, iar pentru la anul arfi plăcut, dar depinde de contextul economic. Este posibil să maiaşteptăm un an", a declarat directorul financiar alcompaniei.
Compania a stopat orice proces de extindere a reţelei, iar pentru2011 nu sunt programate investiţii de acest gen, deşi Ciolan admitecă are un portofoliu semnificativ de terenuri pentru viitoarelecentre Ambient.
Întrebat despre motivele pentru care nu se extinde în aceastăperioadă, cum fac alţi retaileri de pe piaţa de profil, Ciolan arăs­puns că se simte acum mai matur, iar "visele de altă datătrebuie trecute în paşi sănătoşi. Suntem încă în a patra lună depionierat ca urmare a schimbării dintr-un comerţ unic în separareacelor două linii de business".
În urmă cu doi ani, Ciolan viza investiţii de 300 de milioane deeuro pentru extinderea afacerii în toate oraşele cu mai mult de50.000 de locuitori, 45 la număr, perioadă în care omul de afaceris-a aflat la un pas de vânzarea Ambient către fondul de privateequity EQT.
"Din 2008 relaţia cu cei de la EQT a fost întreruptă. Ne concentrămpe consolidare", a spus directorul financiar Voicu. "Având învedere eforturile depuse de firmă în ultimii ani nu ne gândim laexit", a completat Ciolan.
Întrebat fiind de posibilitatea de atra­gere a unui alt acţionar înrândul firmei, omul de afaceri a declarat însă că acest subiectreprezintă "o discuţie pe care o minte înţeleaptă în orice moment opoate aborda. O uşă este deschisă oricând".

Români vs. multinaţionale în bricolaj


Ioan Ciolan alături de fraţii Pavăl şi omul de afaceri CezarRapotan sunt principalii antreprenori din retailul de bricolaj şidistribuţia de materiale de construcţii, segmente pe careconcurează cu numeroşi jucători internaţionali, precum Praktiker,Bricostore, OBI sau Hornbach, care au susţinerea unor grupuri marila nivel european, pentru a supravieţui pe o piaţă de două miliardede euro afectată puternic de reducerea activităţii dinconstrucţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO