Companii

Cum ajunge o sticlă de whisky să coste de trei ori mai mult pe rafturile magazinelor decât la furnizor

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Mădălina Dediu Panaete

28.12.2014, 15:57 2422

O sticlă de un litru de whisky ajunge să coste de trei ori mai mult pe rafturile supermarketurilor şi hipermarketurilor din România faţă de preţul cu care pleacă de la furnizor şi cu mai mult de zece ori în restaurante şi baruri, arată o analiză ZF pe baza datelor din piaţă.

Preţul unei sticle de whisky este alcătuit printre altele din preţul cu care vinde producătorul, marja distribuitorului, acciza la alcool, discounturile pe care furniorii le plătesc lanţurilor de magazine din retailul internaţional, marja retailerilor şi TVA-ul. Whisky-ul este una dintre băuturile spirtoase la care distribuitorii plătesc unele din cele mai mari accize din cauza concentraţiei alcoolice mari. Acciza la alcool a crescut anul trecut cu 33% de la 750 de euro pe hectolitru de alcool pur, până la 1.000 de euro pe hectolitru de alcool pur. Whisky-ul are o concentraţie alcoolică de 40%, astfel că dintr-o sticlă de un litru de whiksy 4 euro (18,95 lei) înseamnă acciza, în condiţiile în care acciza se calculează la mai mult de 4,7 lei pentru un euro. ZF a făcut un calcul estimativ luând în considerare un preţ de 100 de lei pentru o sticlă de 1 litru de whisky, însă fără a lua în considerare un anumit brand de whisky sau un magazin anume.

Astfel, dintr-o sticlă de whisky care pe rafturile magazinelor costă 100 de lei, în jur de 15% (aproximativ 15 lei) reprezintă marginea retailerilor. Din acest preţ (85 de lei-preţ net de livrare), se scade 24% reprezintă TVA-ul (în jur de 20 de lei), iar aproape 20 de lei reprezintă acciza la alcool. Deci se ajunge la un preţ de 45 de lei. De asemenea, furnizorii plătesc şi discounturi retroactive retailerilor internaţionali care sunt de circa 25% din preţul net de livrare fără TVA. Astfel, 16 lei se plătesc ulterior retailerilor internaţionali. În aceste condiţii, preţul unei sticle de 1 litru de whisky care costă în magazine 100 de lei, de la furnizor acesta pleacă cu circa 29 de lei.

 „Discounturile retroactive pe care toţi furnizorii le plătesc retailerilor internaţionali sunt aproximativ 20-25% din preţul net de livrare (fără TVA). De asemenea, supermarketurile au în general o margine de 15%”, spune o sursă din piaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO