Companii

Cum ajunge un litru de apa minerala sa coste de 100 de ori mai mult in magazin decat la izvor

Cum ajunge un litru de apa minerala sa coste de 100 de ori mai mult in magazin decat la izvor
25.09.2009, 00:00 5947

Datele de la producatori arata ca platim de 20 de ori mai multpe ambalaj decat pe apa atunci cand cumparam o sticla de 2 litri deapa minerala. Ce costuri antreneaza apa de la izvor pana la raftuldin magazin?

Sticla de 2 litri de apa minerala, singurul produs in caremateria prima reprezinta doar 1-2% din pretul la imbuteliator,ajunge la raft cu o valoare medie de 2,5 lei. Cel mai mult ii costape imbuteliatori ambalarea si transportul apei, in conditiile incare un PET de 2 litri presupune o cheltuiala de 0,3-0,4 lei,potrivit datelor din piata. Costul ambalajului reprezinta astfel12-16% din pretul la raft al produsului.

Larandul sau, distributia apei de la fabrica pana in magazine detine,in general, o pondere de 10-14% din costurile totale ale unuiproducator de profil.

In ultimii ani, majoritatea producatorilor mari de pe piata auinvestit in retehnologizarea fabricilor, astfel incat costurile cuforta de munca si-au diminuat importanta in bugetul de cheltuieli."Costurile cu manopera reprezinta de regula un procent de 10-12%din total costuri. Acesta nu reprezinta costul cel mai importantdin structura de cheltuieli. De exemplu, butelia PET este un costmai mare, o preforma de 2 litri avand in medie un cost de 0,065Euro (0,3 lei)/bucata", spune Madalin Simion, brand manager alBiborteni.

"Salariile nu sunt un cost important pentru noi, deoarece lucrampe linii de capacitate mare, automatizate. PET-ul si transportulsunt cele mai importante elemente de cost pentru un imbuteliator deapa minerala", afirma Octavian Cretu, actionarul majoritar alRomaqua Group, producatorul apei Borsec. Nu exista insa datedisponibile referitoare la ponderea cheltuielilor cu amortizarea incostul total al unei sticle de apa.

Redeventa, doar 1-2% din pret

Materia prima, apa, reprezinta cel mai mic cost pentruimbuteliatori. Astfel, producatorii care imbuteliaza apa prinlicente de la SNAM (Societatea Nationala a Apelor Minerale) platesc9,3 lei pentru fiecare o mie de litri de apa luati de la izvoareleconcesionate. O sticla de 2 litri pleaca din fabrica la un pret de1,4-1,6 lei, potrivit datelor de la producatorul Bucovina,redeventa platita statului pentru apa reprezentand astfel 1-2% dinacest pret.

Chiar daca imbuteliatorii romani nu investesc masiv inpromovarea apei, bugetele fiind mult sub cele ale unui producatorde bere sau sucuri, costurile de marketing sunt si ele mai maridecat cele de captare a apei din izvor.

Acestea detin in medie o pondere de 4-10% in costurile totalebugetate de un producator, potrivit datelor furnizate de surse dinpiata. Acestea au mai precizat ca bugetul de marketing poate depasi10% din costurile totale la companiile multinationale care mizeazafoarte mult pe branduri.

Coca-Cola si Pepsi sunt singurele multinationale active pe piatalocala a apei minerale in acest moment, doar Coca-Cola reusind panaacum sa intre in topul celor mai mari zece imbuteliatori dupavolumele produse. Pepsi a demarat in acest an o campanie importantade promovare a apei Roua Muntilor, ca parte a proiectului derebranding a acestui produs. Miza acestei campanii este promovareabrandului in locatiile din HoReCa (hoteluri, restaurante,catering).

Sezonalitatea aduce pierderi

Businessul de imbuteliere a apei minerale este o afaceredificila in ciuda faptului ca materia prima este usor de obtinut,spun antreprenorii locali.

"Este un business dificil pentru ca daca produci putin, mori. Inplus, in extrasezon (iarna - n. red.) noi avem pierderi, pentru calucram la capacitate mica, iar costurile fixe se impart la maiputine unitati comercializate", explica Cretu.

El mai spune ca imbutelierea apei minerale este o afacere pentruantreprenorii care au planuri pe termen lung, pentru cainvestitiile in liniile de imbuteliere se amortizeaza pe o perioadafoarte mare de timp din cauza pretului mic al produselor.

Instalarea unei linii de imbuteliere automatizate presupune oinvestitie de 5-10 mil. euro, conform datelor din piata.

La nivelul pietei romanesti, cele mai mari investitii inimbutelierea apei minerale au fost realizate de companiile Romaquasi Coca-Cola.

Cretu a precizat ca investitiile totale in grupul Romaqua auajuns in prezent la aproximativ 190 mil. euro, mai mult de jumatatedin aceasta suma fiind directionata in unitatile de imbuteliere aapei minerale. Romaqua detine linii de imbuteliere a apei in treilocatii, la Borsec (Harghita), Stanceni si Busteni (Prahova).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO