Companii

Cum au reactionat proprietarii primelor malluri din Bucuresti la deschiderea Cotroceni Park si Sun Plaza

Cum au reactionat proprietarii primelor malluri din Bucuresti la deschiderea Cotroceni Park si Sun Plaza

Ibrahim Paksoy, conduce grupul Anchor de patru ani

26.03.2010, 00:00 139

"Am incasat anul trecut 42,8 milioane de euro din centrelecomerciale, reprezentand atat chirii, cat si alte venituri dinexploatare. Cresterea a venit atat din deschiderea aripii noi de laPlaza Romania (februarie 2009 - n. red.), cat si din faptul castrategia noastra este de a creste contractele de inchirieregradual, in fiecare an. In plus, o parte dintre contracte auexpirat si in unele cazuri am obtinut chirii chiar mai bune", adeclarat pentru ZF Ibrahim Paksoy, directorul general al AnchorGrup, firma care detine cele doua centre comerciale cu o suprafatainchiriabila cumulata de aproape 85.000 de metri patrati.

Spre comparatie, omul de afaceri Iulian Dascalu a incasat anultrecut 39,9 mil. euro din inchirierea celor patru proiecte IuliusMall (Iasi, Suceava, Cluj si Timisoara), in timp ce proprietariiCotroceni Park spera sa incaseze 30 de milioane de euro anual dininchirierea celui mai scump mall din Romania.

Seful Anchor Grup admite insa ca anul trecut numarul devizitatori a scazut in cele doua malluri, acelasi lucruintamplandu-se si cu vanzarile retailerilor, dar spune ca intretimp situatia s-a stabilizat.

"Anul 2009 nu a fost foarte bun din punctul de vedere alrezultatelor inregistrate de retaileri, dar vanzarile s-austabilizat. Avem si noi cazuri in care percepem procent din vanzarisi aici am fost afectati usor", a mai spus Paksoy.

Daca pentru o buna perioada Anchor Grup s-a aflat intr-osituatie de monopol pe piata mallurilor din Bucuresti, in ultimiiani competitia s-a intetit, cu atat mai mult in ultimele sase lunicand au fost inaugurate cele mai mari proiecte comerciale dinBucuresti si din tara - Cotroceni Park si Sun Plaza.

Cum a primit Paksoy competitia?

"Sunt doua malluri de generatie noua, care pot acum sa invete sidin experientele altor dezvoltatori. Este bine ca retailerii auacum la dispozitie mai mult spatiu pentru extindere. Pentru marilegrupuri era dificil sa se extinda cand numarul mallurilor era mic,iar spatiile stradale adecvate sunt putine", apreciaza Paksoy.

Referitor la masurile luate pentru pastrarea unui trafic ridicatin cele doua malluri, Paksoy spune ca extensiile si renovarilerealizate fac parte din procesul de imbunatatire a conditiilor deshopping, care mai cuprinde si imbunatatirea mixului de chiriasi,campaniile si programele de fidelizare.

"Printre chiriasii noi din ultimul an as putea spune Cortefield,Lacoste sau Jack & Jones in Plaza Romania si Zara in BucurestiMall. Bucuresti Mall este inchiriat aproape integral, in timp ce laPlaza Romania avem mai multe spatii libere", a mai spus Paksoy.

Plaza Romania se lupta pentru clienti cu proiectul CotroceniPark, situat pe acelasi bulevard din Bucuresti, la o distanta decirca un kilometru, in timp ce proiectul Sun Plaza isi propune saatraga vizitatori inclusiv din randul persoanelor care obisnuiau samearga in Bucuresti Mall.

Birouri si apartamente, pe langa malluri

Proprietarul celor doua centre comerciale a atacat si altesegmente ale pietei imobiliare, construind un ansamblu rezidentialcu 500 de apartamente situate pe calea Dudesti, precum si o cladirede birouri in apropierea Plaza Romania, un al doilea imobil avandstructura ridicata, dar procesul de constructie blocat de mai binede un an. "In aceasta vara vom continua investitia in cladirea debirouri Anchor Plaza Metropol (situata pe bulevardul Timisoara - n.red.). Cladirea este in piata si observam ca inchirierile incep sase miste. Vara trecuta ne-am oprit si din cauza faptului ca lucramla InCity", spune Paksoy.

Ansamblul rezidential a fost intre timp terminat, dar doar otreime dintre apartamente au fost preluate de cumparatori.

"Traiesc si eu in InCity, din luna august. Per total, in 140 deapartamente se locuieste, iar din luna martie am deschis si centrulWorld Class. Am si inchiriat o parte din apartamente datoritafacilitatilor din complex", spune Paksoy, fara a preciza insanumarul apartamentelor nevandute. Cea mai ieftina locuinta dincomplex este un studio de 63 mp care costa circa 100.000 de europlus TVA.

Caderea pietei imobiliare i-a afectat insa pe toti dezvoltatoriiimobiliari, iar Anchor Grup nu a facut exceptie. Despre un eventualreviriment al pietei executivii se feresc sa vorbeasca, dar cutotii spera ca ce a fost mai greu a trecut.

"Daca as sti cand reincepe cresterea in piata imobiliara,probabil in cativa ani as deveni miliardar. Pot spune in schimb cade acum situatia ar trebui sa se imbunatateasca, atata timp cat nuapar alte probleme."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO