Companii

Cum i-au transformat multinationalele pe profesorii de limbi straine in oameni de afaceri

Cum i-au transformat multinationalele pe profesorii de limbi straine in oameni de afaceri

Jumatate din afacerile centrelor de limbi straine provin din cursurile specializate pentru angajati

08.10.2007, 02:16 507

Un nivel intermediar de cunoastere al limbii engleze nu-i mai multumeste de ceva vreme pe angajatori, iar un candidat cu un trecut profesional solid poate fi eliminat din cursa pentru un job pentru simplul motiv ca nu "stapaneste" engleza de business. Cine are de castigat din faptul ca limbile straine nu trebuie sa lipseasca din CV-ul candidatului?
"Clientii interesati de cursurile de limbi straine sunt fie companii romanesti in curs de restructurare, fie mari concerne internationale intrate in forta pe piata romaneasca. Acestia doresc sa-si recruteze personal bine pregatit, sa-si motiveze sau sa-si pregateasca angajatii sa faca fata cerintelor jobului. Asta inseamna sa poarte conversatii telefonice sau fata in fata cu clientii, sa redacteze e-mail-uri, rapoarte sau prezentari in limba engleza, sa se descurce in misiunile din alte tari", spune Diana Ieremia, absolventa a Facultatii de Limbi Straine, promotia 1999.
La patru ani de la terminarea facultatii, Diana Ieremia a pus bazele companiei Global English. Dupa absolvire, Ieremia a lucrat la o firma de consultanta pentru emigrare, unde organiza cursuri de engleza pentru testul IELTS (test adresat celor care studiaza sau lucreaza in tari in care engleza este limba de comunicare). In 2003, la 26 de ani si-a lansat propria scoala de limbi straine, deoarece a realizat cererea ridicata de cursuri pentru angajatii companiilor.
"Am pornit cu un capital de aproximativ 5.000 de euro cu care am achizitionat cateva echipamente de birotica, table, casetofoane, manuale, CD-uri. Am folosit in continuare sediul inchiriat pentru cursurile IELTS, am lansat un site pe care am incercat sa-l pozitionez cat mai bine pe internet pentru a fi usor de accesat, am realizat pliante si carti de vizita si am recrutat personal", isi aminteste Diana Ieremia.
Primii clienti ai Global English au fost persoanele care doreau sa emigreze si care aveau nevoie sa promoveze testul IELTS. Ieremia a inteles in timp ca este nevoie sa transmita un mesaj uniform clientilor, iar acest aspect nu putea fi realizat decat prin standardizarea documentelor si a metodelor de lucru, ceea ce a dus si la economisirea timpului.
Astfel, la inceput a realizat o prezentare a companiei in care explica misiunea si obiectivele scolii, iar ulterior a conceput documente care sa acopere fiecare etapa a unui curs: impartirea pe nivele si module, teste de plasare, intermediare si finale, fise de evaluare a cursantului si cursului.
O alta etapa importanta a reprezentat-o selectia personalului: "Am conceput fise si teste de interviu, lista criteriilor minime si ideale ale candidatului, modul de monitorizare si masurare a performantei, fisa postului, bonusuri", isi aminteste fondatoarea Global English.
Pentru a-si face cunoscuta firma, Diana Ieremia s-a documentat despre cum se face promovarea pe internet a unei firme, a cumparat baze de date cu companii, a cautat site-uri gratuite pentru a-si inscrie scoala, a plasat cateva reclame in presa locala si a realizat o prezentare telefonica a scolii.
"Am angajat o asistenta, absolventa de marketing, care a inceput sa sune clientii din bazele de date cu companii. Dupa lansarea site-ului am primit cereri de oferta prin e-mail. Incercam de fiecare data sa obtin o intalnire cu clientul si de obicei reuseam sa conving, pentru ca eram foarte entuziasta, credeam cu tarie in calitatea muncii noastre si cunosteam in detaliu orice aspect legat de curs", spune Ieremia.
Directoarea Global English considera ca unul dintre punctele forte ale unei companii care activeaza in acest domeniu il reprezinta pregatirea profesorilor.
"Pentru ca eu insami sunt profesoara si am urmat cursuri speciale pentru a invata cum sa predau adultilor (cursurile CELTA - Certificate in English Language Teaching to Adults in Grecia ), mi-am dorit sa impun un standard inalt profesorilor cu care lucrez si in general nu am cerut celorlalti lucruri pe care eu nu as fi stiut sa le fac cel putin la fel de bine", declara Ieremia.
Dupa cum afirma fondatoarea Global English, in prezent exista o cerere tot mai mare de cursuri de limbi straine specializate pe diferite domenii si totodata de cursuri pentru strainii care trebuie sa invete limba romana.
Cu toate ca, in general, afacerea a mers bine, directoarea Global English afirma ca au existat si dificultati, multe dintre acestea fiind rezolvate dupa absolvirea unui curs de management de un an la CODECS (prima scoala de resurse umane din Romania - n. red.).
O alta problema pe care au avut-o cei de la Global English s-a datorat faptului ca unii clienti erau nemultumiti ca nu puteau trece la un nivel superior de pregatire.
"Multi cursanti sunt de multe ori socati de metodele de predare, de faptul ca li se vorbeste aproape exclusiv in engleza, chiar si la incepatori, de faptul ca au mereu activitati interactive sau ca profesorul nu vorbeste atat de mult pe cat s-ar astepta. Acest lucru ii poate deruta la inceput, dar treptat, inteleg beneficiile metodei axate pe comunicare", afirma Ieremia.
Directoarea Global English crede ca o provocare permanenta o constituie motivarea pe termen lung a angajatilor si gasirea unor metode de evaluare si rasplatire a acestora.
"Pentru a indeplini aceste obiective este necesar sa le oferim un job permanent, sa investim timp si bani in pregatirea lor, chiar daca, adesea, profesorii nu pot fi folositi la capacitate maxima (sunt platiti pentru 20 de ore pe saptamana, dar uneori lucreaza mult mai putin, deoarece toate cursurile sunt seara) si suntem nevoiti sa apelam la colaboratori. Acestia nu pot fi supusi criteriilor de exigenta si pregatire la care sunt supusi profesorii permanenti si astfel calitatea cursurilor poate avea de suferit sau se poate pierde prea mult timp pentru pregatirea lor", spune fondatoarea Global English. Situatia cel mai des intalnita cu care cei de la Global English se confrunta este cererea majoritatii companiilor de a organiza cursuri dupa ora 17-18, ceea ce face ca profesorii sa fie suprasolicitati seara si sa "someze" in restul zilei. Cu toate acestea, firma a evoluat constant inca de la infiintare, in 2003.
Conform site-ului Ministerului de Finante, in 2004, cifra de afaceri a fost de aproximativ 10.000 de euro, pentru ca in 2006 sa ajunga la aproximativ 100.000 de euro.
Printre cei mai importanti clienti ai Global English se numara OMV, Electromagnetica, Renault si Dacia.
Despre colaborarea cu Dacia, Diana Ieremia spune ca a fost una cu multe beneficii intrucat dupa instruirea catorva manageri francezi, in 2004, profesorii centrului au fost solicitati sa predea unui numar de peste 800 de angajati timp de trei ani.
Intrebata daca ar lua-o de la capat in acelasi domeniu, Ieremia afirma ca da, explicand: "Am crezut intotdeauna in valoarea educatiei continue. Provin dintr-o familie de profesori in care s-a crezut in scoala, sunt o buna organizatoare si mediatoare a relatiilor umane. In plus toate statisticile si analizele economice arata ca firmele din Romania incep sa ia trainingul din ce in ce mai in serios si sa investeasca sume insemnate in acest sector".
The Echo, o alta firma care ofera cursuri de limbi straine pe piata din Capitala, a fost fondata in 2004 de catre Delia Radulescu, absolventa si ea a Facultatii de Limbi Straine din cadrul Universitatii din Bucuresti, promotia 2000.
"Am inceput aceasta afacere in 2004 din dorinta de a infiinta pe piata romaneasca de training o firma care sa se ridice la nivelul cerintelor companiilor multinationale si de a organiza cursuri de training altfel decat o faceau firmele deja existente pe piata. Am incercat sa aducem cursuri mai putin cunoscute precum cele de limba turca, greaca, olandeza sau suedeza", afirma directoarea The Echo.
Delia Radulescu a pornit afacerea la 27 de ani dupa ce a predat engleza de afaceri la Universitatea Romano- Americana si a lucrat part-time la o firma de training.
"Investitia initiala de aproximativ 10.000 de euro a fost necesara pentru mobilarea si aranjarea sediului, pentru materialele de curs, materialele auxiliare si pentru desfasurarea cursurilor. Cea mai importanta investitie a fost in oamenii care au lucrat si lucreaza pentru Echo", declara Delia Radulescu.
Despre inceputul afacerii, fondatoarea The Echo spune ca in primul rand a cautat un sediu central pentru firma. Ulterior a realizat site-ul The Echo si a angajat oameni care sa se ocupe de logistica si recrutare.
In ceea ce priveste pregatirea cursantilor, Delia Radulescu a pus foarte mult accentul pe evaluarea continua a acestora printr-o metoda standard: "Pentru a demonstra progresul pe care il fac studentii nostri, avem o procedura standard care include un test preliminar ce stabileste nivelul initial de cunostinte, un test intermediar si un test de evaluare la finalul cursului".
La fel ca si Global English, inca de la infiintare, in 2004, The Echo a avut o evolutie continua. In prezent, firma are aproape 60 de angajati si detine doua sedii in Bucuresti, iar directoarea centrului afirma ca doreste extinderea afacerii in tara si in strainatate.
Conform site-ului Ministerului de Finante, in 2004, The Echo a avut o cifra de afaceri de aproximativ 11.700 de euro pentru ca in 2006 sa ajunga la aproape 185.000 de euro. Totodata, directoarea centrului estimeaza o dublare a cifrei de afaceri pentru acest an.
Cu privire la clientii tinta ai The Echo, Delia Radulescu spune ca acestia sunt persoane fizice si juridice, atat romani, cat si straini care isi doresc sa invete sau sa isi imbunatateasca limba romana.
In legatura cu cele mai solicitate cursuri, directoarea The Echo afirma ca acestea sunt cele de engleza si romana care au o pondere de 60% in cifra de afaceri a firmei.
Totodata, aceasta precizeaza ca aproximativ 60%-70% din cifra de afaceri a centrului este reprezentata de cursurile pentru limbaj general sau specializat solicitate pentru angajatii companiilor.
"In afara de cursurile pentru limbaj de afaceri, juridic, sau medical (acestea fiind cele mai intalnite) exista programe de training pe care le organizam la cererea expresa a companiei, pentru o durata limitata si care se pot concentra fie pe realizarea unei prezentari, pe tehnicile de negociere, pe mijloacele cunoscute din marketing sau pe realizarea unui interviu, dar si pe alte subiecte", afirma Radulescu.
Conform datelor prezentate de aceasta, printre clientii centrului s-au numarat DaimlerChrysler AG, Pro TV, Cosmote pentru cursuri de limba romana, SNP Petrom, Lafarge, Metro Cash & Carry sau General Motors pentru engleza generala sau de afaceri, Parmalat si Unicredit pentru italiana si ING Nederlanden pentru limba olandeza.
Daca ar fi sa inceapa din nou o afacere, Delia Radulescu este sigura ca ar alege acelasi domeniu, motivandu-si alegerea astfel: "A fost o provocare interesanta sa depasesc limitele unui profesorat fie el si in mediul universitar, sa devin propriul meu stapan, sa iau decizii importante atat pentru mine cat si pentru altii. Cred ca daca iubesti ceea ce faci, acele lucruri ies chiar mai bine decat iti imaginezi".

Afacerea pe scurt:
Investitia initiala se situeaza intre 5.000 si 10.000 de euro
Pozitionarea strategica a site-ului pe internet si contactarea companiilor mari pentru prezentarea de oferte atrage clientii
Cele mai importante investitii se fac in pregatirea continua a profesorilor
Cursurile pentru limbaj de afaceri, juridic sau medical sunt cele mai solicitate
Majoritatea cursurilor pentru angajatii companiilor au loc dupa orele 17-18
In primii doi, trei ani cifra de afaceri poate ajunge la 100.000- 200.000 de euro
Marja de profit este intre 20% si 50%

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO