Companii

Cum înaintează şantierele de autostrăzi în România: avans de sub 0,1% pe Suplacu de Barcău-Borş în 3 luni

Foto: Silviu Matei

Autor: Andreea Neferu

01.06.2012, 00:05 4549

Cele mai importante zece şantiere de autostrăzi din ţară au înaintat, în medie, cu 8% în perioada 1 februarie-1 mai, po­trivit unei analize a ZF pe baza datelor transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Autostrada Suplacu de Barcău - Borş, ultimul tronson din auto­strada Transilvania care va mai fi construit de americanii de la Bechtel, a avut cel mai mic progres în cele trei luni, de sub 0,1%, deşi CNADNR susţine că nu mai are nicio datorie faţă de compania americană. De altfel, acest tronson, ce ar trebui să fie gata la finalul acestui an, a avansat în ultimele 21 de luni cu mai puţin de 10%, având în vedere că la 1 iulie 2010 stadiul acestui şantier era de 39,5%, iar la 1 mai 2012 era de 49,12%.

Este pentru a patra oară în ultimele luni când ZF monitorizează evoluţia celor mai importante zece şantiere de autostrăzi din România, în încercarea de a oferi o imagine cu privire la modul în care înaintează lucrările.

Autostrada Deva - Orăştie, construită de austriecii de la Strabag şi de firma Straco Grup, controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpos, a înregistrat cel mai mare avans, de 11%, în cele trei luni, februarie, martie şi aprilie. Aproape o treime din această autostradă, ce ar trebui finalizată în februarie anul viitor, era gata la începutul lunii mai. Şi autostrada Moara Vlăsiei-Ploieşti, construită de Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu), PA&CO Interna­tional (Costel Căşuneanu) şi Euro Construct Trading 98 (Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu), a avansat cu 10% în cele trei luni. Cu toate acestea, autostrada este mult în urmă. Autostrada Bucureşti - Ploieşti (de la centura Capitalei la centura Ploieştiului) trebuia inaugurată în decembrie anul trecut, după care au mai fost anunţate alte două termene, aprilie şi mai, iar recent ministrul trans­porturilor Ovidiu Silaghi a spus că la 30 iunie autostrada va fi gata.

Pe de altă parte, centura la standard de autostradă a Aradului, realizată de spaniolii de la FCC Construccion şi de austriecii de la Porr Technobau, a avansat cu 3%, în condiţiile în care în intervalul 1 noiembrie 2011-1 februarie 2012 înaintase cu aproape 14%. Stadiul fizic la 1 mai era de 88%, iar centura trebuie să fie gata în iunie. Similar, varianta de ocolire a Constanţei la standard de autostradă, realizată de FCC Cons­truccion şi de italienii de la Astaldi, este gata în proporţie de circa 70%, avansul însă fiind de nici 2% faţă de 1 februarie.

Cel mai mic avans a fost consemnat de autostrada Suplacu de Barcău - Borş, cons­truită de americanii de la Bechtel: 0,08% în trei luni. Deşi nu a oferit date despre suma totală pe care a plătit-o către Bechtel pentru acest tronson până la 1 mai, CNADNR susţine că nu mai are datorii faţă de cons­tructor. Până la 1 februarie, americanii înca­saseră 267 mil. euro pentru Suplacu de Barcău - Borş, adică peste jumătate din valoarea contractului.

Reprezentanţii Bechtel nu au putut fi contactaţi până la închiderea ediţiei pentru a oferi un punct de vedere cu privire la avansul destul de mic al tronsonului Suplacu de Barcău-Borş în perioada 1 februarie - 1 mai.

Cum se explică însă că pe unele şantiere ritmul de construcţie a înaintat cu peste 10%, în timp ce pe alte şantiere, cele trei luni au adus un avans de sub 2-3%? Luna februarie a fost o lună moartă pentru construcţii, în condiţiile în care a nins în întreaga ţară, însă începând din martie vremea s-a îmbunătăţit, iar lucrările au putut fi reluate.

"Este posibil ca situaţia economică de ansamblu de la momentul actual să fi afectat într-o anumită măsură contractorii implicaţi în lucrări, efectele acestei situaţii fiind direct vizibile în progresul de facto al lucrărilor. Consider că totuşi, indiferent de elementele care pot genera întârzieri, planificarea corespunzătoare şi atitudinea proactivă pot fi instrumente eficiente de contracarare şi prevenire a acestui tip de situaţie", spune Florin Popa, managing partner al companiei de consultanţă în construcţii Vitalis Consulting.

CNADNR a oferit, pentru prima oară, informaţii privind stadiul fizic executat al tutoror celor 17 şantiere de autostrăzi din ţară. Cel mai bine stă tronsonul Timişoara-Lugoj, lot 1, construit de Spedition UMB şi de italienii de la Carena. Tronsonul de 9,5 kilometri ar trebui să fie gata în aprilie anul viitor. Şi lotul al patrulea al tronsonului Orăştie-Sibiu e gata în proporţie de 19,4%, urmând a fi finalizat în aprilie 2013. Pe acest tronson lucrează italienii de la Astaldi şi firma românească Euro Construct Trading 98.

Ziarul Financiar a demarat în octombrie 2011 o campanie de monitorizare a celor mai importante zece şantiere de auostrăzi din România. Procentele privind stadiile de execuţie nu indică în mod direct câţi kilometri de autostradă sunt gata (cu alte cuvinte, dacă o autostradă de 10 km este finalizată în proporţie de 50%, nu înseamnă neapărat că 5 kilometri sunt finalizaţi şi pot fi deschişi traficului), însă sunt suficiente pentru a arăta realitatea din teren. Calculul ZF privind avansul mediu al autostrăzilor în cele două perioade este unul simplist şi a fost realizat ca o medie aritmetică pe baza diferenţelor între stadiile de execuţie de la finalul, respectiv începutul perioadelor luate în considerare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO