Companii

Cum pot deveni micile afaceri româneşti lideri regionali. „Statul trebuie să selecteze şi să sprijine un grup de companii de interes naţional“

Doar 134 de companii româneşti au avut curaj în ultimii ani să se extindă în alte ţări prin investiţii directe, număr extrem de mic comparativ cu situaţia de pe alte pieţe din regiune, conform unei analize a BNR. Comparativ, polonezii şi cehii au câte 1.000 de companii care au investit doar în România.

Doar 134 de companii româneşti au avut curaj în ultimii ani să se extindă în alte ţări prin investiţii directe, număr extrem de mic comparativ cu situaţia de pe alte pieţe din regiune, conform unei analize a BNR. Comparativ, polonezii şi cehii au câte 1.000 de companii care au investit doar în România.

Autor: Mădălina Dediu Panaete

25.07.2017, 00:00 195

♦ Puţine microîntreprinderi reuşesc să devină mici şi mai departe firme mijlocii şi apoi mari, iar cele care ajung la peste 250 de angajaţi şi afaceri de peste 50 mil. euro se împotmolesc şi fie intră sub umbrela unui grup străin, fie rămân „captive“ pieţei locale ♦ În acest context, puţine companii româneşti reuşesc să devină un nume pe plan regional sau internaţional şi se pune întrebarea cum pot face antreprenorii români pasul către leadership-ul regional în plin proces de globalizare.

În alte ţări aşa cum este Franţa de exemplu, statul a intro­dus nişte criterii de evaluare a dinamismului com­paniilor din domeniile care aduc cea mai mare va­loare adăugată în economie prin care statul urmăreşte datele oficiale (bilanţuri, angajaţi, profitabilitate etc.) ale companiilor nou-înfiinţate pe o perioadă de trei ani.

„Nu se uită la campioni pentru că ei deja s-au dezvoltat, ci la firme pe care le poate ajuta. Şi în funcţie de valoarea adăugată şi de gradul de inovare, alege companiile de interes şi le susţine prin mijloacele legale“, a declarat Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).

El spune că Franţa a introdus conceptul de întreprindere intermediară, acestea fiind companii de perspectivă, care pot aduce valoare adăugată în economie în viitor. Franţa este unul dintre cele mai bune exemple în care antreprenorii au reuşit să spargă graniţele ţării şi să construiască grupuri solide pe plan internaţional. Exemple sunt familia Mulliez, care deţine retailerii Auchan, Leroy Merlin şi Decathlon, sau familia Besnier, care controlează Lactalis, cel mai mare producător de lactate de la nivel mondial. Lactalis a cumpărat anul trecut cea mai mare companie românească din lactate şi liderul pieţei, Albalact.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO