Companii

Cum s-a schimbat retailul faţă de cei mai buni ani şi când va mai ajunge acolo. Produsele se vindeau direct din camion, nu mai ajungeau în magazine

Cum s-a schimbat retailul faţă de cei mai buni ani şi când va mai ajunge acolo. Produsele se vindeau direct din camion, nu mai ajungeau în magazine

Adrian Olteanu, directorul executiv al Flanco Retail: La finalul lui 2008 aveam o suprafaţă de vânzare de 56.500 de metri pătraţi, faţă de 39.500 de metri pătraţi acum

Autor: Cristina Roşca

27.10.2011, 00:07 617

"Piaţa nu va mai scădea în anii următori, iar noi vom urma trendul pieţei. Estimăm că anul acesta vom obţine afaceri de 110 milioane de euro, iar la anul vrem să ajungem la 140 de milioane de euro", a spus Adrian Olteanu, directorul executiv al Flanco Retail.

Dacă estimările Flanco se adeveresc, anul viitor va deveni cel mai bun din istoria companiei, în condiţiile în care până acum, în cel mai bun an, 2003, compania a obţinut afaceri de 117 mil. euro, potrivit lui Olteanu.

"Atunci produsele se vindeau direct din camion, nu mai apucau să fie transportate în magazine", iar "omul venea şi spunea că are 50 de milioane de lei vechi şi vrea un frigider. Dacă îi spuneai că un frigider costă doar 30 de milioane, el spunea «dă-mi ceva şi de restul»". Olteanu lucrează în cadrul Flanco de la începutul anului 2003 şi este director executiv de la începutul lui 2010.

Al doilea cel mai bun an pentru companie a fost 2008, când afacerile s-au situat la circa 110 milioane de euro. După aceea, businessul a scăzut puternic, astfel încât la finalul lui 2009 cifra de afaceri scăzuse la aproape jumătate. În acelaşi an, în decembrie, retailerul a intrat în insolvenţă după ce a acumulat datorii de 60 mil. euro.

În 2010, anul în care compania a fost preluată în proporţie de 60% de grupul Asesoft, deţinut de Sebastian Ghiţă şi Iulian Stanciu, businessul a revenit pe un trend ascendent.

Băncile creditoare ING, UniCredit Ţiriac Bank şi BRD, care au păstrat la momentul respectiv un pachet de 40%, au căutat un investitor care să poată aduce cel puţin 14 mil. euro în companie pentru a stinge datoriile garantate ale reţelei şi pentru a-i susţine creşterea vânzărilor.

Anul acesta Asesoft Web a devenit acţionarul majoritar al Flanco, cu 99,9% din acţiuni, un pachet de sub 1% aflându-se în posesia lui Adrian Olteanu, directorul executiv al retailerului.

Mergem în mall

Pentru acest an Flanco estimează că cifra de afaceri va fi similară celei din 2008, însă suprafaţa medie de vânzare va fi mai mică cu peste 40% şi reţeaua de magazine cu peste 30 de unităţi mai mică.

"La finalul lui 2008 aveam o suprafaţă de vânzare de 56.500 de metri pătraţi, faţă de 39.500 de metri pătraţi acum". De asemenea, reţeaua număra atunci peste 110 magazine, faţă de 73 acum şi 78 la finalul anului.

Compania va mai deschide până la finalul acestui an cinci magazine, în oraşe precum Braşov, Brăila şi Constanţa.

Reprezentanţii retailerului spun că merg în principal pe centre comerciale, pentru că acolo sunt cumulate atracţiile comerciale. În prezent 77% dintre magazinele Flanco sunt în centre comerciale şi malluri, în timp ce restul sunt în zone stradale. Pe viitor însă, se va diminua ponderea stradalului, potrivit oficialilor companiei.

Cele 73 de magazine Flanco au avut în acest an peste un milion de clienţi, care au cumpărat 1,7 milioane de produse. "Bonul mediu în magazinele noastre în acest an a fost de circa 100 de euro."

În reţeaua de magazine Flanco lucrează în prezent 720 de angajaţi, în timp ce în sediu lucrează 80. Numărul total a crescut cu circa 200 de oameni în 2011 faţă de anul anterior.

Flanco activează pe o piaţă evaluată la 1,1 miliarde de euro în acest an, unde concurează cu alţi jucători precum Domo şi Altex. Piaţa de profil a revenit pe creştere în acest an, avansând cu 10% faţă de 2010, potrivit datelor oferite de Flanco. Aceasta este prima creştere de după 2008, când piaţa era de 2,2 miliarde de euro. Estimările furnizate de Flanco pornind de la studiile GfK arată că în 2014 piaţa ar putea ajunge la 1,8 miliarde de euro.

Multiplică modelul de la Unirea

Adrian Olteanu a precizat că modelul magazinului din Unirea Shopping Center, deschis la începutul acestei luni şi bazat pe interactivitatea cu produsele aflate la vânzare, va fi extins şi la alte unităţi ale retailerului.

Flanco a investit 2 milioane de euro, inclusiv stocul de marfă, în magazinul deschis la începutul lunii octombrie în Unirea Shopping Center. Noul magazin este cel mai mare din reţea, având o suprafaţă de 2.300 metri pătraţi. Situat la etajul 3 al centrului comercial, magazinul permite clienţilor testarea oricărui produs, acesta fiind în permanenţă în funcţiune.

Flanco estimează că magazinul de la Unirea Shopping Center va avea circa 1.000 de vizitatori zilnic şi vânzări de peste 3.200 euro/mp pe an, respectiv peste 7 milioane de euro pe an, datorită amplasării într-o zonă cu trafic extrem de ridicat, precum şi conceptului care permite testarea produselor.

Flanco a deţinut anterior un magazin în Unirea Shopping Center, pe care l-a închis la finalul lui 2009. Retailerul a renunţat la magazinul de 200 de metri pătraţi din Unirea după ce contractul a expirat şi nu a fost încheiat un altul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO