Companii

Cum s-a transformat cea mai veche fabrica de bere din Romania intr-un colos care produce 900.000 de litri de bere pe zi

Cum s-a transformat cea mai veche fabrica de bere din Romania intr-un colos care produce 900.000 de litri de bere pe zi

De la cateva sute de sticle de bere produse pe zi si livrate timisorenilor cu un tramvai care facea legatura intre fabrica si oras, Timisoreana a ajuns in 2007 cea mai vanduta marca de bere din Romania, devansand competitori ca Bergenbier, Burger sau Golden Brau

12.10.2008, 16:01 1369

In prezent insa, centrul timisorean traverseaza un program de investitii de 50 mil. euro care va tripla productia si "furnizeaza" cea mai vanduta bere din Romania.

Fabrica de bere Timisoreana, construita in 1718, nu este una obisnuita, si asta pentru ca a pastrat o parte din istoria celor trei secole prin care a trecut. Doua corpuri de cladiri, recent renovate, preced intrarea in fabrica, insa pastreaza inca stilul arhitectural al secolului 18 si spiritul acelor timpuri. Intr-unul dintre ele se afla in prezent birourile celor care se afla la conducerea fabricii, dar si o macheta a intregii unitati de productie.
Majoritatea cladirilor au fost pastrate, pe una dintre ele fiind situat hornul primului uscator modern de malt, ridicat in 1900. De aceea, in cadrul fabricii Timisoreana, care aduce mai mult cu un oras de sine statator in mijlocul Timisoarei, cladirile din caramida se amesteca frecvent cu corpuri noi din aluminiu.
"In acest moment, fabrica produce numai brandurile Timisoreana, Ursus si Ciucas, insa dupa ce vom finaliza investitiile in renovarea si modernizarea fabricii, in prima parte a anului viitor, vom putea sa producem si alte branduri", a declarat Dragos Hopulele, directorul fabricii din Timisoara.
Hopulele are 34 de ani, dar lucreaza in cadrul grupului SABMiller de 11 ani, in ultimii doi ani aflandu-se la conducerea operatiunilor din cadrul fabricii Timisoreana. In aceasta perioada, el a asistat si coordonat majoritatea modernizarilor realizate in cadrul fabricii.
 Imediat cum treci de strajerii fabricii, cele doua cladiri care sunt situate la intrarea in fabrica, descoperi o locomotiva neobisnuit de mica, situata pe un morman de pietris si doua sine de tren aduse special pentru ea.
"Se numeste Muki. Toti timisorenii o stiu pentru ca cel putin 50 de ani a livrat bere pe sinele de tramvai catre oras impreuna cu o alta locomotiva pana in 2003, de atunci nu a mai fost folosita si incepuse sa rugineasca. De aceea, am decis sa o reconditionam cu materialele cu care a fost initial construita si sa o expunem intr-un loc in care poate fi vazuta", povesteste Hopulele.
Cu cat inaintezi in interiorul primei fabrici de bere, treptat incepi sa simti un miros placut, asemanator cu cel al fulgilor de porumb, mirosul maltului in timp ce este uscat.
Modul in care berea este produsa in prezent difera foarte mult de cum era realizata in urma cu aproape doua sute de ani. Toate capacitatile de productie functioneaza prin intermediul unui sistem integrat de tevi si recipiente, in care muncitorii intervin doar din spatele unui calculator, butoaiele au fost de mult inlocuite cu ladite de plastic, iar trenurile cu camioane de tonaj mare.
"In toata perioada in care am renovat sau construit noi unitati de productie am incercat sa pastram un numar constant de angajati, aproximativ 200 de persoane", spune directorul fabricii.
Fabrica de bere Timisoreana a devenit operationala in 1718, fiind una dintre primele cinci decizii pe care austriacul Eugen, Print de Savoy, le-a luat atunci cand a inlaturat ocupatia otomana din Timisoara in 1716. Principalele motive care au stat in spatele acestei decizii au fost insuficienta apei potabile din Timisoara si faptul ca armata printului era obisnuita sa bea bere.
Doua secole mai tarziu, in 1920, beraria a devenit furnizorul Casei Regale. La putin timp insa, in perioada comunista, fabricile de bere nu au mai fost ingrijite. "Nu erau igienice, berea putea fi foarte usor infectata si iarba crestea pe utilajele de productie. Mai mult, in majoritatea cazurilor, berea era deseori lasata in soare si se strica, iar consumatorii credeau ca acesta este gustul berii", declara Stephan Maria Weber, presedintele Ursus Breweries.
Situatia s-a schimat insa, iar cele mai vandute branduri de bere sunt cele locale, iar consumul per capita de bere a ajuns la finalul anului trecut la 89 de litri anual, triplu fata de cifrele din urma cu zece ani.
Potrivit presedintelui Ursus Breweries, consumul va continua sa creasca cu 3-4% anual in urmatorii cinci ani, putand ajunge si la 110-115 litri per capita.
Ca urmare a cresterii puternice a consumului de bere, Ursus Breweries a inceput in cea de-a doua jumatate a anului trecut o investitie de 50 mil. euro in fabrica de la Timisoara pentru triplarea productiei si reducerea consumului de resurse (apa, energie etc.).
Anul trecut fabrica de la Timisoara avea o capacitate de productie de 21.000 de hectolitri pe saptamana, sau 1 mil. hl pe an. In urma acestei investitii, care va fi finalizata in prima jumatate a anului viitor, fabrica isi va tripla capacitatea de productie si va atinge 63.000 de hectolitri pe saptamana, sau 3,2 mil. hl. anual.
Proiectul include si o noua linie de imbuteliere a berii la PET, segment care a contribuit in 2006 la dublarea vanzarilor brandului Timisoreana. In urma acestui program, fabrica din Timisoara a devenit cel de-al doilea centru de productie detinut de SABMiller, dupa fabrica de la Buzau, in care grupul a investit de asemenea 50 mil. euro in 2006.
Investitiile de peste 100 mil. euro vor aduce berarului cu cea mai mare cifra de afaceri in 2007, Ursus Breweries, o capacitate de productie de peste 6,3 mil. hl la finalul acestui an 2008, fata de 3,1 mil. hl in 2005.
De la o pondere de 8% in totalul vanzarilor companiei in 2002, Timisoreana a ajuns la finalul anului fiscal incheiat in martie sa acopere aproape 45% din vanzarile SABMiller in Romania, principalul motor al cresterii fiind lansarea brandului in ambalaj PET.
Un brand regional in 2004, Timisoreana este in prezent marca cu cea mai rapida crestere din portofoliul Ursus Breweries, inregistrand in anul fiscal aprilie 2007 - martie 2008 un volum al vanzarilor de 2,2 mil. hectolitri, in crestere cu 43% fata de aceeasi perioada a anului precedent si o cota de piata de 11,3%. In aprilie 2006-martie 2007, acelasi brand obtinea vanzari de aproximativ
1,5 milioane de hectolitri, un avans de 59% fata de perioada precedenta si o cota de piata de 8,8%.
In prezent Timisoreana este cea mai vanduta marca de bere din Romania, din punct de vedere valoric, devansand in ultimii doi ani competitori ca Bergenbier (InBev), Burger (European Drinks) sau Golden Brau (Heineken).
 
 
A treia optiune
Fabricile Ursus Breweries
 
Buzau
  • fondata in 1978
  • achizitionata in 1996
 
Cluj-Napoca
  • fondata in 1878
  • achizitionata in 1997
 
Timisoara
  • fondata in 1718
  • achizitionata in 2002
 
Brasov
  • fondata in 1892
  • achizitionata in 2004

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO