Companii

Cum s-au asociat trei fermieri din Călăraşi pentru a ieşi la export cu brandul „Pui de Bărăgan“

Cum s-au asociat trei fermieri din Călăraşi pentru a ieşi la export cu brandul „Pui de Bărăgan“
10.08.2010, 23:58 5601

Grupul de fermieri EuroAvi din Călăraşi, care prelu­crează peste20.000 de tone de carne de pui anual, a ajuns într-un an să exporte30% din producţie în ţări ca Bulgaria, Germania, Olanda, China sauThailanda şi să distribuie produse sub brandul "Pui de Bărăgan"către discounterii alimentari şi magazinele de proximitate dinpartea de sud-est a ţării.
Grupul de la Călăraşi a fost format în 2006 de către şapteacţionari. Unul dintre ei "a pus la bătaie" atunci terenul pentruconstrucţia abatorului, iar ceilalţi au con­tri­buit cu activitateafirmelor Avicola Dragoş Vodă, Prima Nova şi Avicola Ciocăneşti,toate adminis­trând mai multe ferme de pui.
După un an "exploatat pe jumătate", în care a realizat afaceri de11,4 milioane de euro (47,9 mil. lei), întrucât compania ainaugurat propriul abator în mai 2009, EuroAvi mizează în acest anpe o cifră de afaceri aproape triplă, în jur de 30 de milioane deeuro.
"Producţia a crescut, iar compania a devenit mai cunoscută. Avemdin ce în ce mai multe solicitări din afara ţării, iar acum lucrămla contracte pentru câteva ţări din Africa", explică Puiu Ilisei,preşedintele companiei, evoluţia rezulta­telor financiare.
În prezent, compania se numără printre puţinele grupuri deproducători care funcţionează conform recomandărilor făcute deMinisterul Agriculturii. Mihail Dumitru anunţă la fiecare ieşirepublică faptul că singura şansă a agricultorilor de a devenicompetitivi este să se asocieze. Cu toate acestea, din cele circa106 grupuri recunoscute la nivel local, majoritatea preferă săfuncţioneze doar cu numele. În realitate, marfa este vândută defiecare producător în parte, de cele mai multe ori "fără acte",după cum recunosc mai mulţi membri ai unor astfel deasociaţii.
EuroAvi şi-a dublat anul acesta numărul de angajaţi, ajungând lapeste 200 de persoane, dintre care 6 se ocupă de contabilitateafirmei. Abatorul lucrează cu marfa livrată de cele 13 ferme alecompa­niilor asociate (dintre acestea câteva ferme sunt înconservare, adică urmează să fie populate), capacitatea deproducţie fiind de circa 5.000 de pui pe oră.

Investiţie de 9 mil. euro într-un abator
Până să ajungă la aceste rezultate, cei şapte fermieri asociaţi aunecesitat însă o investiţie de circa nouă milioane de euro şi depatru ani pentru ca puii crescuţi în propriile ferme să nu mai fievânduţi în viu "pe nimic" la abatoarele din ţară.
"Până în 2006 duceam puii la Avicola Călăraşi şi îi vindeam în viu,dar preţul primit era foarte mic. Acelaşi lucru se întâmpla latoate abatoarele din ţară. Aveam contract pe 3,5 lei/ kg de pui viuşi mă trezeam la poarta abatorului că vor să-l cumpere cu 2,7lei/kg. Nu mă puteam întoarce cu marfa acasă, aşa că acceptam",explică Puiu Ilisei motivul asocierii.
Iniţial au înfiinţat Cooperativa Agricolă Bără­ganu, în intenţia dea accesa bani din fondurile de preaderare.
"Când ne-am dus în 2006 la SAPARD să acce­săm fonduri pentrudez­voltarea afacerii, anga­jaţii Ministerului Agriculturii ne-auspus că nu recunosc cooperativele agricole, ci doar pe celemeşteşugăreşti, pentru că legea era prea nouă. Am fost nevoiţi săînfiinţăm o SRL în baza legii pentru carne de pasăre", povesteşteIlisei.
Valoarea totală a proiectului pentru abator s-a ridicat la 9milioane de euro. Prin SAPARD au obţinut două milioane de euro, 30%din sumă a fost suportată din fonduri proprii, iar restul banilorau fost împrumutaţi de la bănci. "Am făcut credite pe 10 ani, amgirat toţi cu fermele", explică preşedintele EuroAvi.
La jumătatea anului trecut, abatorul a fost pus în funcţiune, la ocapacitate de producţie de 4.000 de pui pe oră.
Distribuţia a vizat zona din jurul Drajna, unde se află abatorul,pe o rază de 200 de km. "Am început să distribuim la Constanţa,Giurgiu, Brăila, Galaţi, iar apoi în Bucureşti. Am încheiatcontracte cu retailerii moderni Kaufland, Minimax, Plus Discount.Este uşor să ajungi la discuţii cu retailerii alimentari, este maigreu însă să menţii relaţia. Mulţi vor produse la preţuri mici, cutermene de plată mari. Contractele la export au venit treptat.Companiile din afară vor marfă ieftină din România, ştiu deja caresunt tarifele marilor abatoare, de aceea caută şi oferteleabatoarelor mai mici. Aşa ne-au găsit pe noi", spune Ilisei.

40.000 de euro lunar vin din Asia
Cel mai mult exportă în Bulgaria, dar primeşte comenzi şi dinOlanda sau Germania pentru pui congelat. "Lucrăm şi pentru Asia,dar clienţii de acolo nu vor toate produsele, ci doar gheare depui. Livrăm circa 4 containere pe lună, adică 100 de tone, dar eivor de 10 ori mai mult. Pe piaţa locală se vând cu 0,7 lei/kg, iarţările asiatice oferă 1,7-1,8 lei/kg şi vin şi le iau de la poartaabatorului", explică preşedintele EuroAvi, care încasează de laasiatici circa 170.000 de lei (40.000 de euro) lunar.
Costul de producţie pentru puiul grill ajunge la 5,7 lei/kg, iarpână anul trecut se vindea cu 6,8 lei/kg. Din ianuarie 2010, cândRomânia a sistat ajutoarele de stat, preţul a mai scăzut, ajungândîn mai la 5,1 lei/kg şi la 6 lei/kg în urmă cu o lună.
"Noi foloseam subvenţiile în dezvol­tarea fermelor. Avem tehnologiecompu­terizată, spaţii speciale pentru pui, dar acum standardele aucrescut. Trebuie să faci analize la apă, la furaje, dar subvenţiinu mai sunt. Până în momentul acesta statul nu
ne-a ajutat cu nimic pentru că ne-am înfiinţat ca grup deproducători. Puteam pur şi simplu să ne facem SRL cu mai mulţiacţionari", afirmă Ilisei. Potrivit legii gru­purilor deproducători, 75% din produsele fermierilor trebuie comercializateîn cadrul grupului, iar la venituri de 10.000 de euro în primul ande funcţionare, grupurile primesc 40.000 de lei pentru investiţiiîn dezvoltare. Până acum banii au mers însă doar spre sectorul delegume-fructe, compania din Călăraşi fiind ocolită de acestesubvenţii.
"Singura promisiune este că o să primim pe o perioadă de 5 ani400.000 de euro (tarif maximal). În primul an ar urma să primim100.000 de euro, iar în al doilea an 80.000 de euro pentruconsolidarea grupului de producători. Dacă ai rulaj de 2-3 milioanede euro, te încadrezi în suma maximală. Noi depăşim acest plafon",spune Ilisei.
Planurile de dezvoltare ale companiei includ o fabrică de furaje şiuna pentru semi-preparate. "Spaţiul îl avem deja pentru adiversifica procesarea. Mai avem nevoie de un milion de euro pentruechipare. Inten­ţionăm, de asemenea, să certificăm abatorul cafiind bio", enumeră preşedintele aba­torului.
În Călăraşi mai sunt doi producători im­portanţi de pui, AvicolaCălăraşi şi Mixalim Frumuşani, care se luptă pe o piaţă cu vânzărianuale estimate la circa 700 de milioane de euro.


Afacerea cu pui in cifre

7 oameni de afaceri au înfiinţat în 2006 compania EuroAvi;
9 mil. euro a reprezentat investiţia în abator;
13 ferme de păsări (câteva ferme sunt în conservare, adică urmeazăsă fie populate) livrează marfa pentru abator;
5.000 de pui sunt procesaţi în fiecare oră în abatorul de laDrajna;
11,4 mil. euro a rulat compania în 2009;
103 angajaţi lucrau, la finalul lui 2009, în cadrulabatorului;
30 de milioane de euro este cifra de afaceri estimată pentru acestan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO