Companii

Cum se zbat să supravieţuiască mallurile din Suceava, oraşul cu cea mai mare densitate de spaţii comerciale: Noroc cu „italienii“, care ne-au crescut vânzările

Cum se zbat să supravieţuiască mallurile din Suceava, oraşul cu cea mai mare densitate de spaţii comerciale: Noroc cu „italienii“, care ne-au crescut vânzările
22.07.2010, 23:15 3055

Singurii oameni ce puteau fi observaţi într-o sâmbătădupă-amiază pe culoarul de la parterul centrului comercial Galleriadin Suceava erau cei doi agenţi de pază şi un cuplu de tineri.

Deşi în majoritatea magazinelor, care afişau reduceri de preţcuprinse între 50 şi 80%, rafturile erau pline cu marfă, cei maimulţi clienţi din mall erau în Penny Market, magazinul de tipdiscount deschis la finele anului trecut "ca să mai atragă oameni",după cum spune un cumpărător. Nu erau mai mult de 20 de vizitatoriîn tot complexul Galleria, iar în magazinele de haine şielectrocasnice bătea vântul.

"La noi nu prea vine lume cum vine la Carrefour (Shopping City -n. red.) sau la mall (Iulius Mall - n. red.). Este constant aşa - egol mai tot timpul, iar acum, fiind şi cald, lumea nu prea iese lacumpărături, chiar dacă este weekend", spune vânzătoarea de la Tina R, retailerulde îmbrăcăminte prezent în mai mult de zece centre comerciale dintoată ţara.

Galleria este cel mai mic centru comercial din oraş, finalizatîn 2009 de către grupul israelian GTC în urma unei investiţii de 22de milioane de euro.

Proiectul este structurat pe parter şi un etaj superior, darsingurul magazin deschis la etaj este House of Art, care nu aveaînsă niciun vizitator. Un alt spaţiu era ocupat de o cafenea, totfără niciun client, doi copii se jucau în spaţiul special amenajat,iar alţi doi tineri erau la o masă de ping pong.

"Îmi amintesc că am văzut acum ceva timp o vânzătoare care îlînvăţa pe angajatul de la pază să încaseze banii pe produse încazul în care vine vreun client, ca să poată pleca pentru câtevaore", spune Roxana, vizitator în Galleria.

Numărul redus de vizitatori poate fi estimat şi fără a intra înmall, ţinând cont că în parcarea mallului nu erau mai mult de 20 demaşini, o parte dintre acestea fiind inscripţionate cu logo-urilefirmelor din complex.

Reprezentanţii Galleria au declarat că centrul comercial are ungrad de ocupare de 65% în prezent, urmând să crească până la 83% înaceastă toamnă, când vor fi deschise un magazin de electronice şielectrocasnice, un magazin de cadouri şi o librărie.

Traficul a crescut de la 28.000 de oameni lunar în septembrie2009 la circa 60.000 în iunie 2010, respectiv 2.000 de oamenizilnic, obiectivul fiind atragerea unui număr de 100.000 devizitatori lunar.

Cum s-a ajuns la această situaţie?

Suceava este oraşul din România cu cea mai mare densitate despaţii comerciale moderne. Patru companii au construit în ultimiiani spaţii de peste 100.000 de metri pătraţi pentru cei aproximativ100.000 de locuitori ai oraşului, astfel că densitatea a ajunsrapid la un metru pătrat de retail pe cap de locuitor, mai maredecât în Bucureşti şi comparabilă cu cea din Praga sauVarşovia.

Acum sunt operaţionale atât proiectele Shopping City, IuliusMall şi Galleria, cât şi hipermarketul Real, care cuprinde şi ogalerie comercială.

Concurenţa cea mai mare este între Shopping City şi Iulius Mall,complexuri construite în zona industrială a Sucevei, aflată lajumătatea distanţei dintre centrul oraşului şi cartierul Burdujenide la periferia oraşului.

Ambele proiecte au fost finalizate în 2008, în urma unorinvestiţii considerabile, de 60-70 de milioane de euro fiecare, iarvecinătatea a crescut şi mai mult competiţia între omul de afaceriIulian Dascălu şi britanicii de la Argo Real Estate.

Ambele proiecte se bat însă pentru acelaşi buzunar alsucevenilor, în care intră în medie doar 240 de euro lunar, astfelcă vor dura probabil ani buni până când aceste proiecte vor ajungela rentabilitatea estimată iniţial.

Şi Dascălu are aproape 20 de spaţii goale înSuceava

Deşi nici în Iulius Mall Suceava nu erau foarte mulţi vizitatoriîn aceeaşi zi de sâmbătă, diferenţa era semnificativă faţă deGalleria. De altfel, unii cumpărători spun că în proiectul luiDascălu ar fi, în general, mai mulţi vizitatori decât în ShoppingCity Suceava. Cu toate acestea, atipic faţă de alte oraşe, undemallurile se aglomerează în weekend, la Suceava cei mai mulţiclienţi sunt în timpul săptămânii între orele 11 şi 13 şi searadupă 17, din cauza căldurii, spun vânzătorii.

"Vânzările au crescut destul de mult în ultima perioadă, pentrucă s-au întors «italienii», care nu cumpără un singur produs, cicumpără, de exemplu, şi maşină de spălat şi aragaz şi frigider",spune un vânzător de la raionul de eletronice şi electrocasnice dinhipermarketul Auchan. Alături de Auchan, printre cei mai marichiriaşi din Iulius se numără Domo, Sprider Stores, Diverta sauIntersport. Cu toate acestea, şi în Iulius Mall sunt foarte multespaţii goale, trei fiind chiar la intrarea în complex.

Fie că s-au închis magazine, cum a fost cazul Benetton, sau nuau fost deschise niciodată, există aproape 20 de spaţii goale înmallul lui Dascălu, cel mai mare proprietar de malluri dinRomânia.

"Din 20 - 30 de oameni care intră zilnic în magazin, numai 15%(3-5 persoane - n. red.) cumpără câte ceva, iar cel mai mult sevând articolele de îmbrăcăminte aflate la reducere. Vara se vindemai bine decât în restul sezoanelor, dar tot avem mai mulţi«gură-cască» decât clienţi", spune Andrada, vânzătoare la unmagazin de decoraţiuni interioare şi haine care activează într-unspaţiu cu o chirie lunară de 1.000 de euro. Spre comparaţie, chiriaunui apartament cu trei sau patru camere în centrul Sucevei nudepăşeşte 250 de euro, în timp ce pentru un spaţiu comercial de 100mp în aceeaşi zonă costurile sunt de 300 de euro pe lună.

La fel ca în alte malluri pe care le deţine, Dascălu a închiriatla Suceava spaţii şi Prefecturii şi Biroului de metodologie şiasistenţă contribuabili din cadrul ANAF, aceasta fiind una dintrestrategiile pentru a atrage mai mulţi oameni în cadrulcomplexului.

Cu toate acestea, proiectul de la Suceava are cei mai puţinivizitatori din reţeaua Iulius Mall, anul trecut fiind contabilizate6 milioane de vizite, respectiv 16.000 de oameni zilnic.

Reprezentanţii Iulius Mall spun, de asemenea, că în primele şaseluni ale anului traficul în cadrul mallului a crescut cu circa 17%şi au remarcat totodată o creştere a vânzărilor în hipermarketulAuchan, magazinele ancoră şi zona de restaurante.

Pe de altă parte, gradul de ocupare este în prezent de 91%, 166de magazine fiind deschise, dar până în primăvara anului viitorgradul de ocupare al spaţiilor va creşte la 96%, ca urmare asemnării unor noi contracte.

Proiectul s-ar fi putut diferenţia de concurenţă şi prindeschiderea unui cinematograf. Pe afişul de pe spaţiul destinatcomplexului Cinema Multiplex, care ar trebui să cuprindă 10 săli,încă scrie "În curând", deşi oficialii complexului au anunţatdeschiderea cinematografului pentru primăvara acestui an. Şicafenelele din Iulius Mall erau goale, deşi preţul unei cafeleîncepe de la 4 lei şi nu depăşeşte 7 - 8 lei, iar un suc costă 3lei.

Shopping City Suceava egal Carrefour

Proiectul Shopping City Suceava, cunoscut de suceveni subdenumirea de "Carrefour", datorită prezenţei hipermarketuluideţinut de grupul francez de retail, nu a atras nici el prea mulţivizitatori în prima seară din weekend. "De două săptămâni încoaceau crescut vânzările pentru că s-au întors muncitorii din Italia şidin Spania. În weekend vânzările sunt mai mici, pentru că estecald, iar lumea pleacă din oraş", spune Andreea, managerul unuimagazin de îmbracăminte din proiect.

Shopping City are mai puţine magazine, în condiţiile în careretailerii Carrefour, Mobexpert, Media Galaxy şi BauMax ocupă maimult de jumătate din suprafaţa complexului, dar şi mai puţinespaţii goale, New Yorker şi Deichmann având magazine în galeriacomercială.

Cât câştigă angajaţii de la mallurile dinSuceava?

Salariile angajaţilor din cele trei complexuri comerciale dinSuceava rămân printre cele mai mici din ţară, mai ales că de laînceputul anului unele companii cu magazine deschise în malluri audecis să le mai reducă. Salariile vânzătorilor din magazinele dinShopping City sau din Iulius Mall încep de la 100 de euro şi nudepăşesc 250 de euro net pe lună, decât în cazurile managerilor demagazin, care pot ajunge la 350 de euro lunar. Salariile sunt maimici cu circa 20% comparativ cu cele pe care le iau angajaţii de peaceeaşi funcţie din magazinele aflate în oraşe precum Cluj,Timişoara sau Braşov, potrivit informaţiilor existente.

"Mi-au tăiat salariul cu 15% în urmă cu două luni şi nu maiprimesc bani pentru plata chiriei. Am rămas cu un salariu net de290 de euro şi am fost nevoit să concediez 2 angajaţi din 6", spuneMihai, manager la două magazine prezente în mallurile dinSuceava.

În Suceava, salariul mediu net era anul trecut de 240 de euro,mai mic decât în Iaşi, unde era de 311 euro, Cluj cu 340 de eurosau Bucureşti, unde salariul mediu net era de 427 de euro, potrivitdatelor de la Comisia Naţională de Prognoză (CNP). Rata şomajuluiîn judeţul Suceava a ajuns în luna iunie la 7,43%, nivel apropiatde rata înregistrată la nivel naţional, în prezent existând peste18.700 de şomeri, majoritatea (17.800) provenind din mediul privat,potrivit datelor ANOFM.

Deschiderea complexurilor comerciale a reprezentat ooportunitate în special pentru studenţi sau proaspăt absolvenţi defacultate de a-şi găsi un job, dar aceştia au fost nevoiţi săaccepte salarii mici şi poziţii de entry level fie cu speranţa de apromova în timp, fie în aşteptarea unui job mai bun în domeniul încare s-au specializat. Cele trei complexuri comerciale au creataproximativ 2.000 de locuri de muncă în Suceava, potivit unorestimări ale ZF, în timp ce Universitatea "Ştefan cel Mare" dinoraş şcolarizează peste 9.400 de studenţi.

Banii cei mai mulţi pentru cumpărături în malluri îi deţin însătot "italienii", care se întorc periodic acasă şi au nevoie deelectrocasnice şi mobilă pentru casele construite aproape depărinţi, Suceava fiind judeţul aflat pe cea de-a treia poziţie înfuncţie de numărul de locuinţe construite în 2009, după regiunileBucureşti-Ilfov şi Cluj.

În perioadele în care localnicii sunt plecaţi în străinătate,retailerii şi proprietarii de malluri ar trebui în primul rând săatragă din clienţii Bazarului din oraş, de unde localnicii potcumpăra la preţuri bune haine, cafea sau alcool de la comercianţiipolonezi sau ruşi care plătesc lunar chirii de 200 de lei pentruspaţiile ocupate.

Shopping City Suceava

  • Primul centru comercial din Suceava, deschis în aprilie2008;
  • Investiţie de 65 mil. euro;
  • Deţinut de britanicii de la Argo Real Estate, care deţin şiShopping City Sibiu;
  • Suprafaţă închiriabilă: 47.000 mp;
  • Principalii chiriaşi: Carrefour, Mobexpert, Media Galaxy,BauMax, Takko, Orsay.

Iulius Mall Suceava

  • Deschis în noiembrie 2008;
  • Investiţie de 60 mil. euro;
  • Deţinut de omul de afaceri ieşean Iulian Dascălu, care mai aremalluri în Iaşi, Timişoara şi Cluj;
  • Suprafaţă închiriabilă: 49.000 mp;
  • Principalii chiriaşi: Auchan, Domo, Sephora, Terra Nova,Kenvelo, Leondardo, Office Shoes.

Galleria Mall Suceava

  • Cel mai mic centru comercial din oraş, deschis la sfârşitulanului 2009;
  • Investiţie de 22 milioane euro;
  • Deţinut de grupul israelian GTC, care mai are două malluriGalleria în Buzău şi Piatra-Neamţ;
  • Suprafaţă închiriabilă: 12.500 mp;
  • Principalii chiriaşi: Penny Market, Tina R, House of Art, Fox,Leonardo, Tekzen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO