Companii

Curtea de Conturi: Infrastructura IT a ANAF este în stare critică, în urma diminuării investiţiilor în ultimii ani

Curtea de Conturi: Infrastructura IT a ANAF este în...

Autor: Roxana Rosu

21.02.2018, 11:49 528

Diminuarea cheltuielilor de capital din ultimii ani a afectat în mod special infrastructura IT a ANAF, starea actuală fiind critică, în condiţiile în care instituţia o infrastructură IT şi de comunicaţii învechită şi neperformantă, pentru care nu s-au mai efectuat investiţii semnificative din anul 2013, se arată într-un raport al Curţii de Conturi pe 2016.

În plus, raportul arată că strategia IT a ANAF pe perioada 2016-2020 nu a fost aprobată, la data auditului fiind elaborate două forme ale documentului, dar niciuna dintre ele nu este aprobată.

Pentru bugetul pe anul 2016, ANAF a fundamentat necesarul de credite destinate cheltuielilor de capital la un nivel iniţial de 118.946 mii lei, dar prin rectificare bugetară a fost retrasă suma de 83.967 mii, creditele bugetare definitive destinate investiţiilor, în sumă de 34.979 mii lei, înregistrând un nivel al execuţiei bugetare, prin plăţile efectuate, în sumă de numai 11.998 mii lei, de numai 34,3%.

”Lipsa investiţiilor, concomitent cu încărcarea permanentă a capacităţilor de calcul şi stocare din Centrul de Date Primar (CDP) şi Centrul de Date Secundar (CDS), precum şi creşterea exponenţială a cerinţelor pentru noi aplicaţii IT au condus la apariţia unor disfuncţionalităţi ale sistemului IT, constatate în misiunea de audit financiar”.

Vedeţi aici raportul Curtii de COnturi pe 2016

Potrivit Curţii de Conturi, ANAF nu şi-a îndeplinit obligaţia legală de a întocmi şi prezenta situaţiile financiare pentru activitatea proprie pe baza inventarierii generale a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, deoarece în anul 2016 nu a iniţiat operaţiunile de inventariere, iar, în anul 2015, rezultatele inventarierii nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă, acestea indicând minusuri de 56.018 mii lei.

Efectul, respectiv consecinţa economico-financiară a abaterii de la legalitate şi regularitate, constă în faptul că situaţiile financiare, consolidate la nivelul MFP, întocmite la data de 31.12.2015, respectiv 31.12.2016, conţin erori necorectate, existând rezerve asupra imaginii fidele a situaţiilor financiare.

Pentru comunicarea obligaţiilor fiscale către contribuabili, Unitatea de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea transmite plicuri, dar un procent foarte mare din plicurile trimise nu ajunge la destinatari din diverse motive, acestea fiind returnate şi, ulterior, distruse. Astfel, în anul 2016 au fost distruse, la nivelul Unităţii de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea, 4.394.760 de scrisori recomandate cu AR (plicuri), primite retur, din care 11.557 de plicuri aveau adresa incompletă, în cazul a 456.550 de plicuri, destinatarul s-a mutat de la adresă, 134.450 de plicuri au avut menţiunea „necunoscut”, iar 83.013 plicuri au fost returnate din „alte motive”.

O serie de plicuri primite retur aveau ca destinatari diverse entităţi publice ca: tribunale, judecătorii, parchete de pe lângă judecătorii şi tribunale, curţi de apel, spitale, licee, şcoli, grădiniţe, agenţii, oficii, primării, unităţi militare, prefecturi, consilii judeţene. Pentru aceste 685.570 de plicuri primite retur şi, ulterior, distruse, ANAF a achitat CN Poşta Română SA suma de 2.221 mii lei, cheltuială care nu şi-a atins scopul.

Îbn urma acestui raport, Curtea de Conturi recomandă identificarea unor soluţii viabile pentru înlăturarea riscurilor de manifestare a disfuncţionalităţilor sistemului IT administrat de ANAF, organizarea şi finalizarea operaţiunilor de inventariere a patrimoniului ANAF şi valorificarea rezultatelor acestuia şi efectuarea unei analize asupra motivelor care au cauzat cheltuielile neeconomicoase înregistrate la Unitatea de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO