Companii

Cuvantul-cheie din strategia TAROM: supravietuirea

Cuvantul-cheie din strategia TAROM: supravietuirea

Ruxandra Brutaru, 28 de ani, directorul general al Tarom: Adevarata criza pentru care compania trebuie sa se pregateasca se va simti in perioada noiembrie-mai anul viitor. Speram sa terminam anul acesta cu venituri cu un dolar in plus fata de cheltuieli

02.07.2009, 00:00 253

Cele aproape sase luni de mandat ale Ruxandrei Brutaru la conducerea celui mai mare operator aerian de pe piata locala, Tarom, detinut de stat, aduc in prim-plan incercarea noului executiv de a mentine compania pe linia de plutire, in conditiile in care chiar Brutaru marturiseste ca supravieturirea este cuvantul de ordine in acest an.

„Toti indicatorii au fost in scadere de la inceputul anului, iar la venitul mediu pe pasager in primele trei luni am avut o situatie dezastruoasa", a spus Ruxandra Brutaru.
Tarom, cu afaceri de aproape 298 mil. euro anul trecut, a inregistrat in primele patru luni din acest an o scadere a numarului de pasageri de 15%, pana la 437.000 de persoane, potrivit datelor Asociatiei Companiilor Aeriene Europene (AEA). Gradul de ocupare in perioada ianuarie-aprilie a fost de 48%, in scadere cu circa 11,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut, indicator care pozitioneaza compania pe ultimul loc intre operatorii membri ai AEA.
Mostenire grea
Cu aceste cifre in spate, Brutaru recunoaste ca preluarea conducerii companiei aeriene „a fost o mostenire foarte grea pe care am luat-o".
Ruxandra Brutaru, 28 de ani, fiica unui fost director Tarom din perioada 1995-1996, Nicolae Brutaru, a fost numita in functia de director general al companiei de catre ministrul transporturilor Radu Berceanu la inceputul anului. Ea ocupa anterior pozitia de director general adjunct al operatorului aerian si a mai lucrat inainte si pe pozitia de director de marketing al companiei aeriene low-cost Blue Air. Ruxandra Brutaru s-a alaturat echipei Tarom in 2007 pe postul de director general adjunct, cand ministru al transporturilor era Ludovic Orban.
„Urmarim gradul de incarcare, venitul mediu pe pasager si numarul de curse operate pe an, ca indicatori reprezentativi pentru businessul nostru", explica executivul Tarom, companie care urmareste reorganizarea cheltuielilor, „fara a umbla deocamdata la personal".
De la inceputul anului, compania a renuntat la 355 de curse fata de aceeasi perioada a anului trecut si implicit cheltuielile operationale s-au redus cu 30 de milioane de dolari (21 mil. euro).
In cadrul Tarom lucreaza aproape 2.500 de angajati, din care 220 sunt piloti de aeronave, iar 755 de oameni lucreaza pe partea tehnica. Media salariilor este de 5.000 de lei (1.186 de euro). „Cele mai mari salarii le au pilotii si oamenii care lucreaza pe partea tehnica, in special oamenii care detin anumite licente. Dupa standardele AEA numarul de angajati nu este mare", a spus Brutaru. Cu toate acestea, cheltuielile cu personalul si cele legate de combustibil cumuleaza aproape 50% din totalul cheltuielilor companiei. „Scaderea numerica masiva este o ultima solutie. In clipa in care nu mai ai nicio speranta incepi sa le ceri salariatilor sa renunte la salarii timp de o luna, asa cum a facut British Airways", a spus ea, adaugand ca deocamdata o astfel de solutie nu se justifica pentru Tarom.
Cine intra in razboi cu low-costul pierde
Strategia de piata a operatorului de stat nu este una impotriva companiilor aeriene low-cost, deoarece „daca intri in razboi cu operatorii de low-cost, sigur pierzi. Costurile de operare pe care le avem noi sunt mult mai mari decat cele pe care le au low-costurile. De asemenea, companiile low-cost au un alt segment de pasageri. A existat o miscare de migratie a pasagerilor odata cu aceasta criza, altfel spus un amestec al pasagerilor. Strategia pe care o avem noi este una de manevrare a costurilor pentru supravietuire. Vrem echilibru financiar", a spus Brutaru. Cu toate acestea, pentru majorarea traficului si a gradului de ocupare, compania a introdus la inceputul anului bilete „la reduceri", de 50 de euro fara taxe de avion, care concureaza cu biletele companiilor low-cost.
Mai mult chiar, cota de piata a Tarom a scazut ca urmare a intrarii in scena a operatorilor low-cost, de la 45% in 2006, potrivit datelor comunicate la acea data de companie, la 30% la sfarsitul lui 2008.
„O cota de piata sanatoasa variaza intre 30-40% si noi ne incadram in aceasta cota. Este adevarat ca din 2005 pana acum a mai scazut din cauza intrarii pe piata a companiilor low-cost", explica managerul Tarom. Numarul locurilor care se vand la preturi de 50 de euro variaza de la 5 la 40 de locuri intr-un avion, potrivit datelor companiei. „Pe langa aceste locuri sunt acelea pentru care pasagerii platesc mult mai mult, dat fiind faptul ca aproape 80% din pasageri nu isi rezerva din timp un loc si platesc mai mult", a adaugat ea.
Mai mult, conditiile actuale din piata au dus si la o scadere a cererii pentru locurile de la clasa business in favoarea clasei economic. „Multe corporatii au solicitat o trecere de la clasa business la clasa economic, aproape o treime. Este de inteles aceasta schimbare, din moment ce se reduc bugetele de calatorie", a spus ea. Brutaru sustine ca totusi efectele adevaratei crize nu s-au simtit inca.
„Adevarata criza pentru care compania trebuie sa se pregateasca se va simti in perioada noiembrie-mai anul viitor. Speram sa terminam anul acesta cu venituri cu un dolar in plus fata de cheltuieli. Avem o stare sanatoasa si putem suporta pierderile de anul trecut", a spus ea, adaugand ca au redus toate bugetele pe anul acesta, insa tot exista bani alocati pentru promovare, aproape 1,2 milioane de euro, fiind importanta imaginea companiei.
Tarom a transportat anul trecut circa 1,9 milioane de pasageri, in crestere cu 9,8% fata de anul anterior. Cifra de afaceri estimata anul trecut este de 404 milioane de dolari (298 mil. euro), in crestere cu aproape 15% fata de anul anterior, iar pierderile
s-au ridicat la 28 mil. dolari (20,6 mil. euro).
Tarom concureaza pe piata cu operatori de linie regulata precum Lufthansa, Air France-KLM, British Airways sau Turkish Airways. Pe de alta parte, concurenta indirecta din partea operatorilor low-cost este foarte puternica.
Companiile low-cost Blue Air, Wizz Air, MyAir, Sky Europe, Germanwings, easyJet sau Ryanair au transportat anul trecut in si dinspre Romania circa 2,5 milioane de pasageri, in timp ce operatorii de linie regulata au ajuns anul trecut la un trafic de peste 6 milioane de euro pe piata locala, potrivit unui sondaj al IATA.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO