Companii

Dacă aveţi bani, continuaţi extinderea: puteţi lua cele mai bune spaţii la chirii mici

Germanul Ingo Nissen, 55 de ani, a fost implicat de-a lungul timpului în dezvoltarea a mai mult de zece malluri

Germanul Ingo Nissen, 55 de ani, a fost implicat de-a lungul timpului în dezvoltarea a mai mult de zece malluri

27.06.2010, 23:34 40

Ingo Nissen, country manager al companiei portugheze SonaeSierra, proprietarul mallului River Plaza din Râmnicu-Vâlcea, estemai optimist cu privire la cele trei malluri pe care intenţioneazăsă le dezvolte în România, în Bucureşti, Craiova şi Ploieşti, caurmare a creşterii interesului pentru piaţa locală din partearetailerilor internaţionali.

"Stomacul îmi spune că retailerii internaţionali au reînceputprocesul de extindere. Se revitalizează activitatea privindspaţiile noi. Venirea H&M este un semnal pozitiv - ei se vorconcentra iniţial pe Bucureşti, cu siguranţă vor fi şi în ParkLakePlaza (mallul pe care por-tughezii vor să îl dezvolte în Bucureşti- n. red.), dar ulterior se vor extinde şi în marile oraşe.Negocierile devin mai intense în această perioadă", spuneNissen.

Pe segmentul de îmbrăcăminte sau supermarketuri piaţa este dejaacaparată de retailerii internaţionali, dar în electroretail, spreexemplu, tot lanţurile locale "fac legea". "Dacă aş fi retailer,consider că acesta este cel mai bun moment să te extinzi, atâtatimp cât ai lichidităţi: poţi lua cele mai bune spaţii la chiriimici. Criza ar mai putea dura 3, 6 sau 12 luni, dar nu poţi facegreşeli prea mari în această perioadă", apreciază Nissen, care arenevoie de un grad de preînchiriere a centrelor comerciale ridicatpentru a putea obţine finanţare bancară. Sonae Sierra a anunţatiniţial investiţii de circa 900 mil. euro în cele trei malluri pecare vrea să le dezvolte, dar planurile au fost ulterior ajustate,în condiţiile în care piaţa s-a schimbat.

"Pe unele segmente precum retailerul electro sau librăriile vatrebui să discutăm cu jucători locali, deoarece nu avemalternative. Chiar dacă am fi avut de ales, tot am fi vorbit cu eipentru a alege cea mai bună opţiune."

Dacă retailerii internaţionali s-au dezmorţit, principalaproblemă în calea dezvoltării primelor malluri Sonae Sierra dinRomânia rămâne legată de finanţările bancare, tot mai greu deobţinut pentru proiecte imobiliare. "Raportul între împrumut şivaloarea investiţiei rămâne în continuare foarte dezavantajos. Înplus, băncile nu mai sunt de acord cu finanţarea alternativă -punem noi o parte din bani, mai dă banca, apoi iar noi, apoi iarbanca. Vor ca dezvoltatorul să pună întâi toată suma, pentru ca eisă finanţeze ulterior. Dobânzile sunt în continuare mari şi înniciun caz nu avem discount pentru că suntem Sonae Sierra", spunemanagerul care conduce operaţiunile locale ale unuia dintre cei maimari proprietari de malluri din Europa, cu un portofoliu de 52 demalluri.

Mai e sau nu loc de malluri?

Nissen a fost implicat în dezvoltarea a mai mult de zecemalluri.

Sonae nu abandonează proiectele din România deoarece nu sesperie de numărul mare de malluri şi parcuri de retail finalizate,şi nici de primele eşecuri în domeniu. "Sunt puţine proiecte foartebune în România, şi în minte îmi vin vreo cinci acum. Suntnumeroase proiecte care nu au avut niciun concept la bază, iaraceşti dezvoltatori care au vrut pur şi simplu să facă un spaţiu pecare să îl închirieze şi să îl vândă ulterior nu îşi vor mai găsiclienţi. Dacă faci în Bucureşti o analiză pe proiectele buneraportat la 1.000 de locuitori, vei observa că mai este loc pentrumalluri. Ar trebui cel puţin câte un proiect bun în fiecare sectordeoarece vorbim de un oraş cu 2,5 milioane de locuitori. Aceastăindustrie merge în Spania, merge în Portugalia, de ce nu ar mergeşi aici?"

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO