Companii

Dacia incheie cu profit cel mai greu an. Gigantii internationali Fiat si Peugeot-Citroën sunt pe pierdere

Dacia incheie cu profit cel mai greu an. Gigantii internationali Fiat si Peugeot-Citroën sunt pe pierdere

Sandero a fost al doilea pariu castigat de Dacia pe piata auto, dupa lansarea Logan in 2004

10.02.2010, 23:22 72

Dacia a incheiat 2009 cu un rezultat de 54 de milioane de euro,potrivit datelor prezentate in raportul de fuziune prin absorbtiecu filiala Auto Chassis International, sub profitul de 60,2milioane de euro din anul anterior, in mare parte datoritadevalorizarii monedei nationale in raport cu moneda europeana.

Reprezentantii Dacia nu au confirmat rezultatul net al anuluitrecut, mentionand ca este o cifra neauditata si nevalidata inca deconsiliul de administratie.

"Documentul se refera la un proiect de fuziune. Acesteinformatii nu au fost auditate si nu au fost aprobate de catreAdunarea Generala a Actionarilor. Raportul final va fimodificat/aprobat de catre AGA, in care se va decide fuziune, inprimavara", a declarat Liviu Ion, directorul executiv de comunicareal Groupe Renault Roumanie.

In lei, Automobile Dacia a avut un profit de 230,2 de milioanede lei, cu 3,6% mai mult fata de 2008. Cresterea se datoreazaaprecierii productiei si a exporturilor Automobile Dacia in cursulanului trecut, un an care a lovit puternic in industria automondiala.

Producatori mondiali precum Fiat sau Peugeot-Citroën, care auprodus 2,1 milioane si respectiv 3,1 milioane de automobile incursul anului trecut, au raportat pierderi care ajung la 1 - 2% dincifra de afaceri. Grupul Fiat a inregistrat anul trecut o pierderede 848 de milioane de euro in conditiile in care cifra de afaceri aajuns la 50,1 miliarde de euro. Si grupul PSA a raportat pierderide 1,16 miliarde de euro la o cifra de afaceri de 48,4 miliarde deeuro.

Industria auto a inregistrat un recul important al vanzarilor in2009 ca efect al recesiunii. In Europa programe "Rabla", care ausustinut vanzarile, au fost aplicate in toate marile piete,Germania, Franta, Italia, ceea ce a redus decalajul fata de alteregiuni economice, potrivit statisticilor AsociatieiConstructorilor Europeni de Automobile. Dacia a beneficiat din plinde aceste programe, iar vanzarile au depasit 311.000 de unitati dincare doua treimi au avut ca destinatie Europa de Vest. Astfel,Dacia a devenit marca auto cu cea mai mare cresterea a vanzarilorde autovehicule la nivel european (plus 29%), in timp cemajoritatea marcilor au inregistrat scaderi.

Grupul Volkswagen, cel mai mare constructor auto european, carea vandut anul trecut 3 milioane din cele 14 milioane de automobileachizitionate in Europa in 2009, a raportat insa profit la finalulprimelor trei trimestre ale anului trecut, rezultatele finalenefiind inca disponibile.

Cum s-au erodat marjele Dacia

Marja de profit a Dacia s-a erodat insa in ultimii ani. De la unnivel de peste 6% din cifra de afaceri in perioada 2005 - 2007,marja caracteristica brandurilor premium, a scazut in 2008 si 2009la 2,9% si respectiv 2,1%, potrivit calculelor ZF pe baza datelordisponibile in prezent.

In industria auto aceste contractii se explica fie princresterea costurilor de fabricatie, fie printr-o erodareconstienta, prin mentinerea preturilor la un nivel fix sau prindesfasurarea unor programe comerciale care acopera o parte dincosturile sau taxele aferente clientului.

Compania a investit constant peste 200 de milioane de euro anualin dezvoltarea capacitatilor de productie a noilor modele precumSandero, Sandero Stepway sau SUV-ul Duster. La aceste costuri seadauga si cresterea costului cu forta de munca cu milioane de euroanual.

Pentru 2010 compania mizeaza pentru mentinerea vanzarilor penoul model Duster, SUV-ul despre care reprezentantii companiei aumentionat ca va revolutiona sectorul auto, urmand sa intre in piatacu preturi mult sub cele ale concurentilor.

Dacia nu are demaraj in Moldova

Pe piata vecina Dacia nu a inregistrat rezultate la fel de buneca in vestul Europei. Daca in Romania vanzarile marcii s-aucontractat cu 50%, la aproape 42.000 de unitati in 2009, inRepublica Moldova scaderea a fost de 60%.

Importatorul Daac-hermes a livrat anul trecut 478 de unitati,marca romaneasca ocupand locul doi in clasamentul vanzarilor deautovehicule.

Pentru anul in curs vanzarile sunt estimate la acelasi nivel cain 2009, prin cele trei showroom-uri din Chisinau, Balti siCahul.

Mai e drum lung pana In "liga mare"

Dacia

  • 311.000 automobile comercializate in 2009
  • 54 de milioane de euro, profitul raportat in cel mai greu anpentru industrie
  • 2,5 miliarde de euro este cifra de afaceri estimata a Dacia,care devine astfel a doua companie locala in functie devanzari

FIAT

  • 2,1 milioane de automobile a vandut grupul italian anultrecut
  • 848 de milioane de euro au fost pierderile exercitiuluifinanciar
  • 50 de miliarde de euro a fost cifra de afaceri a Fiat in2009

PSA

  • 3,1 milioane de automobile a vandut grupul Peugeot-Citroën in2009
  • 1,1 miliarde de euro a fost valoarea pierderilor raportate degrup
  • 48,4 miliarde de euro a fost cifra de afaceri a PSA anultrecut

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO