ZF 24

Dacia şi Ford duc România la o producţie de peste 420.000 de maşini în 2013, ceea ce ne aduce pe locul 9 la nivel european

Autor: Bogdan Alecu

21.08.2013, 22:18 3413

Producţia de autoturisme a atins luna trecută un nou maxim istoric de aproape 45.300 de unităţi, industria auto depă­şind recordul anterior stabilit în luna mai, potrivit constructorilor auto de pe piaţa locală.

În condiţiile în care Dacia şi Ford vor menţine constant ritmul de producţie până la sfârşitul anului, în total cei doi constructori ar putea produce peste 420.000 de maşini, în creştere cu 30% comparativ cu 2012, cu o valoare cumulată de peste 6 mld. euro, din care peste 90% va merge la export. Din această valoare, Dacia ar putea produce peste 340.000 de maşini, iar Ford peste 75.000 de B-Max. În acest context, România se va clasa în acest an pe locul 9 în topul ţărilor europene producătoare de automobile, depăşind Italia, unde se vor produce în acest an mai puţin de 360.000 de maşini.

„În context global, unde PwC estimează că anul acesta volumul producţiei de autovehicule mici se va situa în jurul a 81 de milioane de unităţi, România acoperă mai puţin de 0,5% din producţia globală. Prin urmare, există în continuare loc de creştere, având în vedere faptul că România poate oferi condiţii mai atractive pentru producători decât alte state europene în ceea ce priveşte costurile forţei de muncă şi baza de selecţie de talente în domeniu - ingineri, designeri, specialişti IT", a spus Mihaela Mitroi, partener şi lider al departamentului de consultanţă fiscală şi juridică în cadrul PriceWaterhouseCoopers România.

Evoluţia subliniază importanţa industriei auto pentru economia românească, având în vedere că aceasta a generat anul trecut un business de peste 12 mld. euro, echivalentul a aproape 3% din Produsul Intern Brut al României şi 10% din exporturile ţării şi în care lucrează peste 140.000 de salariaţi, luând în calcul atât cele două uzine auto, cât şi cei peste 800 de producători de componente.

„Sectorul auto antrenează foarte mulţi producători de componente, nu doar marii constructori. Prin urmare, contribuţia acestuia la PIB este chiar mai mare. De altfel, peste 40% din exporturile României din primul semestru al acestui an au fost alcătuite din maşini şi echipamente de transport“, a subliniat Mihaela Mitroi.

Comparativ cu perioada similară a anului trecut, creşterea din luna iulie este de 73%, valoare susţinută atât de avansul producţiei uzinei Dacia, cât şi de Ford, în timp ce creşterea în primele şapte luni ale acestui an este de aproape 50%, la 220.000 de maşini.

În contextul creşterii producţiei din acest an, Dacia a majorat salariile anga­jaţilor în primăvară cu circa 6% în medie, la care se adaugă şi o primă de rezultat pentru anul 2012 de 1.680 de lei brut, acordată în luna mai a acestui an.

Pe fondul intrării în producţie noului Logan MCV, producţia Dacia a urcat luna trecută la un volum de peste 38.300 de maşini, adică cu peste 50% creştere comparativ cu luna iulie a anului trecut. Mai mult, la nivelul primelor şapte luni producţia Dacia de autoturisme a urcat cu peste 20%, avansul din acest an fiind susţinut de reînnoirea aproape completă a gamei, pornind de la Sandero şi Logan, urmate de Logan MCV din vara acestui an.

Pentru a ajunge la maximul istoric în luna iulie uzina a funcţionat timp de 27 de zile, angajaţii lucrând în fiecare sâmbătă, în trei schimburi, potrivit oficialilor de la Dacia.

Având în vedere cererea pentru modelul Sandero dar şi faptul că luna viitoare la Frankfurt Dacia va prezenta noul Duster facelift, pentru prima dată în ultimii patru ani producţia SUV-ului a coborât pe locul secund, în favoarea modelului de clasă mică. Astfel, dacă în primele şase luni la Mioveni s-au asamblat aproape 76.200 de Sandero, dublu faţă de perioada similară a anului trecut, producţia lui Duster a pierdut 10% şi a coborât la 75.600 de unităţi.

„Mixul de producţie se adaptează în funcţie de cererile venite din partea clienţilor. La uzină toate modelele sunt produse pe aceeaşi linie de montaj, care permite adaptarea mixului de fabricaţie. Faptul că producţia lui Duster a fost depăşită de cea a lui Sandero depinde de cererea din piaţă“, au spus reprezentanţii companiei.

Ford a depăşit în primele şapte luni ale acestui an, pentru prima dată în istoria uzinei din România, pragul de 50.000 de maşini asamblate, prag care nu a fost depăşit nici măcar în „era“ Daewoo a uzinei din Craiova.

„Uzina Ford a păstrat ritmul de producţie de 365-370 de vehicule pe zi, însă nu putem face speculaţii cu privire la evoluţia pieţei auto în perioada următoare. Politica noastră este aceea de a ne adapta volumul de producţie la cererea din piaţă“, au spus oficialii companiei Ford România. Principalele pieţe pentru B-Max continuă să fie cele vest-europene, cum ar fi Marea Britanie, Germania, Italia, Spania sau Franţa.

În opinia oficialului de la PwC, este nevoie de cât mai mulţi astfel de mari producători şi exportatori, din diferite sectoare economice, pentru ca economia românească să devină una competitivă la nivel european. „Să nu uităm că exporturile au fost motorul economiei în ultimii patru ani şi că, în ciuda crizei şi a contextului economic dificil, România a atins niveluri record ale exporturilor în ultimii trei ani. Prin urmare, lucrurile se mişcă în direcţia potrivită, dar este nevoie de măsuri de stimulare a creşterii economice şi a investiţiilor străine“, a declarat Mihaela Mitroi. Printre măsurile pe care le-ar putea lua România pentru a atrage investitori se numără introducerea consolidării fiscale pentru impozitul pe profit şi menţinerea stabilităţii şi predictibilităţii politicii fiscale, precum şi relaxarea impozitării muncii, care se situează la cote foarte ridicate în România.

Pe măsură ce Dacia şi Ford cresc producţia, iar producători de componente precum Continental sau Bosch şi Daimler anunţă investiţii noi, tot mai multe companii ar putea fi atrase de România.

Tot în domeniul producţiei de componente accelerează şi Ford în acest an după ce în primăvara acestui an la Craiova a demarat producţia celui de-al doilea motor pe benzină, EcoBoost de 1,5 litri, care va fi produs exclusiv pentru export către pieţe precum Statele Unite şi China.

Cu o producţie de 1.000 de motoare pe zi, Ford ar putea produce în acest an aproape 270.000 de motoare la Craiova, din care peste 150.000 ar putea fi noul propulsor de 1,5 litri, potrivit estimărilor ZF.

Ford are în total 42 de furnizori care produc componente în România. Majoritatea produc componente pentru B-Max, dar sunt şi unii care produc pentru alte uzine ale Ford din Europa. Numărul acestora a crescut semnificativ în ultimii patru-cinci ani deoarece mulţi producători de componente au mutat producţia în Europa de Est şi în special în România, potrivit lui Jan Gijsen, preşedintele Ford România.

Cea mai nouă extindere anunţată în producţia de componente este cea a Leoni Wiring Systems, compania anunţând noi investiţii de şapte milioane de euro în dezvoltarea capacităţii de producţie a fabricii de la Arad.

Cea mai mare investiţie atrasă de România în ultimii ani este cea a Daimler prin divizia locală Star Transmission, companie care va investi 300 mil. euro într-o nouă uzină la Sebeş unde vor fi produse viitoarele generaţii de cutii de viteze pentru autoturismele Mercedes-Benz.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 22.08.2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO