Companii

Dan Sucu, Mobexpert: Nu ma sperie scaderea vanzarilor, ci implicatiile asupra profitabilitatii

Dan Sucu, Mobexpert: Nu ma sperie scaderea vanzarilor, ci implicatiile asupra profitabilitatii
16.12.2008, 18:19 94

Omul de afaceri Dan Sucu, care controleaza grupul de firme Mobexpert, cel mai mare jucator de pe piata de mobila si decoratiuni interioare, va merge pe bugete trimestriale anul viitor, in conditiile in care in 2008 grupul nu isi va atinge cifra de afaceri prognozata de 200 mil. euro.
"Nu ne atingem targetul. Nu avem cum, pentru ca exporturile au mers dezastruos", a spus Dan Sucu intr-un interviu acordat ZF.
Mobexpert isi stabilise pentru acest an un target de vanzari de 200 mil. euro, fata de 168 mil. euro in 2007, care insa nu va fi atins in conditiile in care exporturile companiei au fost afectate de recesiunea din Vest.
"Problema nu vine neaparat din piata interna. Noi cu un ochi radem si cu altul plangem. Ne uitam pe o piata regionala care pana in decembrie a performat aproape perfect, insa piata de export a fost afectata cu cel putin sase luni inainte. Ce mergea bine anul trecut, anul acesta a mers si mai bine, iar ce mergea deja prost anul trecut, anul acesta a mers catastrofal. Lucrurile
s-au absolutizat", spune Sucu.
Grupul a renuntat la a-si construi un buget anual si a optat pentru varianta bugetelor trimestriale. Astfel pentru primul trimestru al anului 2009 bugetul Mobexpert prevede o scadere cu 10%, in conditiile in care cursul de schimb prognozat de companie este in aprilie de 4,2 lei pentru un euro. Cu toate acestea, proprietarul Mobexpert spera sa depaseasca aceasta tinta de vanzari.
 O alta problema care se va ridica anul viitor pentru jucatorii din industria mobilei este cea legata de profitabilitate, deja mult redusa in ultimii ani.
"Traim vremuri deosebite. Nu ma sperie neaparat chiar si o plafonare a vanzarilor sau o micsorare a lor. Ceea ce ma sperie este implicatia asupra profitabilitatii. Marjele de profit sunt puse serios in discutie in clipa de fata. In 2008 exista un profit interesant la nivel de grup, insa marja de profit nu a mai crescut pentru ca nici profitul in valoare absoluta nu mai creste. Ceea ce nu ne-ar deranja neaparat. Dar anul viitor ne asteptam sa muncim la fel pentru o profitabilitate incomparabil mai mica", spune Sucu.
Omul de afaceri nu a facut niciodata publica marja de profit pe care o genereaza grupul si s-a limitat sa spuna ca tinteste o marja de 10% pe care insa nu o atinge intotdeauna.
Spre exemplu, magazinul din zona comerciala Baneasa operat de Mobexpert a generat anul trecut o marja de 6,1%, cu un profit net de 3,4 mil. lei (1 mil. euro), la afaceri de 55,2 mil. lei (16,6 mil. euro). Magazinul din Pipera al Mobexpert a lucrat anul trecut cu o marja de profit de 11,3%, iar cel din Militari a avut o marja neta de 6%. Pe parte de productie, Samus Mex, una dintre fabricile grupului, a avut anul trecut afaceri de 34,2 mil. lei (10,3 mil. euro) si pierderi de 14,9 mil. lei (4,5 mil. euro), conform datelor existente pe site-ul Ministerului de Finante.
Daca situatia actuala se prelungeste, Mobexpert ar putea inchide cel putin o fabrica.
"Anul acesta nu am inchis nicio fabrica, dar daca ne uitam pe cifre, ar trebui sa inchidem maine una dintre unitati. Este foarte probabil sa fim obligati sa inchidem cel putin o fabrica anul viitor", a continuat omul de afaceri.
Sucu spune ca la nivelul pietei vanzarile in octombrie si noiembrie au fost in continuare "bune", insa se asteapta la un recul al pietei in 2009.
"Ne asteptam ca problemele sa inceapa in 2009, si nu in acest an pentru ca acum mobilam cladirile incepute in 2007. Ce vom mobila in 2009 vor fi insa cladirile incepute anul acesta. Vanzarile de locuinte insa s-au injumatatit in acest an, nu se mai incepe nimic nou, iar pentru noi acest lucru inseamna o situatie extrem de delicata in 2010-2011. Ma astept la o micsorare a pietei anul viitor insa nu pot spune inca la ce nivel", a spus omul de afaceri.
Sucu afirma ca reculul pietei de mobila vine dupa o perioada destul de buna in care majoritatea jucatorilor au facut investitii in marirea capacitatii de productie, in utilaje noi, au angajat oameni pregatindu-se pentru un sfarsit de an la fel de bun.
"Tipul de vanzare al Mobexpert are o particularitate. Exista multe produse cash & carry pe care le poti ridica imediat, dar majoritatea sunt realizate pe baza de comanda. Iulie, august si septembrie au fost luni foarte bune, ceea ce automat se repercuteaza asupra lui noiembrie, si decalat in decembrie", a adaugat seful Mobexpert.
El da exemplul canapelelor realizate pe comanda. In cadrul grupului exista doua fabrici care realizeaza astfel de produse pe baza de comanda. Trimestrul patru al anului trecut a fost extrem de bun pentru retailul de mobila, iar la nivelul Mobexpert inca din noiembrie nu se mai puteau lua comenzi cu livrarea inainte de Craciun (livrarea unei comenzi dureaza pana la trei saptamani in mod normal, iar la sfarsit de an termenul poate ajunge la sase saptamani). Anul acesta, situatia a fost mult diferita. Dupa intrarea in functiune a fabricii de la Targu-Mures, care a dublat capacitatea, saptamana trecuta se mai puteau luau in continuare comenzi cu livrarea inainte de Anul Nou, iar pentru lunile ianuarie si februarie comenzile sunt stabilite numai pentru doua saptamani, "ceea ce este ridicol". Primele luni ale acestui an au debutat insa cu comenzile deja stabilite.
Cu toate acestea, situatia de criza care abia acum incepe sa se simta in industria mobilei ar putea fi mai bine gestionata in cadrul jucatorilor precum Mobexpert in care deciziile se iau de catre o singura persoana, este de parere Sucu.
"Sunt diferente foarte mari intre o firma precum Mobexpert in care exista o autoritate ce ia o decizie incontestabila pe care toata lumea o aplica si aceste firme de stat sau cele conduse corporatist in care intai se contesta autoritatea si abia apoi se implementeaza. De multe ori pana se ajunge la implementare este prea tarziu. Noi consideram ca o firma antreprenoriala buna are mult mai multe sanse sa reziste comparativ cu o firma straina care trebuie sa raporteze de zece ori la centrala inainte de a lua o decizie. Cea mai mare parte a activitatii noastre antreprenoriale e facuta in perioada de criza", spune Sucu.
Industria de mobila, in special partea de productie, a traversat o perioada extrem de dificila in intervalul 2005-2007 cand evolutiile de pe piata valutara au creat mari probleme exportatorilor. Inca de atunci multi dintre jucatorii preponderent orientati spre productie au fost nevoiti sa-si redimensioneze afacerile. "Ne temem mai putin de criza comparativ cu cineva care nu a mai trait asa ceva. Noi nu am vazut decat trei-patru ani de normalitate, si am trait mai mult in criza", spune Sucu.
In ceea ce privepte planurile de dezvoltare, seful Mobexpert spune ca nu s-au schimbat si nu se vor schimba, insa ca acestea nu mai depind de companie, ci de dezvoltatori.
 
Sucu: Suntem obisnuiti cu situatia de criza
 
"Ne temem mai putin de criza comparativ cu cineva care nu a mai trait asa ceva. Noi nu am vazut decat trei-patru ani de normalitate, si am trait mai mult in criza."
"Traim vremuri deosebite. Nu ma sperie neaparat chiar si o plafonare a vanzarilor sau o micsorare a lor. Ceea ce ma sperie este implicatia asupra profitabilitatii. Marjele de profit sunt puse serios in discutie in clipa de fata."
"Problema nu vine neaparat din piata interna. Noi cu un ochi radem si cu altul plangem. Ce mergea bine anul trecut, anul acesta a mers si mai bine, iar ce mergea deja prost anul trecut, anul acesta a mers catastrofal. Lucrurile s-au absolutizat."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO