Companii

De ce pariază un dealer Renault pe Dacia: Împreună au o cotă de 46% din piaţă. Vom trece mai uşor de criză aşa

Matache Rusea, director general al Serus

Matache Rusea, director general al Serus

29.06.2010, 23:38 1143

Serus, unul dintre cei mai mari dealeri Renault din Capitală aachiziţionat în aprilie dealerul IPSO din Ploieşti pentru a extindeoperaţiunile într-o perioadă în care majoritatea concesionarilor seconcentrează pe restructurare. "Miza": licenţa de dealer Dacia,care poate duce la creşterea vânzărilor de maşini, dar şi aintrărilor în service.

"Am cumpărat IPSO Ploieşti pentru că avem nevoie de Dacia.Cumulat, Dacia şi Renault deţin o cotă din piaţa auto deaproximativ 46% şi marca autohtonă asigură multe intrări înservice. Cu toate că vânzările au scăzut, completând Renault cuDacia putem asigura în service un număr ridicat de intrări şicompania să suporte mai uşor criza", explică Matache Rusea,director general al Serus, companie înfiinţată în 1991 alături defratele său Adrian Rusea.

Cei doi deţin două centre auto pe bulevardul Timişoara dinBucureşti, o altă unitate pe şoseaua de centură, în apropiereaautostrăzii Bucureşti-Piteşti, iar prin achiziţia IPSO şi-au făcutintrarea şi pe piaţa din Ploieşti, unde pot comercializaautoturisme Dacia.

După un nivel record al vânzărilor în 2007, când Serus acomercializat 4.400 de modele Renault, în 2008 volumul a scăzut la3.000 de maşini, dintre care 500 au reprezentat modelele Nissan,iar în 2009 vânzările au coborât la 1.600 de unităţi.

"Anul acesta ne aşteptăm să vindem în jur de 1.200 de modeleRenault.

La acestea se vor adăuga şi modelele Dacia, după ce luna trecutăam vândut 64 de maşini. Estimăm că vom vinde la Ploieştiaproximativ 500 de automobile marca Dacia", a declarat şefulSerus.

Activitatea profitabilă a dealerilor auto nu o mai reprezintăvânzările, ci service-ul, în condiţiile în care volumele vândutesunt suficiente doar pentru acoperirea costurilor de operare.

Profitul vine doar din service

Astfel, şeful Serus speră să crească în timp impactul Dacia şiîn activitatea de service a companiei. În prezent aproximativ 10%din intrările în service sunt Dacia, procente care în următoareletrei luni ar putea ajunge la 20%. 75% din maşinile intrate înservice vor fi Renault, în timp ce Nissan şi alte mărci auto vorreprezenta circa 5% din activitate.

"Prin dezvoltarea capacităţilor din centrul de pe şoseaua decentură am reuşit anul trecut să obţinem un profit mai mare decâtîn 2008, în condiţiile în care piaţa auto a scăzut", a spus MatacheRusea. Serus a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri deaproape 25 de milioane de euro şi un profit net de 2,2 milioane deeuro.

"În 2010 ne aşteptăm la un profit mai mic, de aproximativ 1-1,2milioane de euro, ca urmare a scăderii activităţii de service cu20%. În ceea ce priveşte cifra de afaceri, aceasta se va menţine lapeste 20 de milioane de euro, în condiţiile extinderii la Ploieşti.Showroomul îşi acoperă în prezent chel­tuielile, dar nu are ocontribuţie la profit. Este o activitate care se susţine singură.Profitul existent provine din activitatea de service", a spusMatache Rusea.

Programul de austeritate "dăunează" vânzărilor demaşini

Programul "Rabla" a avut o mare influenţă asupra vânzărilor dinacest an ale dealerilor Serus, dar creşterea din lunile martie,aprilie a fost acum "anulată" de anunţul Executivului de a reducecu 25% salariile bugetarilor.

"Din păcate, în ultimele două săptămâni de la anunţul măsurilorde austeritate impuse de Guvern se remarcă o scădere a numărului deintrări în showroom", a spus Rusea.

Înainte de a prelua IPSO Ploieşti şi implicit activitatea dedealer Dacia, Serus a luat în calcul inclusiv extindereaportofoliului de mărci cu o alta din afara grupului Renault.

"Ne-am gândit să preluăm şi o altă marcă, din afara grupuluiRenault, dar nu ne-am propus serios acest lucru. Am luat în calculacest lucru înainte de a prelua Dacia. Se poate observa că nu toatemărcile scad în acelaşi timp sau cresc în acelaşi timp. Simţeamnevoia unei mărci alternative", a subliniat directorul Serus.

La nivelul primelor cinci luni ale acestui an vânzările Dacia pepiaţa locală au înregistrat un declin de aproximativ 22%, la 14.100de autovehicule, în timp ce Renault a scăzut cu aproape 30%, la3.300 de unităţi.

O extindere a numărului de branduri s-a realizat în special înceea ce priveşte service-ul. "În momentul de faţă Serus este unservice multibrand şi reparăm şi mărci din afara grupului Renault.Deocamdată ne adresăm celor care sunt în afara garanţiei şi ne-amorientat către mărcile de volum din România - Volkswagen, Skoda,Fiat -, dar ponderea este momentan mică", a spus Matache Rusea.Toate service-urile Serus sunt autorizate ca multibrand, mai puţincel din Ploieşti.

Investiţie de 3 mil. euro în showroom nou laPloieşti

Dintre cele patru spaţii ale Serus, vânzările cele mai ridicatesunt în cadrul centrelor Renault şi Nissan din b-dul Timişoara, întimp ce pe şoseaua de centură activitatea este concentrată peservice şi clienţi persoane juridice. "Din totalul clienţilor dincentrul din partea de vest a Capitalei peste 60% reprezintă clienţipersoane juridice, care cumpără sau repară flote Renault", a spusRusea.

În regim de flotă, cel mai bine se vând vehiculele utilitare dingama Renault, maşini destinate agenţilor de vânzări precum Symbolşi Clio III, dar şi Fluence.

În prezent, la Ploieşti operaţiunile se desfăşoară în douăspaţii închiriate, un showroom în centrul oraşului şi unservice.

"Suntem în proces de a achiziţiona terenul pentru construcţiaunui nou centru în Ploieşti. Investiţia în noul dealership se varidica la aproximativ 3 milioane de euro. Showroomul va fi unuldelimitat pentru cele trei mărci Dacia, Renault şi Nissan, alăturide un atelier comun de reparaţii şi unul de tinichigerie, plus undepozit de piese", a spus şeful Serus.

În prezent, "campania" de achiziţii a dealerului Renault se vaopri la businessul IPSO din Ploieşti.

"Momentan, în situaţia economică actuală, nu mai avem curajul săfacem şi alte investiţii, dorim să le consolidăm pe cele care leavem acum", a spus Rusea.

La nivelul anului 2007, atunci când piaţa auto locală a atinsmaximul istoric, de aproape 380.000 de autovehicule, fraţii Ruseaau primit o ofertă de a vinde businessul.

"Oferta de achiziţie am primit-o de la un investitor străin, dinFranţa, în 2007, în perioada de "glorie" a pieţei locale. Dacă aşgândi prin prisma pieţei auto de acum, ar trebui să-mi pară rău cănu am vândut, dar ne-ar fi fost greu să ne retragem", a spusdirectorul companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO