Companii

Devalorizarea leului majoreaza preturile bauturilor alcoolice din import cu pana la 30%. Cum se va schimba piata?

Devalorizarea leului majoreaza preturile bauturilor alcoolice din import cu pana la 30%. Cum se va schimba piata?

Whisky-ul este cea mai vanduta categorie de bauturi din import, valoarea totala a pietei pe acest segment depasind 50 de milioane de euro

02.02.2009, 00:00 99

"Practic, aceste cresteri vor aduce preturile la nivelul anului 2006", a declarat Tudor Furir, directorul general al Pernod Ricard Romania, filiala locala a producatorului francez cu acelasi nume, care a incheiat anul trecut cu afaceri de peste 30 de milioane de euro.

La inceputul anului 2007, cand Romania a intrat in Uniunea Europeana, taxele vamale ale produselor importate din tarile membre ale UE au fost eliminate. Atunci, preturile bauturilor alcoolice au scazut cu 30% pana la 60%. Astfel, daca in ultimii doi ani, pretul unei sticle de whisky a fost intre 40 si 50 de lei, de la 1 februarie acestea depasesc 60 de lei la majoritatea importatorilor.
"Whiskey-ul Jack Daniel's se scumpeste de la inceputul lunii februarie cu 16,5%, la aproximativ 62 de lei. In urma acestor scumpiri, preturile bauturilor alcoolice vor creste in medie cu o suma intre 10 si 15 lei", a declarat Pepe Berciu, actionarul BDG Import, care a finalizat anul 2008 cu afaceri de 112,5 mil. lei (circa 31 mil. euro).
In timp ce BDG Import va creste preturile in medie cu un procent intre 15 si 20% la nivel de companie, Cristalex, importatorul whisky-ului Teachers, va opera scumpiri de aproximativ 20%, iar Lerida International (importatorul Bacardi Martini) de pana la 30%.
"Noi am crescut deja preturile de la inceputul acestei saptamani pentru distribuitori. Urmeaza sa crestem preturile si in lanturile de supermarketuri si hipermarketuri in cateva zile. Cresterile sunt intre 12%, la gin, pana la 30%, la whisky blended scotch", a declarat Kati Marinescu, directorul national de vanzari al Lerida International, companie care a realizat anul trecut afaceri de 12 mil. euro.
Singurul importator de bauturi alcoolice care va realiza o crestere medie a preturilor la nivel de companie de sub 15% este Pernod Ricard Romania, filiala locala a producatorului Chivas si Ballantine's.
"O sa fie o ajustare de pret si la noi, intre 8,5% si 12%, in functie de brand, urmand sa aiba loc o crestere medie a preturilor de 10% la nivel de companie", a spus Furir.
Astfel, din luna februarie, pretul unei sticle de whisky Ballantines va creste cu aproximativ 10%, urmand a avea in continuare un pret de sub 50 de lei. "Nu mi se pare normal ca pretul unei sticle de standard scotch sa treaca de 50 de lei, deoarece consumatorul roman nu isi permite aceste cresteri in acest moment", a adaugat directorul general al Pernod Ricard.
In prima saptamana a acestui an, importatorii previzionau pentru luna februarie cresteri de pret de pana la 10%, intre trei si cinci procente reprezentand cresterea nivelului accizei pe hectolitru de alcool pur in lei.
"Desi in euro valoarea acccizei ramane aceeasi, de 750 de euro pe hectolitru de alcool pur, in lei impactul este de aproximativ un leu pe litru atat pentru brandurile importate, cat si pentru cele produse pe plan local", a explicat Furir. Acum insa, in afara de cresterea de circa 4% a valorii accizei in lei, importatorii sunt fortati sa urce preturile cu un procent intre 15% si 25% pentru a acoperi devalorizarea puternica a leului, care in doar trei saptamani a scazut cu aproape 0,4 bani.
"Preturile vor evolua in functie de expunerea fiecarei companii la moneda euro, de cresterea pe care o va inregistra euro pe parcursul anului 2009, dar si de puterea de absorbtie in pret a acestor cresteri pentru fiecare companie. Noi ne vom stradui sa gasim solutii pentru a putea absorbi aceste cresteri fara modificari majore de pret prin ajustarea altor costuri ale produselor noastre", a declarat Florin Radulescu, director general al Prodal '94, producatorul brandului de vodca Stalinskaya.
Atat importatorii, cat si producatorii sustin ca piata a experimentat o scadere a vanzarilor in ultimele doua luni ale anului trecut, ca urmare a resimtirii primelor efecte ale crizei financiare pe plan local.
"Inca din ultimele luni ale anului 2008 a inceput sa se resimta o scadere a vanzarilor de bauturi alcoolice, in special pe segmentul de scotch whisky, cea mai vanduta categorie de whisky de pe plan local. In plus, au fost foarte multe pierderi cauzate de rata de schimb in lunile noiembrie si decembrie ale anului trecut, iar majoritatea produselor achizitionate in aceste luni sunt platite in lunile ianuarie si februarie", a adaugat Pepe Berciu.
Perioada sarbatorilor de iarna este de obicei cea in care importatorii si producatorii de bauturi alcoolice realizeaza cele mai mari vanzari din an. Cu toate acestea, in decembrie 2008, vanzarile companiilor din industria bauturilor alcoolice au stagnat sau au crescut sub asteptari. "Decembrie 2008 a fost din punct de vedere al vanzarilor la nivelul lunii decembrie 2007, ceea ce inseamna ca nu am mai inregistrat cresterea medie lunara de pe parcursul anului 2008, de circa 20%. Aceasta nu s-a intamplat neaparat numai din cauza scaderii consumului, ci mai degraba din cauza aprovizionarilor mai retinute ale magazinelor, precum si a reducerii creditarii acordate de catre unii distribuitori in piata", a afirmat directorul general al Prodal, producator local cu afaceri de aproximativ 28 mil. euro la nivelul anului 2008.
Importatorii de bauturi alcoolice spun ca primele efecte ale crizei au fost resimtite mai ales in perioada Craciunului, cand multe companii fie au renuntat la petrecerea de final de an, fie au redus substantial bugetul acesteia si au trimis mai putine cadouri decat in anii precedenti.
"In decembrie 2008 am inregistrat o crestere de peste 30% a vanzarilor fata de decembrie 2007. Daca nu eram afectati de criza, vanzarile de sarbatori ar fi putut fi chiar cu 50% mai mari decat in anul precedent", spune Furir.
Pentru anul acesta, importatorii estimeaza o crestere in valoare a pietei de bauturi alcoolice de import de 20%, in timp ce din punct de vedere al vanzarilor in volum, acestia se asteapta la stagnare, in cel mai rau caz.
"In conditiile in care mediul economic ar fi ramas neschimbat, piata bauturilor alcoolice de import ar fi trebuit sa creasca in 2009 in acelasi ritm inregistrat in ultimii trei ani. Anul acesta cu siguranta isi va incetini ritmul. Daca in 2008 a crescut cu aproximativ 40-50%, pentru anul acesta estimez o crestere de maximum 20%", sustine Berciu.
Astfel, importatorii de bauturi alcoolice, care cu doar cateva luni in urma sustineau ca sectorul in care activeaza se va numara printre pietele cel mai putin afectate de criza, iau acum in calcul reducerea bugetelor de marketing si renuntarea la brandurile care nu aduc profit substantial companiei.
"Toate bugetele companiei sunt regandite acum. Nu am taiat inca bugetele de marketing, dar daca piata nu isi revine, o voi face. In ultimii ani, cresterile au fost atat de mari, incat iti permiteai ineficiente, acum nu ti le mai poti permite. Aceasta va fi perioada in care costurile trebuie sa fie cat mai bine tinute sub control", a declarat reprezentantul Pernod Ricard.
De asemenea, reprezentantul BDG Import sustine ca desi a realizat initial bugetul pentru anul 2009 la un curs leu - euro de 4 lei, ia in considerare revizuirea acestuia. "In mod normal, bugetul anual este revizuit odata la sase luni, dar anul acesta il vom revizui din trei in trei luni", spune Berciu.
In conditiile in care in ultimii doi ani, importatorii de bauturi alcoolice inregistrau cresteri ale cifrelor de afaceri intre 30 si 80% anual, pentru anul acesta atat BDG Import, cat si Pernod Ricard si Lerida International previzioneaza cresteri ale cifrelor de afaceri de maxim 20%.
"Din primele estimari, cresterea din acest an va fi de maxim 20%, pentru ca traversam o perioada de criza financiara generala si va trebui sa ne urmam cu strictete obiectivele si strategia", estimeaza directorul national de vanzari al Lerida International.
Principalii jucatori pe piata bauturilor alcoolice din import sunt companiile BDG Import, Pernod Ricard Romania, Cristalex, Sollers PPD si Lerida International. Importurile de bauturi alcoolice au ajuns in 2007 la aproximativ 6,3-6,5 milioane de litri, potrivit International Wine and Spirits Report (IWSR). In 2008, piata bauturilor alcoolice de import a atins 8 milioane de litri si vanzari de circa 110-120 de milioane de euro, potrivit estimarilor realizate de principalii jucatori.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO