Companii

Dilema Renault: creşterea capacităţii Dacia la Mioveni la peste 360.000 de unităţi anual sau extinderi în Maroc

Dilema Renault: creşterea capacităţii Dacia la Mioveni la peste 360.000 de unităţi anual sau extinderi în Maroc
18.07.2010, 23:19 65

În2012 Renault va finaliza la Tanger, în Maroc, cea de-a treia uzinăunde se vor produce modele sub emblema Dacia, în urma uneiinvestiţii de 1 mld. euro şi care va avea o capacitate de 400.000de autovehicule pe an.
Odată cu demararea operaţiunilor, se ia în calcul atâtposibilitatea de a produce maşini pe baza colecţiilor CKD (maşinidezasamblate) exportate din România, cât şi dezvoltarea unei reţelelocale de furnizori.
"Ambele impoteze sunt bune. Ţine de domeniul economic care soluţieva fi preferată dintre cele două", a spus Jérôme Olive, directorulAutomobile Dacia, fără a oferi vreun indiciu legat de dezvoltareaDacia după 2012. Potrivit mai multor surse din piaţă, la Tanger sevor produce viitoarele trei modele din gama Dacia, dintre care unmonovolum de şapte locuri şi un model de clasă mini, mai mic decâtSandero, ambele reprezentând maşini pentru care există o cerereputernică pe piaţa vest-europeană.
"Uzina de la Tanger este situată într-un port, într-o zonă liberă.Există posibilitatea de a instala acolo furnizori sau de a importacomponente prin containere CKD. Alegerea dintre cele două varianteţine strict de calcule economice deoarece există un cost atât înceea ce priveşte transportul, dar şi investiţia pe plan local dacăacestea vor fi produse acolo. Ambele calcule sunt în studiu.Decizia ţine de cost", a subliniat şeful Automobile Dacia.
Platforma de la Mioveni aprovizionează în prezent toate celelalteuzine ale Logan. În afara celor 300.000 de maşini care se produc înuzina auto, se mai produc alte 300.000 de automobile sub formă decomponente care sunt exportate către celelalte uzine, precum ceadin Rusia, Maroc sau din America de Sud.
Având în vedere creştere susţinută a vânzărilor Dacia în Europa,dar şi faptul că uzina din România se apropie de capacitatea maximăde 360.000 de uităţi pe an Grupul Renault are două alternative -prima, de a investi în creşterea în continuare a capacităţii uzineide la Mioveni, sau de a echilibra producţia prin creşteri operateîn Maroc, unde la Casablanca sunt asamblate anual în jur de 20.000de unităţi.
"Se ia în calcul extinderea posibilităţilor de producţie de la alteuzine, cum este cea din Casablanca, unde sub marca Dacia suntproduse modelele Logan şi Sandero, uzină care nu este la nivelul decapacitate similar cu cel de la Mioveni", a spus şeful Dacia.

Europa de Vest, aprovizionată din Maroc
Aşa cum în trecut au existat perioade în care pieţe vest-europeneau fost aprovizionate cu maşini Dacia de la uzina din Casablanca,aceeaşi strategie ar putea fi pusă în practică şi în viitor.
"Dacă ne uităm la hartă şi ţinem cont că transportul este scump,poate fi interesant să vedem dacă pentru destinaţii din Europa deNord este mai potrivit Piteştiul ca centru de export, iar pentruSpania este mai logic ca livrările să fie din Tanger", a spusOlive.
Şeful Dacia a subliniat că este posibil să existe un mix de livrăriatât din România, cât şi din Maroc. Pentru Duster, spre exemplu,toate maşinile vor fi fabricate la Mioveni.
Pe de altă parte, competitivitatea uzinei din Tanger va fi una mairedusă în prima fază, în condiţiile în care este o investiţie detip greenfield. "Finalizarea construcţiei nu înseamnă şi sfârşitulproiectului. Aici discutăm şi despre formarea angajaţilor înmeserii care ţin de industria auto. Iar pregătirea se face în timp.La fel şi crearea unei reţele de furnizori. Va mai dura până situlde producţie de la Tanger va deveni competitiv", a subliniat JérômeOlive.
Şeful Dacia a mai spus că în România există deja competenţe care audus la dezvoltarea unor modele precum Duster, iar aceastăcompetitivitate trebuie menţinută.
La Dacia salariile s-au majorat de trei ori în ultimii cinci ani,potrivit oficialilor Dacia. Ultima majorare salarială a fost de 300de lei în prima parte a acestui an. Anul trecut, Automobile Dacia araportat o cifră de afaceri de 2,1 mld. euro şi un profit de 54mil. euro. Raportat la numărul de angajaţi, profitabilitateacompaniei a fost de 4.276 de euro per angajat, în condiţiile încare producţia a fost de 23,3 maşini/angajat.
"Într-o întreprindere se pune întotdeauna în discuţie repartiţiabogăţiei pe care o creează. Se pune problema cum utilizezi aceastăbogăţie - dacă utilizezi banii pentru pregătirea viitorului, iar laDacia am investit 1,5 mld. euro în ultimii zece ani, cătresalariaţi care au contribuit la dezvoltare, şi mai sunt şiacţionarii", a spus Jérôme Olive. Costul orar al forţei de muncăintră în preţul de revenire şi are un aport, dar nu este singurul.La fel de mult contează şi eficienţa unei uzine şi productivitateaşi calitatea.
La începutul acestui an salariul mediu net la Dacia era de 1.700 delei (405 euro), iar în cazul unui muncitor din uzină acesta era deaproximativ 1.540 de lei (360 de euro). Salariul mediu brut dinindustria auto locală a atins un nivel de 5,8 dolari (aprox. 4,6euro) pe oră la nivelul anului 2009, potrivit unui index europeande cost al forţei de muncă, citat de Bloomberg Businessweek, adicăîn jur de 800 de euro pe lună.
Comparativ cu anul 1999, atunci când Renault a preluat Dacia,creşterea este de aproape 130%, dar chiar şi la acest nivelveniturile înregistrate de salariaţii din industria auto de pepiaţa locală sunt de zece ori mai mici decât în Germania şi de optori sub cele din Franţa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO