Companii

Directorul distribuitorului de medicamente ADM Farm: În 2012 piaţa se va reconfigura sub presiunea noilor reglementări

Directorul executiv al distribuitorului de medicamente ADM Farm: În 2012 piaţa se va reconfigura sub presiunea noilor reglementări

Autor: Ioana David

08.12.2011, 10:58 2175

"Nu mă gândesc la scenarii de scădere a cifrei de afaceri pentru că suntem un distribuitor în plină consolidare (...) şi avem un potenţial real de creştere. Sunt conştient că ultimele modificări legislative referitoare la deschiderea pieţei farmaciilor, a clawback-ului, administrarea bugetului naţional de sănătate într-un model descentralizat se adaugă problemelor existente legate de lipsa cash-ului din piaţă şi de devalorizarea monedei naţionale", a spus Octavian Iacob, directorul executiv al ADM Farm.

Înainte să vină la ADM Farm, Iacob, 37 de ani, a fost directorul executiv al Farmexpert în in tervalul 2007- 2011, responsabilităţile sale fiind achiziţiile, partea comercială, vânzările către spitale, marketingul şi promovarea medicală.

ADM Farm este o afacere controlată de Dragoş Pop (care este şi directorul general) şi Alin Iosep, iar în octombrie 2011 s-a aflat pe locul 7 în topul celor mai mari distribuitori de medicamente cu o cotă de piaţă de 7,07%, potrivit datelor furnizate.

Pentru 2011, ADM Farm îşi stabilise un buget iniţial de 200 de milioane de euro, care ar putea să fie depăşit.

"ADM Farm are o creştere cu 10% a cifrei de afaceri (în primele nouă luni ale anului - n.red.), peste media pieţei care a fost la 6,9 procente.Pentru finalul anului 2011 estimăm menţinerea creşterii de 10 procente, ceea ce ne va duce la o cifră de afaceri de peste 200 de milioane de euro", a spus Iacob.

El a precizat că rezultatele la nouă luni sunt cu 4 procente peste planul iniţial, pe fondul diversificării portofoliului de produse şi al lărgirii numărului de clienţi.

Aproape gata

În legătură cu bugetul pentru 2012, directorul executiv al ADM Farm spune că mai sunt doar "câteva detalii de stabilit", iar cursul de schimb pe care îl folosesc de obicei este cel la care se calculează bugetul naţional al României.

"Nu suntem adepţii unei strategii cu variante multiple de buget pentru că ne bazăm pe ceea ce putem face cu resursele existente şi în piaţa în care activăm, cu toate plusurile şi minusurile. Mergând pe această strategie, suntem în măsură să spunem că vom avea un buget corect construit şi adaptat resurselor companiei şi pieţei farma din România", a mai spus Iacob.

El este de părere că anul 2012 va aduce o reconfigurare a pieţei de medicamente, astfel că unii jucători vor fi afectaţi şi se referă atât la sistemul de clawback, o taxă pe vânzările producătorilor, la banii decontaţi cu întârziere de autorităţi dar şi la tulburările din sistemul bancar.

Finalul acestui an a adus un nou sistem de clawback, care taxează producătorii de medicamente şi care în forma în care există în acest moment reduce perspectivele de creştere a afacerilor companiilor şi pune presiune pe întregul sistem.

Cel mai probabil sistemul va fi însă schimbat.

Totodată, jucătorii din industrie îşi recuperează banii pentru medicamentele compensate şi gratuite decontate după 300 de zile, ceea ce creează mari probleme de lichidităţi.

Cu toate acestea, piaţa de medicamente a crescut puternic în trimestrul trei cu 13,7 procente faţă de trimestrul trei din 2010 până la 2,74 miliarde de lei (643 milioane de euro), cea mai bună evoluţie din acest an, potrivit datelor Cegedim România.

Jucătorii din industrie spun însă că această creştere este generată însă în mare parte de medicamentele cumpărate în România şi revândute în alte state unde preţurile sunt mai mari (aşa-numitele exporturi paralele).

Cu ochii la performanţa financiară

La trei luni de la venirea în companie, Octavian Iacob spune că obiectivul principal este de a menţine stabilitatea echipei şi a proceselor de lucru şi să crească cota de piaţă de la un an la altul.

"Am înţeles o mare parte din cultura organizaţiei, elementele pozitive ale acesteia şi punctele unde trebuie să ne dezvoltăm. În acest sens au venit şi primele decizii legate de reorganizarea unor filiale din ţară, a unor departamente de la sediul central, optimizarea portofoliului, programul de dezvoltare pentru echipele de vânzări (...)", a mai spus Iacob.

Pe piaţa de peste 2,2 mld. euro a medicamentelor, cele mai mari rulaje sunt cele ale distribuitorilor. Cei mai mari jucători sunt Mediplus, Farmexpert, Farmexim, Fildas, Polisano, ADM Farm şi alţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO