Companii

Doar 65% din vagoanele CFR sunt în circulaţie din cauza vârstei medii de 30 de ani, faţă de 85%-90% în alte ţări europene

Parcul de rame diesel din România are o vechime medie de 60 de ani. Doar de o treime din ele este nevoie

Parcul de rame diesel din România are o vechime medie de 60 de ani. Doar de o treime din ele este nevoie

Autor: Mirabela Tiron

31.10.2014, 00:05 168
O mare parte a parcului de material rulant al companiei de stat CFR Marfă, cel mai mare transportator de marfă pe calea ferată, nu este adecvat pentru utilizarea pe pieţele emergente din cauza stării în care se află, se precizează în Master Planul General de Transport al României, un document strategic, aflat în dezbatere publică până la finalul acestui an, pe baza căruia vor fi planificate investiţiile viitoare în infrastructură.
 
Vârsta medie a locomotivelor CFR Marfă este de 33 ani, iar cea a vagoanelor - de 30 de ani. Compania de stat are 907 locomotive, din care doar 40% sunt folosite şi 38.500 de vagoane, din care doar 60% sunt active, se mai arată în documentul menţionat mai sus.
 
„Vârsta parcului de material rulant este o dovadă a dezinteresului faţă de calea ferată. Nu s-au făcut investiţii în locomotive, vagoane de generaţie nouă, mai eficiente. Dezavantajul celor vechi este că sunt un consumator mare de energie, nu sunt eficiente. Banii au fost cheltuiţi pe alte lucruri, în mod nesăbuit. Dacă s-ar duce pe alte pieţe companiile feroviare de stat nu ar fi eficiente cu materialul rulant pe care deţin, din cauza costurilor de operare“, este de părere Iulian Măntescu, specialist feroviar.
 
În master plan nu se propune însă o strategie de mo­der­nizare a parcului de material rulant, ci se menţionează doar că „se pot obţine venituri considerabile din materialul rulant abandonat care poate fi valorificat ca fier vechi, la fel ca şi calea ferată pe care staţionează acesta“. Pe calea ferată se transportă 56 de milioane de tone de marfă, CFR Marfă deţinând o cotă de piaţă de circa 50%. Restul pieţei este controlată de transportatorii privaţi, cel mai mare fiind Grup Feroviar Român, din grupul Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO