Companii

Doi antreprenori din Satu Mare fac 100 de milioane de euro anual din vanzarea de piese de schimb pentru automobile

Doi antreprenori din Satu Mare fac 100 de milioane de euro anual din vanzarea de piese de schimb pentru automobile
16.02.2010, 23:08 7854

Autonet Satu Mare, cel mai mare importator de componente autodin Romania, detinut de Zoltan Kondor si Mihaly Lieb, si-a bugetato crestere de 10% a vanzarilor in acest an, fata de nivelul de 102milioane de euro raportat in 2009.

Compania, fondata in 1996 in Satu Mare, are 27 de depozite lanivel national, dintre care patru in Bucuresti, iar in acest anplanuieste inaugurarea de noi unitati.

"In 2009 cresterea s-a oprit. Ne-am mentinut si cred ca siceilalti jucatori importanti au facut la fel, la nivelul din 2008.Efectul situatiei de anul trecut a fost faptul ca pretul a coborat,cumparatorul final s-a reorientat catre segmentul mediu, iarsegmentul premium a coborat", a declarat Zsolt Andrasy, directorulgeneral al Autonet.

Autonet deruleaza operatiuni de import si distributie de pieseauto si in Ungaria, iar aportul vanzarilor din piata vecina a fostde aproximativ 8 milioane de euro din totalul de 104 milioane deeuro din 2008.

Potrivit cresterii planificate pentru anul in curs, afacerileAutonet ar putea urca la 112 milioane de euro. In 2009 compania nua operat restructurari, numarul total al angajatilor ramanand lapeste 700 de persoane, si a derulat un program de eficientizare acosturilor prin contractele de servicii pentru telefonie, carburantsau chirii.

Directorul Autonet a explicat ca in cursul anului trecutcheltuielile de intretinere realizate de consumatorul roman auinghetat, majoritatea oamenilor preferand sa reduca numarul dekilometri parcursi. Totodata, bugetul a fost orientat catrecomponente mai ieftine, cu aceeasi functionalitate.

Multe masini garate inseamna mai putine piesevandute

Potrivit estimarilor Autonet, piata de profil s-a contractat incursul anului trecut cu circa 10%, companiile care au avut cel maimult de suferit fiind cele de dimensiune mica.

Consumul specific de componente auto a batut pasul pe loc si dincauza faptului ca mii de automobile au fost recuperate de firmelede leasing, ajungand in parcari spre a fi revandute, precum si dincauza contractiei pietei transporturilor, un consumator importantintr-o piata de sute de milioane de euro.

"In situatia firmelor de leasing reviziile nu au mai fostrealizate. In unele cazuri s-au demontat chiar piese.Transportatorii care au garat jumatate din flote, in acelasi fel,si-au permis sa demonteze de pe unele vehicule pentru a monta pecele functionale", a spus Andrasy.

Situatia a fost caracteristica primei parti a anului 2009, candtransportatorii locali au avut o cadere mare a businessului, iarcheltuielile consumatorilor individuali s-au redus in functie debuget si de previziunile personale cu privire la veniturileviitoare.

Piata transporturilor auto de marfuri s-a contractat cu circa30%, la 1,9-2 mld. euro in 2009, potrivit Uniunii Nationale aTransportatorilor Rutieri.

"Bucurestiul trebuie tratat insa separat, pentru ca in tarasituatia a fost mai grava. Daca consideram, de exemplu, un orasprecum Zalaul, daca se inchid doua fabrici jumatate de oras intrain somaj", a explicat reprezentantul Autonet.

Cine joaca pe o piata de 1 mld. euro?

Potrivit estimarilor Autonet piata locala de componente autoaftermarket se ridica la 500 de milioane de euro, excluzandvaloarea anvelopelor, acumulatorilor auto, a lubrifiantilor si apieselor auto originale.

"Daca adunam si piesele auto originale care se vand in piata,cred ca valoarea este dubla. Vorbim in acest caz de piese aleproducatorilor internationali si de piesele de origine (piese autocu denumirea marcii auto - n. red.), o piata de un miliard deeuro", a spus Andrasy.

Vanzarile de componente auto (filtre, rulmenti, kituri dedistributie etc.) sunt impartite in doua categorii. Cele care suntcomercializate sub denumirea producatorului marcii auto respective,in acest caz fiind vorba de filtre auto cu denumirea Renault, VWetc., sunt piesele auto de origine, in timp ce piesele autoaftermarket includ aceleasi piese comercializate insa sub numeleproducatorului (Man, K&N, Hengst).

Cei mai mari importatori si distribuitori de piese auto dinRomania sunt Autonet, Autototal, Augsburg, Meteor si Elit, iarvanzarile acestora sunt orientate in principal catre service-uriindependente si magazinele de piese auto.

"Suntem constienti ca businessul nostru exista cat timp avem cuisa vindem si cat vor exista service-uri independente. Service-uriledin Romania sunt printre cele mai bune pentru ca am pornit destulde tarziu la drum si au fost echipate de prima data cu cea mai nouatehnologie. Piata va creste si atunci cand service-urile de marcavor incepe sa repare si alte branduri", a declarat Andrasy.

Reprezentantul Autonet a apreciat ca in urmatorii aniservice-urile de marca vor incerca sa repare si alte modele decatcele vandute de dealerul propriu, iar preturile componentelor siale manoperei se vor apropia de cele ale service-urilorindependente.

Potrivit datelor de la Registrul Comertului, compania AutonetImport este controlata de Zoltan Kondor, 45 de ani, cu oparticipatie de 70% din actiuni si de Mihaly Lieb, 44 de ani, cu30%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO