Mirajul sutelor de milioane de euro din portul Constanţa

Doi oameni de afaceri români fac cel mai mare exit din piaţa comerţului cu cereale

19 dec 2014 Autor: Gabriel Razi

Cel mai mare terminal de export de cereale din portul Constanţa, care poate  încărca un milion de tone în fiecare sezon, a ajuns în mâinile chinezilor.

Oamenii de afaceri români Cătălin Trandafir (48 de ani) şi Mihai Felescu (46 de ani) au finalizat vânzarea termi­nalului de export de cereale United Shipping Agency (USA) de 250.000 de tone către traderul chinez Nidera.

Ieşirea celor doi din acţionariatul USA este evaluată de industrie la peste 100 milioane de euro, ceea ce înseamnă că semnăturile celor doi pe actul de vânzare-cumpărare marchează o tranzacţie record în piaţa comerţului cu materii prime agricole.

„Achiziţia se încadrează perfect în strategia noastră de creştere. Este o mare opor­tunitate pentru Nidera să pună bazele şi să susţină o poziţie de vârf în achiziţia şi dis­tribuţia de materii prime agricole în Europa Centrală şi de Est“, a spus Marc Kwakkles­tein, înalt oficial al Nidera.

Atât reprezentanţii Nidera, cât şi cei ai USA nu au comentat în niciun fel detaliile fi­nanciare ale tranzacţiei. Cei doi oameni de afaceri au o istorie de afaceri de două decenii în portul Constanţa şi fac parte din selectul grup de oameni de afaceri români care negociază şi tratează de la egal la egal cu giganţii mondiali ai comerţului cu cereale, reprezen­tanţi ai unei industrii opace şi exclusiviste.

Compania celor doi stabilise de mai mulţi ani o colaborare strânsă cu Nidera cu mult înainte ca traderul să fie preluat de chinezi.

Ieşirea lui Felescu şi Trandafir din afacerea USA lasă portul Constanţa cu numai trei terminale de export cu capital românesc. Acestea sunt Niva Prodcom (Nicolae Buşu şi Stelian Caraman), Silo-Port (Dumitru Puf­leanu) şi Socep (Nicolae Duşu, Ioan Duşu). Restul de şapte unităţi de mare capacitate se află în portofoliul total sau sunt deţinute în joint-venture de traderii multi­naţionali.

Terminalul de export vândut chinezilor are o capacitate de 250.000 de tone şi poate încărca în acelaşi timp două vase Panamax de mare capacitate de câte 60.000 de tone fie­care. Numai două astfel de vase înseamnă în­casări de export de cel puţin 30 mil. dolari.

Nidera câştigă astfel controlul total asu­pra ieşirii către Marea Neagră, ceea ce le oferă libertate operaţională şi spaţiu de manevră pe piaţa locală şi în ţările riverane Dunării.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.12.2014

 
Cuvinte cheie:
portul constanta
, comert cu cereasle
, grau
, oameni de afaceri
, cereale
, terminal
, industrie
, trader
, materii prime
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide