Companii

Dragos Petrescu, City Grill: Boom-ul economic din 2006-2008 nu va reveni mai devreme de cinci ani

Dragos Petrescu, City Grill: Boom-ul economic din 2006-2008 nu va reveni mai devreme de cinci ani

Caru' cu Bere se numara printre cele mai cunoscute branduri de restaurante din Bucuresti, preluarea acestuia de catre Petrescu fiind una dintre cele mai profitabile miscari ale omului de afaceri

12.06.2009, 00:00 132

Pe langa cardul de fidelitate lansat pentru toate cele cinci branduri pe care le detine, Petrescu a stopat cresterea preturilor pentru produsele oferite, ba chiar a operat ajustari in jos la meniurile pentru pranz si seara.

"Astazi avem un numar egal sau chiar cu 5% mai mare de clienti in restaurantele independente, atrasi de ofertele speciale, care insa consuma mai putin cu 10% fata de 2008. Am scazut preturile cu aproximativ 10% la meniurile care se adreseaza mesei de pranz si seara si pe langa faptul ca nu a existat nicio crestere a preturilor pana acum, nici nu prognozam una pana la sfarsitul lui 2009", a declarat Petrescu.
Schimbari majore nu vede nici din punct de vedere al cifrei de afaceri, pe o piata in care multi jucatori sunt pusi in situatia in care trebuie sa faca fata unor scaderi ale vanzarilor cu pana la 30%.
"Acesta este primul an in care nu vom creste cifra de afaceri, ci doar ca numar de clienti. Ne-am bugetat o cifra similara cu cea de anul trecut, adica de putin peste 15 milioane de euro, nivel pe care cu sansa speram sa il atingem", spune el.
 
Estimari pesimiste
Pe termen lung, tendinta de contractie a cererii se va mentine, schimbarile majore in sectorul restaurantelor si cafenelelor fiind asteptate abia peste zece ani. "Jucatorii mici cu branduri noi vor disparea, iar boom-ul economic din perioada 2006-2008 nu va reveni mai devreme de cinci pana la 10 ani, pentru ca pana atunci lucrurile nu vor mai evolua prea mult", crede Petrescu.
Tendinta care incepe sa se contureze in piata si pe care si-a propus sa o respecte si proprietarul City Grill este cea a "iesitului in strada" cu cafeneaua sau restaurantul pe care il administrezi.
Inceputul anului a debutat cu o miscare de diminuare a chiriilor pentru spatiile comerciale plasate stradal, iar consultantii spun ca nivelul preturilor pentru spatiile inchiriate ar putea scadea la jumatatea anului cu 30% pana la 50% fata de cel la care se incheiau contractele in aceeasi perioada a anului trecut.
Chiar daca planul de extindere al retelei City Grill-City Cafe nu mai este la fel de agresiv ca in alti ani, are trasate clar spatiile care vor atrage clienti.
 
Restaurantele din mall, cele mai afectate
"Vom mai deschide doua restaurante City Grill in locatii independente si intentionam sa limitam restaurantele din malluri pentru ca cea mai lovita piata este piata galeriilor comerciale. Astazi clientul nu mai este dispus sa iasa la cumparaturi, iar zona de food nu reprezinta o ancora, ci un serviciu. Daca nu mai ai cui sa i te adresezi, nu poti fi eficient", explica Petrescu, decis sa nu mai intre cu restaurantele sale in centrele comerciale, si mai mult, sa le mute in strada pe cele deschise deja acolo, in functie de evolutia lor in 2009.
In prezent se afla in negocieri pentru cele doua restaurante City Grill care urmeaza sa fie deschise anul acesta in Bucuresti, motiv pentru care nu dezvaluie zona in care vor fi amplasate unitatile, iar pentru cafenele a ales o cladire de birouri, fiind de asemenea in tratative cu proprietarii, si intr-un mall care urmeaza sa fie deschis in curand si care, dupa cum spune Petrescu "este printre putinele care vor mai avea succes in Romania".
Pe zona de cafenele o "locatie exceptionala intr-un mall", cu sanse sa atraga traficul din alte centre comerciale este oricand in vizorul omului de afaceri, dar strategia intregii companii este de a se dezvolta in proportie de 99% in spatii independente.
 
Greu de luptat cu farmacii si banci
"Pana acum spatiile erau dominate de jucatorii din zona farmaceutica si cea financiar-bancara, care pur si simplu au acaparat piata. Daca negociai pentru un spatiu, venea o banca sau o farmacie care oferea un pret dublu si un termen de chirie pe 10 ani si avea intaietate. Pentru industria de food mai era o problema si cu asociatiile de proprietari, fiind foarte dificil sa obtii toate acordurile la parterul unui bloc de locuinte pentru deschiderea unei astfel de unitati", spune Petrescu.
Daca in cazul restaurantelor Buongiorno, care se adreseaza segmentului mediu si peste mediu si pentru care planul initial de extindere anunta 10 unitati pana in 2010, Petrescu nu mai face nicio miscare, concentrandu-se pe consolidare, pentru Bundetot, ultimul brand creat pe zona de fast-food, se pregateste o iesire in zona Universitatii din Capitala.
In momentul de fata Trotter Prim are doua restaurante Buongiorno, unul in zona Victoriei (a carei cladire a cumparat-o anul acesta de la fostul proprietar) si unul in centrul comercial Baneasa Shopping City din nordul Bucurestiului. Restaurantul din Victoriei a fost deschis la sfarsitul lui 2007, in urma preluarii restaurantului Casa di David Downtown de la omul de afaceri Moni Meita, care mai detinea si restaurantul El Capitan si clubul Embrio. Anul acesta, dupa ce a cumparat cladirea, va investi 250.000 de euro in consolidarea ei.
 
Schimbari pe cafenele
La inceputul lui 2008, Petrescu a achizitionat si cele doua cafenele Crem Cafe din Piata Romana si Piata Universitatii de la omul de afaceri Miki Haiblum, pe care ulterior le-a transformat in City Grill, respectiv City Cafe si le-a acordat in franciza.
In momentul de fata cafeneaua din zona Universitatii functioneaza sub un alt brand, Gio Cafe, in parteneriat cu acelasi francizat. Cel care a preluat franciza pentru restaurantul din Romana a decis dupa o jumatate de an rezilierea contractului de inchiriere cu proprietarul cladirii pe fondul rezultatelor sub asteptari.
City Grill concureaza pe acelasi segment cu restaurantele La Mama, in timp pe City Cafe activeaza pe o piata dominata de Turabo Cafe, dar in care au intrat mai multe branduri, printre care Testa Rossa, Cup&Cino sau Cafepedia.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO