Companii

Durerea românilor, un business de 60 milioane euro. Producătorii de analgezice nu se aşteaptă la creşteri de vânzări în acest an

Durerile îi costă pe români 60 de milioane de euro. Producătorii nu se aşteaptă la creşteri de vânzări în acest an
01.07.2010, 00:00 110

Piaţa medicamentelor folosite în tratamentul durerilor(analgezicele), business de aproape 60 mil. euro, ar putea sărevină pe creştere abia din 2011, după ce anul acesta se aşteaptă ostagnare, iar în 2009 trendul a fost de scădere, cu până la10%.

"Piaţa analgezicelor a fost afectată de scăderea generală aconsumului de medicamente în 2009 şi va continua şi în 2010 (să fieafectată - n.red.). Consumatorii se orientează spre produsepremium, cu susţinere media", a spus Marius Topală, consumerhealthcare director al Sanofi-Aventis, liderul acestei pieţe.

Compania are mai multe produse pe această piaţă printre careAlgocalmin, Antinevralgic şi Ibalgin care i-au intrat în portofoliuodată cu achiziţia producătorului Zentiva anul trecut.

Recent, Sanofi-Aventis a lansat Ibalgin Rapid în promovareacăruia va investi peste 1 mil. euro (rate-card).

Topală este de părere că în orice fel de lansare se pot întâmplamici fenomene de canibalizare referindu-se la faptul căproducătorul este deja prezent cu mai multe produse pe piaţă.

Investiţii de milioane de euro în promovare pe piaţaanalgezicelor

Producătorii aflaţi pe acest segment de piaţă investesc sumeconsiderabile în promovarea portofoliilor, în condiţiile în carelegislaţia permite aceste lucru.

Reckitt Benckiser spre exemplu, producătorul Nurofen, s-a situatanul trecut pe locul trei în topul celor mai mari investitori înpromovare, cu un buget de 218,9 mil. euro (rate-card), cu 32% maimult comparativ cu 2008. Compania a fost depăşită numai de Procter& Gamble şi Kraft Foods. Nu sunt disponibile informaţii legatede numărul produselor pentru care Reckitt Benckiser a făcutpromovare. Separat de medicamente, compania mai deţine înportofoliu şi branduri precum Vanish, Calgon şi Air Wick. Conformultimelor date disponibile, pentru promovarea Nurofen în 2008 s-auinvstit 18,7 mil. euro (rate-card).

Spre desoebire de Sanofi-Aventis, Reckitt Benckiser esteprezentă cu un singur produs pe această piaţă. Alte companii activepe piaţa de analgezice sunt LaborMed, GlaxoSmithKline şiMundipharma.

Din punctul de vedere al competiţiei, al numărului de jucătoriactivi şi al sumelor investite în promovare, piaţa de analgezice seaseamănă cu cea a produselor pentru răceală, care rulează în jur de75 mil. euro anual. Şi aici Reckitt Benckiser are o poziţieputernică cu Nurofen Răceală şi Gripă.

"Cele mai vândute branduri (în reţeaua Centrofarm- n.red.) suntAntinevralgic, Algocalmin şi Nurofen (...)", spune Dorin Catană,directorul general al Centrofarm.

Piaţa de analgezice a scăzut în primele trei luni ale acestui ancu circa 4% conform datelor citate de reprezentanţiiSanofi-Aventis, însă segmentul produselor pe bază de ibuprofen (unsegment dezvoltat relativ recent pe această piaţă) a avansat cucirca 25% comparativ cu perioada similară a anului trecut.Produsele pe bază de ibuprofen au generat în acest an vânzări de11, 9 mil. lei (2,9 mil. euro).

Analgezicele au adus anul trecut 20% din rulajul de aproape 300mil. euro al pieţei medicamentelor care se eliberează fărăprescripţie medicală (OTC-uri). Tot mai mulţi producători s-auorientat către această piaţă în condiţiile dificultăţilor din zonaproduselor cu prescripţie.

Potrivit unei analize a ZF, în farmacii preţurile OTC-urilorsunt duble comparativ cu preţul de producător, iar în ultimele luniau existat şi uşoare majorări. Reprezentanţii farmaciilor spun însăcă au existat şi producători care au scăzut preţurile. "Au existatscăderi de preţuri de la producători, de exemplu la Panadol, însăîn farmacii nu am organizat promoţii", a mai spus Catană de laCentrofarm.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO