Transportatorii şi-au alimentat rezervoarele înainte de creşterea accizei, iar facturile mai mici din iarnă au lăsat mai mulţi bani pentru alimente şi electrocasnice.
Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul – principalul indicator al consumului – a crescut cu 13,6% în martie faţă de perioada similară din 2013, arată datele publicate ieri de Institutul Naţional de Statistică.
Surpriza lunii martie a venit pe fondul unui avans neaşteptat al vânzărilor de carburanţi, sector în care consumul a crescut cu 17,4% faţă de anul trecut, în contextul în care în martie 2013 consumul de carburanţi înregistra o scădere de 10,8%. Însă optimismul pe care îl dă acest indicator în piaţă este “anulat” de conjunctură, spun specialiştii, având în vedere decizia guvernului de a introduce, de la 1 aprilie, noua acciză de 7 eurocenţi pentru un litru de carburant.
„Dacă la nivelul întregului trimestru I al anului vânzările sunt la un nivel similar cu cel din 2013, s-a remarcat o creştere puternică, cuprinsă între 8 şi 10%, în zilele de 30 şi 31 martie. Însă, imediat după luna martie, s-a înregistrat o prăbuşire a consumului, după ce marii transportatori au început să alimenteze din alte ţări, unde tarifele sunt mai mici“, potrivit unui reprezentant din piaţa retailului de carburanţi care a dorit să îşi păstreze anonimatul.