Grupul german de utilităţi
E.ON - singurul care a reuşit să-şi construiască o poziţie solidă pe piaţa de energie şi gaze locală prin intermediul proceselor de privatizare - a terminat anul trecut cu 6.175 de angajaţi, cu aproape 350 de oameni mai puţini faţă de 2014, după cum arată datele din raportul financiar pe 2015 publicat de compania-mamă.
Ca număr de angajaţi, România este a treia cea mai importantă piaţă pentru E.ON, după Germania (21.481 de angajaţi) şi Marea Britanie (10.730 de angajaţi).
E.ON şi-a făcut intrarea pe piaţa locală după ce a cumpărat în 2005 pachetele de control de la fostele Electrica Moldova şi Distrigaz Nord. La acel moment, cele două companii aveau împreună circa 12.100 de oameni. Ceea ce s-a întâmplat la companiile preluate de E.ON în ceea ce priveşte numărul de angajaţi nu este o excepţie, restructurările masive de personal devenind o experienţă prin care au trecut toate companiile privatizate de energie din România.
În raportul grupului pentru anul trecut nu este evidenţiată separat situaţia financiară a business-ului din România, dar potrivit informaţiilor disponibile E.ON generează venituri de peste un miliard de euro din activităţile de distribuţie şi furnizare a gazelor şi energiei pe care le are în România. „EBITDA–ul (profitul operaţional înainte de dobânzi, taxe, deprecieri şi amortizări – n. red.) a crescut cu 18 mil. euro în unităţile regionale rămase (care nu sunt incluse într-o regiune sau care nu sunt evidenţiate separat în raport – n. red.) mai ales datorită câştigurilor mai mari din România, Olanda şi Franţa, dar şi datorită câştigurilor raportate de E.ON Connecting Energies (divizie care propune soluţii de eficienţă energetică - n. red.). Câştigurile din România au fost susţinute de creşterea cererii determinată de condiţiile meteo, dar şi datorită efectului pozitiv al creşterii de tarife în distribuţia de gaze aplicate în 2014“, se arată în raportul nemţilor pe 2015, acesta fiind singurul indiciu privind evoluţia rezultatelor financiare din România. Anul acesta, E.ON aplică o strategie mai agresivă pentru a-şi creşte portofoliul de clienţi. Germanii încep să profite de avantajul de a fi singurul jucător de mari dimensiuni activ simultan pe piaţa furnizării de gaze şi energie şi atacă cu primele oferte combinate de utilităţi clienţi din alte regiuni. Potrivit informaţiilor din piaţă, pentru început oraşele vizate sunt Timişoara şi Târgu-Mureş, E.ON intrând astfel pe teritoriile controlate de rivalii de la Enel şi Electrica.
Paşii făcuţi de E.ON vin în contextul în care marile grupuri de utilităţi trec printr-o adevărată revoluţie dictată de deschiderea pieţelor, de scăderea consumului şi de reducerea preţurilor.