Enel contraatacă şi vine cu primele abonamente pentru consumatorii casnici de energie după ce operatorul telecom RCS&RDS a lansat oferte chiar în zona deservită de italieni. Germanii de la E.ON au anunţat şi ei primele oferte combinate de energie şi gaze. Pe margine stau la încălzire antreprenorii din energie care vânează şi ei o piaţă de 9 milioane de consumatori.
„Companiile de furnizare ale Enel au lansat recent E-Light, primul pachet de furnizare a energiei electrice dedicat în special clientului familiarizat cu segmentul digital şi comunicarea online. Pachetul E-Light este disponibil la nivel naţional“, au anunţat ieri reprezentanţii Enel, cel mai mare distribuitor privat de energie din România, activ în zonele Muntenia Sud, Banat şi Dobrogea.
Condiţia pentru a trece la acest tip de abonament este activarea debitului direct şi a facturii electronice, concomitent cu utilizarea platformei MyEnel, serviciul online de asitenţă pentru clienţi creat de italieni. Enel spune că cei care vor trece la acest tip de abonament, mişcare ce vine la pachet cu renunţarea la stabilitatea preţurilor garantate de Autoritatatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), vor avea acelaşi preţ la energie timp de doi ani de zile şi că vor face o economie de circa 6% faţă de ceea ce plătesc acum.
„E-Light are o structură simplă şi transparentă, cu un abonament în valoare de 0,1 lei/zi/loc de consum, indiferent de volumul de energie consumată, plus un preţ al energiei electrice de 0,162 lei/kWh (162 lei/MWh), care este constant timp de doi ani de la semnarea contractului. La acest preţ se adaugă tarifele reglementate de către ANRE - servicii de transport, sistem şi distribuţie, cogenerare, certificate verzi, accize şi TVA. Astfel, pentru un consum lunar de 100 kWh, factura lunară a unui client cu abonamentul E-Light este cu 6% mai mică decât cea a unui client de pe piaţa reglementată cu «Monom cu rezervare» (zona Muntenia), cea mai uzuală ofertă de pe piaţa reglementată, disponibilă în întreaga ţară“, spun reprezentanţii companiei.
Potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor furnizate de companie şi a celorlalte taxe care compun factura la energie, dacă un client decide să treacă la un abonament de tip E-Light, va plăti lunar pentru un consum de 100 KWh circa 59,7 lei. Acum, el plăteşte 62,8 lei.
„Oferta este valabilă până la 31 mai 2016, doar pentru consumatorii casnici“, mai spun reprezentanţii Enel. La începutul acestui an, RCS & RDS a lansat la rândul său o ofertă de furnizare a energiei pentru clienţii casnici valabilă până pe 31 martie, cu un preţ pe kWh de 0,165 lei. RCS & RDS nu a precizat însă pentru ce perioadă este valabil acest preţ. Totodată, compania nu a inclus în factură costurile cu rezervarea energiei, care în cazul Enel se ridică la 0,1 lei pe zi, şi nici nu a precizat pe ce perioadă consumatorii sunt exceptaţi de la plata acestui serviciu. La final, potrivit calculelor ZF făcute pe baza informaţiilor de la RCS & RDS şi a celor din piaţă, pentru un consum de 100 kWh un client ar plăti 56,4 lei, dar nu se ştie pe ce perioadă va fi menţinut preţul de 0,165 lei pe kWh.
Apariţia acestor oferte are loc în contextul în care la nivelul anului 2017 furnizarea de energie către consumatorul casnic va fi complet liberalizată după implementarea calendarului prin care se renunţă la tarifele reglementate de energie.
De exemplu, acum 40% din toată energia consumată de un apartament vine la un preţ stabilit de ANRE, mai mic decât cel de tranzacţionare din piaţă. Odată schimbat furnizorul de energie, consumatorul casnic nu mai are dreptul de a reveni în piaţa reglementată.
Care sunt capcanele care vin cu noile oferte de furnizare a energiei
- Excluderea unor taxe obligatorii cum ar fi taxa radio şi TV, plata certificatelor verzi sau a bonusului de cogenerare. Acestea sunt taxe obligatorii pe care orice furnizor trebuie să le includă în factură.
- Taxele impuse odată cu schimbarea furnizorului de energie.
- Perioada de menţinere a preţului din ofertă. Ideal este ca furnizorul să-şi asume menţinerea preţului pe cel puţin un an.
- Taxele impuse odată cu schimbarea furnizorului de energie.
- Posibilitatea furnizorului de a denunţa unilateral contractul.
- Solicitatea din partea furnizorului privind plata în avans a energiei urmată de falimentul companiei respective.
- Clauze nejustificate de modificare a preţului.
- Termene de plată mai strânse şi penalizări.