Energie

Radiografia businessului dintr-o benzinărie Petrom. Fiecare staţie vinde carburanţi de 5,5 mil. €, iar 15% din încasările totale vin din cafele şi sendvişuri

Radiografia businessului dintr-o benzinărie Petrom....

Autor: Roxana Petrescu

06.04.2016, 16:38 6766

Scăderea cu aproape 10% a preţurilor medii la carburanţi pe fondul prăbuşirii barilului de petrol a determinat o creştere a vânzărilor în volume de circa 5% în staţiile Petrom în 2015, ponderea încasărilor din bunuri şi servicii non-oil în totalul vânzărilor ajungând pentru prima dată la două cifre. România continuă să fie cea mai bună piaţă în funcţie de vânzările pe staţie din portofoliul Petrom, compania fiind prezentă în Republica Moldova, Bulgaria şi Serbia.

„În România, volumele de vân­zări cu amănuntul au fost în medie de 4,45 milioane de litri pe benzinărie comparativ cu 4,22 milioane de litri pe ben­zărie în 2014, în timp ce la nivel de grup, vânzările medii pe staţie au fost de 4,01 mi­lioane de litri pe benzinărie în 2015 (2014: 3,76 milioane de litri pe ben­zinărie)“, se arată în raportul anual pe 2015 publicat recent de Petrom.

Compania are în portofoliu 788 de benzinării, cele mai multe, 554, fiind în Ro­mânia active sub brandulurile Pe­trom şi OMV. De altfel, România este sin­gura piaţă în care numărul de ben­zinării Petrom a crescut anul trecut.

Preţuri mici, volume mai mari

Potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor colectate de pe site-ul producătorului de petrol şi gaze, anul trecut preţul media pe litrul de benzină a fost de circa 5,4 lei, în timp ce media pentru motorină a fost de circa 5,35 lei. Preţurile au fost în 2015 cu 10% mai mici faţă de media din 2014, principala explicaţie din spatele acestei scăderi fiind prăbuşirea barilului de petrol.

Astfel, în medie, anul trecut, o benzinărie Petrom a avut încasări de 24 de milioane de lei (circa 5,5 milioane de euro) doar din vânzarea de carburanţi. Practic, chiar dacă volumele au crescut, în valoare vânzările au rămas la un nivel aproximativ constant faţă de anul 2014 din cauza scăderii preţurilor.

Double digit din cafea şi sendvişuri

Dincolo de veniturile generate de vân­zarea de carburanţi, o contribuţie foarte importantă o au produsele com­ple­mentare. Potrivit celor mai recente date din partea Petrom, în general pon­derea acestui segment a fost în perioada 2013-2014 de circa 6% din cifra de afa­ceri înregistrată de OMV Petrom Mar­keting, compania care concentrează afa­cerile din retailul de carburanţi. În 2014, ultimul an pentru care sunt dis­po­ni­bile informaţii finan­ciare legate de ac­ti­vi­tatea OMV Petrom Marketing, com­pania a înre­gistrat un business de circa 14,2 mld. lei (circa 3,2 mld. euro). Astfel, în 2014 compania a avut vânzări din segmentul non-oil de circa 920 mil. lei.

„În 2015, cifra de afaceri obţinută din comercializarea produselor com­ple­mentare exprimată în lei a repre­zentat 15% din cifra de afaceri totală a activităţii de comerţ cu amă­nun­tul, în creştere cu 8% comparativ cu anul ante­rior, reflectând îmbunătăţirea per­for­manţei şi rezultatul imple­men­tării conceptului shop-inshop şi al altor parteneriate strategice.“

Din informaţiile disponibile, faptul că ponderea produselor comple­men­tare a ajuns la două cifre este o pre­mieră. OMV Petrom nu a furnizat până la închiderea ediţiei informaţii privind cifra de afaceri a OMV Petrom Mar­ke­ting pentru 2015.

 

Impactul Subway

Cert este că segmentul de servicii şi pro­duse complementare este în con­tinuă dezvoltare la nivelul întregii pieţe, nu doar în cazul Petrom.

De exemplu, Pe­trom a decis să facă par­teneriate cu lan­ţul de restaurante Subway pentru trei benzinării din România, iar rezul­ta­tele s-au văzut într-un flux sporit de clienţi.

„Numărul de tranzacţii înregistrate în locaţiile menţionate (cele trei benzinării cu restaurante Subway) a crescut cu aproximativ 10% de la deschiderea restaurantelor în cazul Petrom, mai mult decât media reţelei de staţii de distribuţie. Acest lucru se traduce printr-un supliment de 10.000 de clienţi pe lună în locaţiile comune Petrom/Subway“, se mai arată în raportul anual al companiei.

 

Banii din Marea Neagră

Dincolo de poziţia de lider pe care Petrom o ocupă pe segmentul de retail de carburanţi, Petrom este unicul producător local de petrol şi compania care asigură jumătate din producţia locală de gaze. Unul dintre cele mai importante proiecte ale Petrom din zona de explorare şi producţie este zona de mare adâncime din Marea Neagră, acolo unde compania spune că are rezultate încurajatoare în urma lucrărilor făcute.

„Programul (de explorare offshore la mare adâncime – n.red.) a necesitat investiţii totale de peste 1,5 mld. $ începând din 2008, din care 50% reprezentând contribuţia OMV Petrom. Decizia finală de investiţii ar putea fi luată în aproximativ doi ani.“

 

La turaţie maximă

Petrom şi-a construit o poziţie puternică şi pe piaţa producerii de energie în urma unei investiţii de 530 de milioane de euro într-o centrală pe gaze de 860 MW la Brazi. Un reactor la centralei de la Cernavodă are circa 700 MW, de exemplu. Perfomanţa centralei s-a îmbunătăţit semnificativ anul trecut astfel că producţia unităţii s-a dublat, crescând de la 1,3 TWh la 2,7 TWh (circa 4% din producţia de energie la nivel naţional). De altfel, tot în raportul anual al companiei se mai arată că unitatea, care are o flexibilitate sporită, a funcţionat la capacitate maximă în contextul unui an hidro slab şi al unei producţii reduse de energie eoliană, mai ales pe perioada verii.

„Acesta este motivul pentru care Transelectrica foloseşte internsiv central Brazi pentru a sprijini sistemul naţional de energie electrică, în special atunci când se înregistrează flucţuaţii ale producţiei de energie electrică din surse regenerabile. Un exemplu îl reprezintă condiţiile de secetă şi de lipsă a vântului din vara anului 2015, când producţia hidro şi eoliană a scăzut, dar cererea de energie electrică a crescut iar centrala Brazi a funcţionat la capacitate maximă.“

În ciuda rezultatelor bune din zona de rafinare şi marketing şi a evoluţiei bune pe partea de produccere de energie electrică, rezultatele Petrom au fost puternic afectate de scăderea barilului de petrol, compania înregistrând pentru prima dată pierderi de la privatizarea din 2004. După un raliu de deprecieri aplicate activelor din zona de explorare şi producţie, Petrom a terminat anul cu un minus de 690 de milioane de lei, la nivel consolidat. Fără incidenţa elementelor speciale, compania a înregistrat un profit operaţional de 2,5 miliarde de lei, de două ori mai mic faţă de cel de anul trecut. Petrom a terminat anul cu vânzări de 18,1 miliarde de lei, cu 16% mai mici faţă de 2014. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO