Companii

Enoiu, McCann: 2009 l-am pierdut din cauza guvernantilor, 2010 va fi la el de prost si sa speram in 2011 la crestere

Enoiu, McCann: 2009 l-am pierdut din cauza guvernantilor, 2010 va fi la el de prost si sa speram in 2011 la crestere

Enoiu: Jobul meu anul acesta este sa pastrez cele peste 275 de locuri de munca de la McCann Erickson

16.09.2009, 00:00 56

"Ne pregatim pentru un 2010 mai prost ca 2009. In ansamblu, 2010va fi un an de ajustare. Anul viitor, furnizorii de media trebuiesa vina cu preturi competitive, astfel incat sa relansam consumul,iar in 2011 sa vedem o crestere a pietei media chiar si cu 5%,pragul psihologic". In 2008, piata media s-a invartit in jurul a550-600 mil. euro.

Enoiu, 50 de ani, considera ca important pentru acest an este calocurile de munca din mediul privat sa se pastreze. "Noi,publicitatea, vedem printre primii cresterea economica, iarcresterea o putem adecva. Chiar daca sacrificam marja de profit insectorul privat trebuie mentinute locurile de munca, suntimportante pentru angajati".

In conditiile in care piata de publicitate scade dramatic inacest an, companiile fiind nevoite sa taie la sange banii alocatimarketingului, avand in vedere ca cererea de bunuri si servicii ascazut, Enoiu si-a stabilit ca obiective sa scada cat mai putin sisa castige cota de piata de la cei pentru care 2009 este un an preagreu de supravietuit.

Dar mai mult decat atat, el si-a stabilit sa pastreze numarul deangajati ai grupului.

"Jobul meu este sa pastrez cele peste 275 de locuri de munca dela grupul McCann Erickson si sa generez profit, astfel incatfinantele sa se poata baza ca grupul va plati taxe la bugetul destat la nivelul celor de anul trecut". McCann Erickson vrea ca lafinalul acestui an sa nu aiba o scadere mai mare de 10-12% a cifreide afaceri in euro fata de 2008, iar profitul in lei sa fie acelasi(iar in euro sa fie la nivelul lui 2007). In privinta cotei depiata, tinta de crestere este de la 18% la 19-20%.

Prin noi au trecut 87 mil. euro puri

In 2008, agentia de publicitate full service B.V McCann Ericksonsi agentia de media Universal McCann au avut afaceri de 75,6 mil.euro, la care Enoiu mai adauga 4 mil. euro din agentia de relatiipublice McCann PR, compania de comunicare digitala MRM Worldwide siagentia de BTL, Momentum, plus 7 milioane de euro, bani pe care unclient ii plateste direct televiziunilor locale si care nu se vadpe datele Ministerului de Finante de final de an, dar care suntluate in considerare oficial. In total, Enoiu revendica afaceri de87 mil. euro. "In 2008 am crescut cu 35% fata de perioada similaraa anului trecut. Sunt bani puri, care nu sunt plimbati de doua oriprin agentiile grupului".

Uitandu-se la rezultatele concurentilor sai afisate acum o lunape site-ul Ministerului Finantelor si stiind cati bani a rulat elpe partea de media (spatiul publicitar cumparat pe TV, print,radio, internet), Enoiu spune ca si in 2008 a fost pe primul loc cuafaceri de 70 mil. euro pe divizia Universal McCann. "Din 13-14ani, doar intr-un singur an nu am fost pe locul intai, in 2007".McCann nu are o companie separata pentru media, asa cum auprincipalii sai rivali, ci afacerile sunt consolidate in grup si deaceea pe piata sunt eterne discutii cine este pe primul loc.Principalul rival pe acest segment este Zenith Media, care este ocompanie separata, parte a Centrade Saatchi&Saatchi, si care aavut o cifra de afaceri de 62 mil. euro in 2008, conform datelor dela Ministerul Finantelor. In acest an, McCann Erickson a castigatconturile Caroli, Dedeman, Toshiba, iar de 14 ani grupul are inportofoliu contul Vodafone, unul dintre cele mai ravnite de pepiata. Conform licitatiei internationale, contul Vodafone care inRomania depaseste 15 mil. euro, ar trebui sa treaca la anul inportofoliul rivalilor de la OMD. "In privinta contului Vodafone,tot ce pot sa spun este ca se aplica principiul incertitudinii luiHeisenberg", a mentionat zambind Enoiu, trimitandu-i pe ceiinteresati sa caute pe Google ce a spus fizicianul german.

Printre cei mai longevivi clienti ai McCann, alaturi deVodafone, se numara conturile: Coca-Cola, L'Oreal, Heineken,Nestle.

Urmarim cheltuielile saptamana de saptamana

De la inceputul anului, grupul McCann a intrat intr-o disciplinabugetara drastica, iar munca pentru clienti este mai intensa."Urmarim cheltuielile luna de luna, chiar si la doua saptamani...Suntem echilibrati pe clienti ca si portofoliu. Daca pierdemundeva, castigam altundeva. Suntem mult mai creativi in alocareabugetelor, a resurselor. Stabilitatea este punctul nostru forte sinu am vazut clienti de-ai nostri nemultumiti care sa vrea sa plece,sa faca pich. De-a lungul anilor, noi am pierdut doar un singurcont intr-un pich local. Pe campul de lupta nu ne-a luat nimeniniciun client. Daca am pierdut a fost la masa verde, adica la olicitatie internationala facuta in afara de companiile-mama, nu dedivizia locala. Suntem grupul de unde se iau cel mai greuclienti".

Enoiu spune ca piata de publicitate nu va mai inregistracresterea procentuala de anul trecut. "Ca si procent de crestere lanivel de piata de publicitate cifrele din 2008 nu le vom maiatinge. La inceputul anului am fost tentat sa spun ca piata depublicitate va cobori in 2009 cu 25%. Pe anumite tipuri de mediainsa, scaderea este mai drastica. Daca in 2008 am inregistrat ocrestere foarte puternica, in 2009 piata ar putea sa scada la felde puternic".

El spune ca o solutie o constituie reducerea preturilor peanumite tipuri de media, precum presa scrisa si adaptarea cereriicu oferta. "Media trebuie sa coboare preturile ca sa fie sold-out.Trebuie sa coboram preturile la publicitate astfel incat companiilesa se simta confortabil sa consume si sa aiba o vizibilitate maimare in randul consumatorilor. In 2008 cea mai mare crestere depreturi a fost pe TV. Preturile la TV sunt acum la nivelul lui2007", considera Enoiu, care estimeaza valoarea investitiilor inpublicitatea pe TV la 250-258 mil. euro anul acesta, cu 30% maiputin fata de anul trecut. "Sa fim fericiti daca TV-ul obtine 280mil. euro. Este important ca TV-ul sa mentina incasarile la nivelullui 2007. Unele statii TV vor inregistra cresteri, in timp cealtele vor avea scaderi".

Guvernul a pierdut timpul

El spune ca ultimele 9 luni au fost esentiale pentru absorbtiasocului crizei economice, insa au fost pierdute.

"Statul trebuie sa-si estimeze mai bine veniturile. Reprosezguvernantilor o lipsa de coordonare economica intreseptembrie-februarie. Daca as fi la Ministerul de Finante as crea olinie directa cu primii 500 de contribuabili si m-as chinui calunar sa am discutii cu companiile mari, dar si cu miciiintreprinzatori".

Enoiu spune ca programe precum "Prima casa" sunt bune pentrupiata, dar astfel de masuri era nevoie sa fie puse mai devreme inpractica. "Romanii reactioneaza atunci cand le ajunge cutitul laos, asa a facut si guvernul. Vai de tara care nu genereaza insectorul public oameni la fel de buni ca si cei din mediul privat",spune Enoiu, care exclude varianta intrarii in politica. "E greu saintri in politica odata ce ai prins gustul libertatii".

Pana una-alta, sambata 19 septembrie incepe BCR Open Romania,turneul de tenis organizat de Enoiu din 2002, pe care l-a luat dela detinatorul licentei, Ion Tiriac, pe pierdere si pe care l-aadus pe profit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO