Companii

Farmexpert: Farmaciile din Bucuresti au pierdut 100 mil. euro din valoare intr-un an

Farmexpert: Farmaciile din Bucuresti au pierdut 100 mil. euro din valoare intr-un an

Cezar Zaharia, director executiv al Farmexpert - Incepem sa simtim acest risc de neincasare. In primul trimestru al acestui an ne-am crescut cu doua milioane de euro provizioanele pentru clienti incerti. La sfarsitul anului trecut aveam provizioane de 5 milioane de euro pentru clienti incerti, acum avem 7 milioane de euro.

22.05.2009, 00:00 849

Astfel, daca la jumatatea anului trecut licenta de functionare pentru o farmacie din Bucuresti se tranzactiona la aproximativ 200.000 de euro, in prezent pretul acesteia a ajuns la 70.000 - 100.000 de euro. In momentul vanzarii, pretul final este influentat de dreptul de proprietate asupra spatiului, de locatie si de dotari.
In Bucuresti sunt operationale aproximativ 800 de farmacii, astfel ca la un pret de 200.000 de euro anul trecut, valoarea acestora era de 160 mil. euro. Scaderea este determinata de faptul ca de la 1 ianuarie 2010 vor fi eliminate criteriile care ingradeau extinderea de farmacii la numarul de locuitori dintr-o zona.
"Va fi o inflatie de farmacii si o scadere de preturi care va permite intrarea unor jucatori straini pe doi bani. Daca inainte plateai 4 milioane de euro pe 20 de farmacii, acum dai numai cateva sute de mii de euro", a spus Eugen Banciu, care detine 40% din actiunile Farmexpert si 50% din actiunile farmaciilor Dona.
Anul trecut au existat informatii in industria farma potrivit carora grupul Anzag ar fi fost interesat si de preluarea farmaciilor Dona, una dintre primele cinci retele cu 135 de unitati, tranzactie care nu s-a concretizat insa.

Piata romaneasca aduce 13% din profitul Anzag si doar 4,5% din volume
Distribuitorul de medicamente Farmexpert, unul dintre principalii jucatori pe piata de profil a realizat anul trecut un profit net de 4,23 mil. euro, in crestere cu 37% comparativ cu nivelul de 3,07 mil. euro raportat in 2007.
Filiala din Romania contribuie cu 13% la profitul net al grupului german Anzag actionarul majoritar al Farmexpert. Astfel, in primele sase luni ale anului financiar al Anzag (septembrie 2008-februarie 2009) compania a avut un profit net de 16 mil. euro, in timp ce Farmexpert a contabilizat un rezultat net de 2 mil. euro. La nivel de vanzari, Anzag face numai 4,5% din afaceri in Romania.
Farmexpert este in acest conditii una din putinele firme din distributia de medicamente care a terminat cu un rezultat net pozitiv in 2008, iar acest lucru s-a datorat in principal utilizarii hedging-ului financiar.
"Am reusit sa salvam 2,5 milioane de euro din hedging. Daca nu am fi facut hedgig, am fi pierdut acesti bani", a spus Cezar Zaharia, director executiv al Farmexpert. Valoarea contractelor incheiate este de ordinul "zecilor de milioane de euro", iar firma a inceput sa practice hedgingul in 2007. Bancile cu care lucreaza sunt RBS, Raiffeisen si BRD.
De asemenea, profitabilitatea companiei a mai fost influentata, potrivit lui Zaharia, de o politica conservatoare in ceea ce priveste cresterea vanzarilor si controlul stocurilor.

Tinta de vanzari de 245 mil. euro
In primul trimestru al acestui an, Farmexpert a avut un profit net de 1,1 mil. euro, in linie cu estimarile initiale. Planul pentru tot anul prevede un rezultat net de 5,2 mil. euro. "Tintim o o marja de profit de 2% anul acesta", spune Eugen Banciu.
In primul trimestru, afacerile companiei au ajuns la 56,83 mil. euro, cu 38% mai mult fata de perioada similara din 2008.
Anul acesta afacerile Farmexpert sunt programate sa ajunga la 245 mil. euro, fata de nivelul de 184,30 mil. euro din 2008, in timp ce pentru 2010 planul este croit pentru 298 mil. euro. Anul trecut distribuitorul a angajat 60-70 de oameni, iar in 2009 urmeaza ca echipa sa fie extinsa cu alte 50-60 de persoane. Cresterea afacerilor va fi determinata de cele 25 de contracte noi pe care distribuitorul le are cu producatorii si de investitiile in logistica, acestea determinand o reducere a timpilor de livrare.
"Noi nu vrem sa ajungem numarul unu. Vrem sa crestem sanatos si profitabil", a spus Octavian Iacob, directorul executiv al Farmexpert.
Structura de conducere a companiei este formata din Eugen Banciu, director general, si doi directori executivi, Octavian Iacob si Cezar Zaharia.
"Liniile de finantare sunt in principal credite pe termen scurt folosite in principal pentru finantarea capitalului circulant. Investitiile in depozit vor fi sustinute din surse proprii", a spus Cezar Zaharia. In ceea ce priveste cresterea costurilor creditelor de la banci, el a spus ca au fost unele discutii cu bancile si au fost "mici diferente, insa nu semnificative". Compania are in derulare in acest an investitii de 4 mil. euro intr-un nou depozit in Chitila, care va functiona ca depozit central. Potrivit reprezentantilor companiei, in industria farmaceutica ar putea sa apara un risc de incasare al farmaciilor, care s-ar propaga la nivelul intregii piete.
"Incepem sa simtim acest risc de neincasare. In primul trimestru al acestui an ne-am crescut cu doua milioane de euro provizioanele pentru clienti incerti. La sfarsitul anului trecut aveam provizioane de 5 milioane de euro pentru clienti incerti, acum avem 7 milioane de euro", a mai spus Cezar Zaharia.
Pe piata de aproape 2 mld. euro a produselor farmaceutice Farmexpert concureaza cu Mediplus, Relad, Farmexim, Polisano, Fildas, Montero.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO